Rok 2020 przywitał nas niewyobrażalną katastrofą w Australii. Płonie busz, zwierzęta, ludzie. Czy zmobilizuje nas to do spójnego, planowego i ciągłego działania na rzecz ochrony środowiska, czy raczej, podobnie jak w przypadku (zdecydowanie pozytywnej, aczkolwiek chwilowej) aktywności dla WOŚP, jednorazowo postanowimy pomóc i zapomnimy o temacie na kolejny rok? To, co dzieje się w Australii sprawia, że nie możemy wejść w 2020 rok z czystą kartą - musimy odnieść się do tego, co zrobiliśmy lub czego zaniechaliśmy do tej pory. W innym przypadku powielimy błędy z roku 2019. i wcześniejszych lat.
Dane z badania i raportu „Green Generation” wyraźnie pokazują, że Polacy wciąż w bardzo małym stopniu interesują się tematem stanu środowiska i ekologii. Informacje dotyczące zmian środowiska naturalnego śledzi 31% internautów.
Co więcej, Polska jest obszarem zagrożonym ekologicznie w oczach tylko 44% badanych, a klimat na świecie ociepla się zdaniem 47%.
Okazuje się też, że najmłodsi przebadani Polacy – w wieku do 24 lat – są wobec zagadnień ekologii jeszcze bardziej obojętni. Zainteresowanie stanem środowiska wykazuje 24% nastolatków i 14% osób w wieku 19-24 lata. Młodzi internauci nie uważają też, że mamy do czynienia z globalnym ociepleniem - odpowiednio tylko 28% i 33% zdaje sobie z tego sprawę.
Polskę za kraj zagrożony ekologicznie uważa z kolei 25% osób w wieku 15-18 lat i 33% w wieku 19-24 lata. Młodzi Polacy wypadają znacznie gorzej niż starsze pokolenia w zasadzie na każdym analizowanym w badaniu obszarze dotyczącym ekologii.
Częściej uważają, że ekologia to jedynie przelotna moda, która minie. Zauważają mniej zagrożeń dla środowiska i na co dzień podejmują znacznie mniej działań na rzecz jego ochrony. Dwukrotnie rzadziej niż osoby z grupy 25-44 lata deklarują, że nie śmiecą, oszczędzają wodę lub energię elektryczną. 1,5 raza rzadziej używają własnych siatek na zakupy i starają się nie marnować żywności.
Aż 40% nastolatków deklaruje, że rzeczy nieużywane po prostu wyrzuca. W znacznie mniejszym stopniu patrzą też na to, czy marka - czyli jej produkty, opakowania, dostawy, komunikacja - są ekologiczne.
Nie znają pojęć „ekologiczny” (nie zna 74%) i „minimalizm” (85%), a także „slow life” (90%) i „food miles” (93%) oraz „zero waste” (91%). Jednocześnie, nie krytykując już młodych, warto zaznaczyć, że jedynie 26% nastolatków (w porównaniu do 44% wśród wszystkich badanych) deklaruje, że postawę ekologiczną wynieśli z domu. Na domiar złego, tylko 45% wszystkich badanych jest za wprowadzaniem zasad życia ekologicznego do programów nauczania w polskich szkołach. Pozytywną informacją jest to, że 86% badanych rodziców obecnie edukuje swoje dzieci w zakresie zachowań proekologicznych i stanu środowiska.
Wyniki badania wyraźnie pokazują, że jeśli mamy wskazać na pionierów zachowań proekologicznych w Polsce, to nie będzie to pokolenie Z, a raczej osoby w wieku powyżej 25 lat, w szczególności w przedziale 25-34 lata, mieszkańcy największych miast i wsi oraz zdecydowanie częściej kobiety niż mężczyźni.
Mieszkańcy małych ośrodków miejskich (do 20 tys. mieszkańców), a także mężczyźni, wypadli – podobnie jak wcześniej młodzież – znacznie gorzej w zasadzie we wszystkich analizowanych aspektach postaw i zachowań proekologicznych.
Z kolei wśród Polek w wieku 25-44 lata, zamieszkujących duże miasta (pow. 100 tys. mieszkańców) informacje dotyczące środowiska naturalnego śledzi aż 64%, a o globalnej katastrofie klimatycznej przekonanych jest 80%. W tej samej grupie pojęcie food miles zna 33% badanych, a zero waste - 41%.
Pomimo małego zainteresowania tematami środowiska, Polacy zaczynają zmieniać swoje zachowania na bardziej ekologiczne. Być może ich skala w związku z małą wiedzą o zasięgu katastrofy klimatycznej nie jest wielka, ale warto wspomnieć, że:
Więcej informacji o wynikach znajdą Państwo w raporcie „Green Generation. Wspólnie na rzecz Ziemi””, który jest dostępny do pobrania na stronie Mobile Institute https://mobileinstitute.eu/green.
Green Generation to inicjatywa pro bono, do której przystąpiło kilkadziesiąt marek i ekspertów, z branży kosmetycznej m. in.: Dr Irena Eris, Drogerie Natura, Drogerie Jasmin, Naturativ, Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego, Sephora.