Największy odsetek respondentek w ciągu 12 miesięcy deklaruje zakup tuszu do rzęs (72%). Dużą popularnością cieszy się również podkład do twarzy, który nabyło 64% badanych. Ponad połowa kobiet zakupiła w tym okresie szminkę oraz lakier do paznokci, wynika z badania PMR przeprowadzonego na potrzeby raportu „Rynek kosmetyków kolorowych w Polsce 2017”.
Wśród produktów, o które zapytano respondentki, najrzadziej kupowane okazały się: róż czy bronzer do twarzy, który wskazała co trzecia respondentka oraz błyszczyk, którego zakup w ostatnich 12 miesiącach zadeklarowało 38% kobiet.
Większość kosmetyków do makijażu, koloryzacji włosów i paznokci kupowanych jest wśród kobiet do 45 roku życia. Jedynie farba do włosów jest produktem, który okazuje się najpopularniejszy wśród grupy 45+ (naturalny czas z uwagi na pojawianie się siwych włosów). Jej zakup deklaruje 56% respondentek w tym wieku (o 16 p.p. więcej niż średnia). Dla porównania tylko co czwarta kobieta do 24 roku życia twierdzi, że dokonała zakupu farby do włosów w badanym okresie.
Można zatem wnioskować, że kobiety w starszym wieku zdecydowanie rzadziej korzystają z kosmetyków do makijażu i malowania paznokci. Jednocześnie dużo częściej farbują włosy.
Im wyższe wykształcenie tym częściej deklarowany jest zakup kosmetyków kolorowych, z wyłączeniem farby do włosów. 80% kobiet z tym wykształceniem kupiło tusz do rzęs, a trzy na cztery respondentki podkład do twarzy. Tylko 18% kobiet posiadających wykształcenie zasadnicze zakupiło róż/bronzer do twarzy. Podobna zależność dotyczy dochodu na osobę w gospodarstwie domowym – im wyższy, tym częściej badane deklarowały zakup poszczególnych produktów (oprócz farby do włosów).
Kupując kosmetyk kolorowy najważniejszy dla Polek jest odpowiedni stosunek jakości do ceny (46% wskazań) oraz dopasowanie produktu do potrzeb (41%). Jednocześnie, dla co trzeciej kobiety ważny jest przede wszystkim pasujący kolor, a dla 31% badanych trwałość efektu. Niska cena jest istotna dla co piątej kobiety. Głównie dla tych, które mają najniższy poziom dochodu oraz niższe wykształcenie. Można zatem uznać, że 4 na 5 kobiet nie szuka tanich kosmetyków.
Zaufanie do marki jako istotny czynnik deklaruje jedynie 21% badanych. Częściej wskazują na to kobiety starsze, a także te o wyższym poziomie dochodu. Co ciekawe, jedynie 12% respondentek do 24 roku życia zaznaczyło „zaufanie do marki”.