Euromonitor zanalizował wpływ Covid-19 na chiński sektor FMCG

Euromonitor zanalizował wpływ Covid-19 na chiński sektor FMCG

Już wiadomo, jakie skutki odczuł rynek kosmetyczny w Chinach. W Europie będzie podobnie...

Koronawirus oddziałuje mocno na gospodarkę – biznes kosmetyczny również odczuwa skutki pandemii. Analitycy firmy Euromonitor International w raporcie „The impact of coronavirus on FMCG and service sectors in China” opublikowali dane, jak wirus wpłynął na wybrane gałęzie FMCG w Państwie Środka. Część opisanych trendów z pewnością w tej chwili przeniosła się do Europy.

To już pewne. Koronawirus negatywnie wpłynie na chiński rynek kosmetyków i produktów do pielęgnacji ciała. Obecnie szacowany jest na 470 mld juanów (ok. 250 mld zł) i w latach 2014-2019 rósł w tempie 9 proc. W obliczu epidemii tempo wzrostu musiało zwolnić. Zdaniem analityków epidemia może mieć pewien negatywny wpływ na niektóre kategorie, w tym kosmetyki kolorowe i zapachy - jednak ma mieć to charakter przejściowy. Z drugiej strony rekordowe wzrosty sprzedaży generowało mydło – napisano w raporcie.

Spadek sprzedaży kolorówki nie dziwi specjalnie. Dłuższe przebywanie w domu, także wskutek pracy zdalnej, i częste noszenie maseczek ochronnych, sprawiło, że kobiety nie miały potrzeby sięgania po kosmetyki makijażowe. Wartością nadrzędną była po prostu troska o własne życie i zdrowie...

Jak to w życiu: ktoś traci, ktoś zyskuje. Wzrost świadomości konsumentów i troska o ich własne bezpieczeństwo w okresie epidemii sprawiły, że wystrzelił niebotycznie popyt na mydło w płynie i środki dezynfekujące. Boom był tak gwałtowny, że towary te zostały szybko wyprzedane. Obserwując co się dzieje na rynku, część producentów postanowiła przestawić wajchę i nawet jeśli do tej pory nie specjalizowali się w produkcji mydła, zaczęli je wytwarzać w swoich zakładach. Taką strategię obrały m.in. firmy takie, jak Chando i Inoherb.

Eksperci nie spodziewają się jednak długotrwałego negatywnego wpływu na sektor kosmetyczny. Pielęgnacja twarzy i ciała to kategorie, które powinny się szybko odbudowywać po wygaśnięciu okresu kwarantanny. Kolorówka też powinna wrócić na właściwe tory. Zresztą jak czytamy w raporcie częściowa utrata sprzedaży w sklepach stacjonarnych była amortyzowana przez wzrost kosmetyków kolorowych poprzez sprzedaż online.

Oprócz produktów do higieny ciała, mocno poszybowała w górę sprzedaż środków do czystości domowej, w tym także sanitazerów (odkażaczy) do prania - to samo zresztą działo się w Chinach w trakcie epidemii SARS w latach 2002-2004. Gigantyczne zapotrzebowanie szybko wyczerpało dostępność na jednorazowe ściereczki do oczyszczania zawierające 75% alkoholu w składzie, co uważano za najskuteczniejszy środek wirusobójczy. Kiedy klienci nie mogli znaleźć już tak wąsko wyspecjalizowanych produktów, szukali w sklepach ściereczek antybakteryjnych. Ale i te szybko znikały z półek...

Epidemia sprawiała, że mocno zwyżkowała sprzedaż online. E-commerce akurat w Chinach już od dobrych paru lat uważany jest za najważniejszy kanał sprzedaży. Koronawirus tylko to zacementował. 30 proc. wartości sprzedaży produktów do pielęgnacji skóry i 38% kolorówki konsumenci kupują tam przez internet. Obawa przed przebywaniem w dużych skupiskach sprawia teraz, że i Europejczycy przerzucili się na zakupy przez internet, a zamówień jest tyle, że czas dostawy z wielu sklepów wydłuża się nawet o 2-3 tygodnie. I podobnie jak Chińczycy w styczniu-marcu, teraz w naszych zamówieniach królują środki do higieny. Pielęgnacja i makijaż muszą zaczekać na lepsze czasy…

# Badania rynkowe
Ladymakeup

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi