Nastolatkom trudno sprostać standardom piękna, które widzą w mediach społecznościowych

Nastolatkom trudno sprostać standardom piękna, które widzą w mediach społecznościowych

Dzieci i nastolatki codziennie korzystają z social mediów. Rodzice są tego coraz bardziej świadomi i dlatego starają się kontrolować to, co ich dzieci robią w sieci.

Niestety możliwości rodziców są ograniczone i zmieniają się wraz z dorastaniem dziecka. Wpływ rodziców maleje proporcjonalnie do rosnącej liczby godzin spędzonych przez dziecko przed ekranem.

Badanie Ipsos na zlecenie marki Dove ujawniło również dużo sprzeczności, które targają nastolatkami. Na poziomie deklaracji, dziewczynki ufają bardziej rodzicom niż influencerom. Wiedzą, że świat social mediów jest wykreowany i nieprawdziwy. W przyszłości chciałyby jednak zostać influencerkami. Dziewczynkom podoba się to, co widzą w social mediach i chętnie je śledzą. Chciałyby też, by świat pokazywany w social mediach był bardziej realistyczny, a influencerzy prezentowali swój autentyczny wizerunek, a także by prezentowany przez nich świat był bardziej prawdziwy. Dziewczynki są świadome mechanizmów, jakimi rządzą się social media, ale równocześnie nie są w stanie oprzeć się ogromnej presji z ich strony. To zderzenie dwóch światów powoduje w nich dysonans.

Poczucie własnej wartości nastolatek mocno spada

Połowa dziewcząt jest raczej zadowolona ze swojego wyglądu, choć młodsze zdecydowanie lepiej się oceniają. Negatywna samoocena jest nieco wyższa wśród starszych dziewcząt. Pewność siebie czerpią z dobrej relacji z rodzicami. Wraz z wiekiem i procesem dojrzewania ich poczucie własnej wartości spada. Badanie wyraźnie pokazuje, jak z wiekiem zmienia się postrzeganie własnego wyglądu i pewność siebie. Młodsze dziewczynki, mające mniejszy kontakt z treściami promowanymi w social mediach, zdecydowanie lepiej oceniają swój wygląd fizyczny.

55% dziewczynek ufa influencerom

Większość nastolatek używa każdego dnia 5 platform społecznościowych (głównie Messenger, Facebook, Instagram). Młodsze dziewczynki najczęściej używają YouTube. Większość dziewcząt pozytywnie odnosi się do mediów społecznościowych – swobodnie z nich korzysta i ma o nich dobrą opinię. Duży i pozytywny wpływ na doświadczenia dziewcząt z mediami społecznościowymi mają rodzice – chętnie rozmawiają o nich i pomagają swoim dzieciom odróżnić prawdę od fałszu. Pozytywny wpływ rodziców oraz dbanie o to, co dziewczynki robią w social mediach, są szczególnie widoczne wśród młodszych dzieci. Im dzieci są starsze, ten obraz ulega zmianie. 52% dziewcząt nie chce dzielić się swoimi działaniami w SM-ach z rodzicami, a 66% nastolatek w wieku 14-17 niechętnie pokazuje swój profil w SM rodzicom.

Na podstawie badania widać, jak zmieniają się preferencje związane z tematyką obserwowanych profili. Dziewczynki w wieku 10-13 lat najchętniej oglądają influencerów związanych z gamingiem. W grupie 14-17 lat następuje nagły wzrost zainteresowania profilami skupiającymi się wokół tematów dotyczących wyglądu, zdrowia i sportu.

  • 89% starszych dziewcząt przyznaje, że ogląda treści dotyczące modyfikacji ciała.
  • Około 25% dziewcząt uważa, że influencerzy są najlepszymi doradcami i ekspertami od urody, a co piąta obserwująca słucha ich rad, mimo że źle się z tym czuje.
  • Tylko 7% nastolatek nigdy nie widziało w social mediach treści, które nawiązywałyby do przejścia na dietę i utraty wagi.

Pomimo faktu, że dziewczyny mają świadomość, że treści udostępniane przez influencerów w mediach społecznościowych są nieprawdziwe, a nawet manipulacyjne (w przypadku treści beauty), to wciąż je oglądają.

Autentyczność influencerów jest kwestionowana

Dziewczyny nie wierzą w naturalność i prawdziwość treści, które influencerzy zamieszczają w mediach społecznościowych. Mimo to młodsze dziewczęta w dużej mierze aspirują do tego, by wyglądać jak oni (67%). Dziewczyny zgadzają się, że rolą influencerek jest przede wszystkim pokazanie naturalnego piękna, a nie zachęcanie do metamorfoz ciała.

Skojarzenia dziewcząt z treściami związanymi z urodą są silnie nacechowane emocjami negatywnymi, w tym z przewagą treści manipulacyjnych i krzywdzących. Mało kto uważa je za godne zaufania. Mimo tego, co druga dziewczynka chciałaby być influencerką.

60% dziewczynek po zobaczeniu wyidealizowanego zdjęcia, chciałoby zmienić coś w swoim wyglądzie. Prawie co trzecia zaczyna więcej ćwiczyć i nakłada mocniejszy makijaż.

Złe oceny dotyczące ciała wynikają z nierealnych standardów piękna promowanych w mediach społecznościowych. Bardzo trudno im sprostać, przez co młode dziewczyny tracą pewność siebie. Dziewczęta, które obserwują konta influencerów mających na nie negatywny wpływ, przyznają, że powinny przestać je oglądać, ale nadal tego nie robią (42%). Dziewczynki, które zrezygnowały ze śledzenia tego typu treści, zdecydowanie poczuły się lepiej (63%). 42% dziewczynek ma trudność, by dać „unfollow” influencerom, nawet jeśli czuje, że mają oni negatywny wpływ na ich samoocenę. Co druga nastolatka w wieku 14-17 lat czuje, że nie może sprostać standardom piękna, które widzi w mediach społecznościowych.

Co trzecia dziewczynka przyznaje, że wyidealizowany obraz piękna wpływa na jej zdrowie psychiczne, samoocenę i postrzeganie własnego ciała. Odsetek dziewczynek, które to przyznają, rośnie wraz z ich wiekiem.

Ponad 70% dziewczynek chciałaby, by influencerzy pokazywali swój realny wizerunek w social mediach i byli bardziej naturalni oraz informowali obserwatorów, jeśli ich zdjęcia zostały poddane modyfikacjom i zmianom. A prawie połowa z nich oczekuje również, że influencerzy odegrają ważną rolę w walce przeciwko pokazywaniu wyidealizowanego obrazu piękna.


Źródło: Ipsos Polska Sp. z o.o. dla Unilever Polska w ramach programu Dove Self Esteem,, Toksyczne porady w mediach społecznościowych", Listopad 2022, n=424 dziewczynek w wieku 10-17 lat.
# Badania rynkowe
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Paese - Product Manager Marek Własnych Oferta pracy: MPS International - Specjalista ds. legislacyjnych Oferta pracy: MG Evolution - Brand Communication Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Brand Manager Oferta pracy: Torf Corporation - Technolog ds. rozwoju kosmetyków Oferta pracy: MPS International - Technolog Kosmetyków Oferta pracy: Saraya - Regulatory Affairs Manager Oferta pracy: Yonelle ekspert/szkoleniowiec marki Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Brand Manager – kosmetyka biała Oferta pracy: Ezebra.pl - Kupiec Oferta pracy: Semilac - Brand Manager Oferta pracy: Stara Mydlarnia - Manager ds. marketingu Oferta pracy: Mustela - Junior Product Manager Oferta pracy: BasicLab - Media Planner Buyer Oferta pracy: Bandi Cosmetics - Technolog Oferta pracy: Bandi Cosmetics - Koordynator ds. marketingu i e-commerce Oferta pracy: Cosibella - Specjalista ds. nowych marek Oferta pracy: Dax Cosmetics - Key Account Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. Zakupów i Logistyki Oferta pracy: Mokosh Cosmetics - Samodzielny Technolog Oferta pracy: Caudalie - PR Manager Oferta pracy: Fundacja Piękniejsze Życie - Koordynator Oferta pracy: Technolog Kosmetyków Oferta pracy: Victoria Vynn - Brand Manager Oferta pracy: Phenicoptere - Ekspert ds. marketingu Oferta pracy: Wella Company - Commercial Manager Oferta pracy: Yokaba - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. PR i influencer marketingu Oferta pracy: Oriflame Polska - Commercial Planning Manager Oferta pracy: L'Oreal Poland - Hub Engagament Brand Manager Oferta pracy: Marion - Junior Brand Manager - marki własne Oferta pracy: Chanel - Product Manager Oferta pracy: Isono Cosmetics - Specjalista ds. Marketingu i Sprzedaży Oferta pracy: beBIO - Export Manager Oferta pracy: Drogerie Natura - Asystent/ka ds. Zakupów Oferta pracy: Orbico - Trade Marketing Specialist Oferta pracy: HR Concept - Technolog Oferta pracy: EcoWipes - Specjalista/Specjalistka ds. marketingu i social mediów Oferta pracy: Paese - Product Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Product Manager Oferta pracy: Harper Hygienics - Starszy Specjalista ds. Rozwoju Produktu Oferta pracy: Marketing Manager - kosmetyki naturalne - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej - Senelle Cosmetics Oferta pracy - Główny Technolog - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Media Manager - rekrutacja zewnętrzna (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Specjalista ds. Private Label - Laboratorium Kosmetyczne Floslek Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Eksportu w branży kosmetycznej Oferta pracy: Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Oferta pracy: Brandclinic - Kierownik Działu Zakupów Oferta pracy: Cosibella - Specjalista ds. nowych marek Oferta pracy: Notino - Beauty Consultant Trainer Oferta pracy: Paese - Junior Product Manager Oferta pracy: Brandclinic - Specjalista ds. rozwoju produktów Oferta pracy: Estetica Group - Import Manager Oferta pracy: Młodszy Kontroler Finansowy - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Saraya Poland - Pracownik działu kontroli jakości Oferta pracy: Sarantis Polska - Specjalista (-ka) ds. marketingu (kategoria Kosmetyki) Oferta pracy: Grupa Eurocash – Kontigo - Młodszy Specjalista ds. Rozwoju Marek Oferta pracy: Euphora Paese - Specjalista ds. obsługi klienta e-commerce Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Sprzedaży (surowce dla branży kosmetycznej i chemii gospodarczej) Oferta pracy: Dermomedica Group - Specjalista ds. obsługi Klienta sklepu internetowego Oferta pracy - Export Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Eagle Recruitment - Dyrektor Eksportu Oferta pracy: DOZ - Category manager (marki własne) Oferta pracy: Orientana - Specjalista ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Harper Hygienics - Junior Marketing Project Manager Oferta pracy: Nacomi - Specjalista ds. badań i rozwoju produktów kosmetycznych Oferta pracy: Młodszy Technolog - IOC Oferta pracy: Brand Manager - Kolorado Oferta pracy: Technolog - Marion Oferta pracy: E-commerce manager - Marion Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków w Organique Oferta pracy: E-commerce manager w Organique Oferta pracy: Brand Manager - Eagle Recruitment Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Zakupów - Hebe Oferta pracy: Product Manager w Dziale Marek Własnych - Make up - Drogerie Natura Oferta pracy: Technolog Kosmetyczny ds. Badań i Rozwoju - Newu Oferta pracy: Grupa Inco SA - Technolog R&D Oferta pracy: E-commerce Key Account Manager (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Pelion SA - Product Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. zakupów i logistyki Oferta pracy: Polemika - Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Resibo - Specjalista ds. zakupów Oferta pracy: Brand Manager/Product Manager Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Specjalista ds. Eksportu Oferta pracy: Abriga Polska - Specjalista ds. rozwoju produktu Veoli Botanica - Product Manager Verona Products Professional - Export Manager Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Senelle Cosmetics: Specjalista ds. marketingu - Content Manager Mokosh Cosmetics: Specjalista ds. Marketingu i PR Kire Skin - Export Manager Nitai - Specjalista/ka ds. Kluczowych Klientów Auchan - Kupiec - Kosmetyki i Drogeria Oferta pracy: Brand Manager - Natura Siberica Oferta pracy: Brand Manager - Phytopharm Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży eksportowej - Veoli Botanica Oferta pracy: Marketing Manager - Paese Technolog produkcji kosmetyków Oferta pracy: MPS International Sp. z o.o. - Technolog TECHNOLOG, SPECJALISTA ds. BADAWCZO ROZWOJOWYCH Indigo - Asystent Laboratorium R&D Grafton - Analityk Zakupów Veoli Botanica - Kosmetolog - Doradca Klienta Oferta pracy: MPS International - Technolog Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager