Konsumenci o opakowaniach kosmetyków - wyniki badań TestMeToo
Konsumenci o opakowaniach kosmetyków - wyniki badań TestMeToo

Konsumenci zachowują sporo zdrowego rozsądku w kwestii opakowań. Naprawdę nie wszyscy postulują, by kosmetyki pakować wyłącznie w szkło i papier. Jednak większość oczekuje zmian w kierunku rozwiązań mniej obciążających środowisko naturalne.

74 proc. respondentów zgadza się ze stwierdzeniem, że plastiku nie da się całkowicie wyeliminować, ale należy go przetwarzać i ponownie wykorzystywać.  Ponad połowa ankietowanych jest zdania, że plastik nie byłby tak dużym problemem, gdyby istniał w Polsce sprawny system segregacji śmieci i recyklingu. 41 proc. uważa jednak, że plastik jest szkodliwy, gdyż zawiera niebezpieczne dodatki, np. ftalany i BPA. 40 proc. wskazało, że nie sam plastik jest problemem, ale to, że jako odpad trafia do środowiska. Tylko co piąta osoba opowiada się za całkowitą eliminacją plastiku. Natomiast co dziesiątej wygoda i higiena opakowań z tworzyw sztucznych jest jednak zaletą.

Rosnąca świadomość

Z badania wynika, że świadomość konsumencka rośnie i kwestia opakowań zaczyna mieć dla odbiorców istotniejsze znaczenie niż przez całe lata wcześniej.

Jeszcze kilka lat temu temat opakowań i ich wpływu na środowisko poruszany był głównie wśród osób zainteresowanych kosmetykami naturalnymi. Teraz zatacza coraz szersze kręgi, czemu na pewno sprzyja nośność tematu.

W mediach mówi się coraz więcej i głośniej o nadciągającej katastrofie ekologicznej. Zarówno produkcja, jak też powstałe wskutek konsumpcji odpady, są przytaczane jako jeden z głównych winowajców tego stanu. Po stronie producentów widać, że odpowiedzialność społeczna biznesu w kwestii pro-ekologicznych rozwiązań nie jest pustym hasłem. Firmy inwestują w modernizację produkcji, co pozwala zmnieszać ślad węglowy czy ograniczać zużycie wody, aktywnie szukają surowców, które mogą stać się dobrą alternatywą dla plastiku... Na pewno ten aspekt działalności firmy kosmetyczne muszą mocniej komunikować, bo konsumenci coraz bardziej doceniają biznes oparty na bliskich im  wartościach.

Czy opakowanie ma wpływ na wybór kosmetyku?

O ile wciąż najważniejszym kryterium doboru kosmetyków jest ich skuteczność działania i skład, to ekologiczne aspekty kosmetyku i jego wpływ na środowisko znajdują się tuż za nimi. Co zaskakuje (ale pewnie wciąż jest bardziej czynnikiem deklaratywnym niż rzeczywistym) ekologia znalazła się przed ceną.

Na ile ważne są dla ciebie następujące kryteria, gdy kupujesz kosmetyki? (bardzo ważne)

  • Skuteczność kosmetyku 91%
  • Kosmetyk odpowiedni dla mnie  86%
  • Skład kosmetyku 75%
  • Naturalność kosmetyku 69%
  • Opakowanie przyjazne dla środowiska 61%
  • Cena 42%
  • Znajomość kosmetyku 35%
  • Producent 32%
  • Wygląd opakowania 20%

Użytkownicy zostali też zapytani o najważniejsze dla nich cechy opakowań. Konsekwentnie na pierwszych miejscach wskazali na to, by opakowanie komunikowało im właściwości i skład produktu, co pomaga w podjęciu decyzji zakupowej. Oczko niżej mówią już jednak o tym, by opakowanie było przyjazne lub neutralne dla środowiska.

Dobrze brzmią tu takie hasła jak „ekologiczność”, „biodegradowalność” i „recykling” – choć zapewne, gdyby bardziej dokładnie przepytać grupy ankietowanych, okazałoby się, że niekoniecznie są to pojęcia właściwie definiowane.

Pamiętajmy, że konsumenci posługują się pewnymi uproszczeniami i własnymi wyobrażeniami w temacie. Poza tym konsumenci oczekują, że opakowanie zapewni kosmetykowi bezpieczeństwo i trwałość. Rośnie również grupa osób, które doceniają możliwość powtórnego użytku. Estetyka produktu deklaratywnie nie ma tak dużego znaczenia, co oczywiście kłóci się jednak z rynkową praktyką, gdzie jak wiemy walor wizualny ma na półce niebagatelne znaczenie.

Na ile ważne są dla ciebie poniższe cechy opakowania kosmetyków? (bardzo ważne)

  • Zawiera informacje o właściwościach/składzie 78%
  • Jest ekologiczne/biodegradowalne 68%
  • Zapewnia, że kosmetyk jest bezpieczny i trwały 66%
  • Jest wielokrotnego użytku 65%
  • Jest eleganckie, komunikuje wysoką jakość produktu 24%
  • Jest estetyczne, ma ładną szatę graficzną 23%

Edukacja first

Firmy kosmetyczne muszą więcej uwagi zwrócić na edukację konsumenta. Na pewno dotyczy to tego, co zrobić z opakowaniem, kiedy stanie się już odpadem. Jak to segregować, gdzie wrzucać, czy da się w jakiś sposób wykorzystać ponownie – choćby metodą DIY?

Z danych Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego wynika, że obecnie tylko 27% firm z branży kosmetycznej edukuje konsumentów w zakresie odpowiedniego postępowania z odpadami.  

Poza tym – cena. Choć z badania wynika, że konsumenci gotowi byliby płacić więcej za przyjaźniejsze środowisku opakowania, zasadne jest jednak pytanie, czy rzeczywiście tak będzie w praktyce? Dobrym medium do upowszechniania wiedzy, jak opakowanie wpływa na finalną cenę produktu są social media – warto je w tej sprawie również wykorzystać. Poza tym pozostając w temacie social mediów  – dużo mówi się o „Instagramowych” opakowaniach, czyli takich, które ładnie wyglądają na publikowanych zdjęciach. Tymczasem im skromniejsze opakowanie, tym łatwiejsze do recyklingu. Niestety nie zawsze korzyść dla środowiska idzie w parze z estetyką. To też wymaga wyjaśnienia konsumentowi, by pozorną słabość przekuć w atut.

►Badanie zostało zrealizowane internetowo przez platformę TestMeToo w dniach 8-14 sierpnia 2019 r. na grupie 2504 osób.

# Badania rynkowe

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager Oferta pracy: Pollux - makijażysta/makijażystka marki Brand Manager - rekrutacja ukryta Oferta pracy: Export Manager/rekrutracja ukryta Oferta pracy: Dr Grehen - Specjalista działu sprzedaży i mediów społecznościowych Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Oferta pracy: Torf Corporation - Specjalista ds. digital marketingu Oferta pracy: Dax Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Jeronimo Martins Drogerie i Farmacja - Menedżer ds. E-commerce Oferta pracy: Drogerie Natura - Brand Manager (kosmetyki kolorowe, marki własne) Oferta pracy: Sanofi - Specjalista Technolog w Dziale Badawczo-Rozwojowym(R&D) Oferta pracy: Maurisse - Specjalista ds. marketingu - Product Manager Oferta pracy: Elfa Pharm Polska - Specjalista ds. marketingu internetowego i social media Oferta pracy: Technolog Kosmetyków Naturalnych Oferta pracy: Key Account Manager Oferta pracy: NATURATIV Szef Sprzedaży i Rozwoju Rynku - Polska Oferta pracy: Technolog - MPS Koszalin Oferta pracy: Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Barwa - Krajowy Koordynator ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Partner of Promotion - Specjalista ds. PR Oferta pracy: Miraculum - Brand Manager Oferta pracy: Super-Pharm Manager ds. Zakupów Działu Kosmetycznego Oferta pracy: Beliso - Export Manager Oferta pracy: Laboratorum Kosmetyczne Dr Irena Eris: Koordynator Wsparcia Sprzedaży - Europa Wschodnia Oferta pracy: Veoli Botanica - Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Farmona - Marketing Manager Oferta pracy: 4mass Regionalny Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Floslek - Specjalista ds. marketingu&PR Oferta pracy: Jeronimo Martins - Menedżer ds. Marketingu Digital Oferta pracy: Miya Cosmetics - Digital Manager Oferta pracy: Miya Cosmetics - Specjalista ds. sprzedaży Oferta pracy: Delia Cosmetics - Brand Manager Herla - Regionalny Kierownik Sprzedaży Herla - Eksport Manager Oferta Pracy: Equalan Pharma - Młodszy Specjalista ds. Marketingu TZMO SA - Koordynator Sekcji Wyrobów Kosmetycznych Nivea - Przedstawiciel Handlowy ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Delia Cosmetics - Product Manager Oferta pracy: Delia Cosmetics - Dyrektor Sprzedaży Rekrutacja ukryta - Junior Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Farmona - Brand Manager Oferta pracy: Oceanic - Młodszy Specjalista ds. wdrożeń kosmetycznych Oferta pracy: Organique - Product Manager Eveline Cosmetics - Brand Manager Cosmo Group: Regionalny Trener Sprzedaży/Manager w Dziale Szkoleń Produktowych Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK: Starszy Specjalista ds. Kontroli Jakości Oferta pracy: Oriflame - Koordynator ds. Ciągłego Doskonalenia Oferta pracy: Bio-Estetic - Account Manager Oferta pracy: Tenex - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Senior R&D Formulation Specialist - Wrocław Oferta pracy: Abriga -  Specjalista ds. sprzedaży na rynek hiszpański i brytyjski Oferta pracy: Nuco - Specjalista ds. Kreacji Oferta Pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Zakupów Oferta pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Brand Manager Orkla Care - Technolog w Dziale Badań i Rozwoju BodyBoom - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Dax Cosmetics - Junior Product Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego