Konsumenci oczekują, że producenci będą więcej proponować w kwestii proekologicznych rozwiązań
Konsumenci oczekują, że producenci będą więcej proponować w kwestii proekologicznych rozwiązań

Ponad trzy czwarte Polaków deklaruje otwartość na proekologiczne rozwiązania. Jednocześnie nie zauważają jakoś szczególnie, by producenci aktywnie działali na rzecz redukcji plastikowych odpadów i wymagają od nich więcej aktywności w tym zakresie - pokazuje raport przygotowany przez GfK.

W przypadku kosmetyków wyobraźnia konsumentów najbardziej podąża w stronę refilli. Aż 77 proc polskich konsumentów wyraża chęć korzystania z rozwiązań depozytowych np. w zakresie środków higieny i czystości (klient sam przynosi swoje opakowanie i uzupełnia jego zawartość w sklepie). 63 proc. byłaby także gotowa zamienić klasyczne plastikowe szczoteczki na drewniane zamienniki i całkowicie zrezygnować z plastikowych słomek.

Z badania GfK wynika, że konsumenci oczekują od producentów promocji i implementowania na rynku postaw proekologicznych. Aż 90 proc. badanych to właśnie od producentów oczekuje zdecydowanych działań w zakresie redukcji odpadów z tworzyw sztucznych.
 

Trzy czwarte konsumentów jest zdania, że zmiany powinny zacząć się również od nich samych, a 63 proc. nabywców do grupy podmiotów o największej odpowiedzialności za redukcję plastiku dodało detalistów.

Zaledwie 7 proc. badanych jest zdania, że na krajowym rynku istnieją firmy, które aktywnie działają na rzecz redukcji plastikowych odpadów. Dość zaskakująco prezentuje się zestaw marek, które zdaniem Polaków robią najwięcej w kwestii proekologicznych rozwiązań: Yves Rocher (13 proc. wskazań), Coca Colę (9 proc.), BIO Organicę (7 proc.) i Żywiec Zdrój (4 proc.). – Słaba widoczność proekologicznych brandów pokazuje, że producenci wciąż mają do wykonania ogromną pracę. Dotyczy to jednak nie tylko samych inicjatyw, których na rynku jest coraz więcej, ale przede wszystkim ich skutecznego rozpowszechniania, czy wręcz chwalenia się nimi, o czym wiele marek po prostu zapomina – ocenia Szymon Mordasiewicz, dyrektor komercyjny Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.
 

Wyniki badań pochodzą z międzynarodowego raportu GfK „Who cares? Who does?”. Badanie przeprowadzono na przełomie kwietnia i maja 2019 r. na próbie 40 091 respondentów z 11 europejskich państw: Austrii, Belgii, Czech, Danii, Holandii, Niemiec, Polski, Rosji, Słowacji, Szwecji i Węgier. Respondentami były osoby decyzyjne, odpowiadające w gospodarstwach domowych za dokonywanie zakupów, biorące udział w Panelu gospodarstw domowych GfK.

 

# Badania rynkowe
reklama