Mintel na tropie personalizacji kosmetyków

Mintel na tropie personalizacji kosmetyków

Od sztucznej inteligencji po drukowanie 3D, rozszerzoną rzeczywistość i analizę DNA. Przemysł kosmetyczny coraz bardziej napędza nowoczesna technologia.

Personalizacja jest kluczowym obszarem rozwoju marek kosmetycznych.  Odpowiada na oczekiwania konsumentów, by produkty można było dostosować do własnych, indywidualnych potrzeb. Konsumenci często nie są pewni swoich wyborów – na ile te są właściwe, dlatego marki stają się nie tylko źródłem inspiracji, ale sugerują konkretne, najbardziej optymalne rozwiązania.

Pięciu analityków Mintel z całego świata wybrało jedną markę w swoim kraju, która rewolucjonizuje sektor kosmetyczny poprzez technologię.

Wielka Brytania, Irina Ene, manager ds. innowacji

Harley jest sklepem internetowym, który łączy konsumentów z lekarzami w celu uzyskania spersonalizowanych „recept” na kosmeceutyki. Platforma oferuje internetowe konsultacje video z dermatologiem lub lekarzem medycyny estetycznej, który następnie zaleca schemat pielęgnacji dostosowany indywidualnie do typu skóry, ale też stylu życia.

Dzięki zastosowanej technologii Harley przypomina o ponownym zakupie zarekomendowanych kosmetyków w celu zwiększenia skuteczności wybranego schematu pielęgnacji.

Zainteresowanie produktami kosmeceutycznymi (łączącymi kosmetyki i farmaceutyki) rośnie, ponieważ utożsamiane są z większą skutecznością działania. Badania Mintel pokazują, że 45% kobiet w wieku 16+ we Włoszech i Hiszpanii uważa produkty stosowane w spa i salonach za bardziej skuteczne niż te stosowane w domu. Konsumenci są również bardziej skłonni do zasięgania porady ekspertów: w tym przypadku wykwalifikowanych lekarzy, uważając ich opinie za najbardziej wiarygodne.

USA - Lauren Goodsitt, globalny analityk kosmetyczny

Technologia upraszcza zakupy dokonywane przez konsumentów zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online. Zastosowanie rzeczywistości rozszerzonej w branży beauty pozwala na większą personalizację podczas procesu zakupów. Rzeczywistość wirtualna i rzeczywistość rozszerzona zapewniają bogatą warstwę interakcji, zarówno podczas zakupów online i offline.

Amerykańska firma zajmująca się pielęgnacją skóry – Atolla - wykorzystuje połączenie dermatologii i technologii przetwarzania danych.

Przy doborze produktów ocenia się, m. in. czynniki środowiskowe, styl życia, stres, pH skóry, poziom jej nawilżenia i natłuszczenia, wskaźnik Fitzpatricka... Taka analiza pozwala stworzyć idealne, spersonalizowane serum. Aplikacji Atolla można następnie używać do monitorowania skóry, jak działa na nią stosowany kosmetyk. Informacje te pozwalają stworzyć kolejne, oczywiście znów personalizowane serum. Zdaniem analityków w niedalekiej przyszłości dostosowanie i personalizacja produktów będą podstawowymi oczekiwaniami konsumentów. Marki, które wykorzystują technologię jako środek do generowania zindywidualizowanych ofert, skorzystają na tym.

Chiny - Jessica Jin, dyrektor ds. kategorii beauty&personal care

Według badań przeprowadzonych przez Mintel chińscy konsumenci nie kupują kosmeceutyków głównie dlatego, że nie są pewni, które produkty są odpowiednie dla ich skóry. Istnieją oczywiście marki, które świadczą usługi analizy skóry, ale najczęściej konsumenci muszą udać się do sklepów i tam dokonać testów. Rozwój technologii zmierza w kierunku umożliwienia testowania kondycji skóry w dowolnym miejscu – nie tylko w sklepie czy gabinecie lekarskim.

Marka La Roche-Posay wraz z chińskim gigantem technologicznym Alibaba Group uruchomiła pierwszą na świecie aplikację mobilną do testowania trądziku opartą na sztucznej inteligencji.

Effaclar Spotscan, debiutująca w e-commerce Alibaba Tmall i Taobao, to aplikacja przeznaczona dla osób z trądzikiem, ale mających ograniczony dostęp do dermatologów, w celu przeprowadzenia profesjonalnej samokontroli skóry. Sztuczna inteligencja zidentyfikuje typ zmian trądzikowych użytkownika na podstawie analizy jego selfie. Aby zapewnić precyzyjne testowanie skóry, do ćwiczenia modelu wykorzystano tysiące zdjęć mężczyzn i kobiet o różnych typach skóry, trądziku i przebarwień.

Brazylia - Juliana Martins, starszy specjalista beauty&personal care

W marcu 2019 r. brazylijska marka kosmetyczna O Boticário otworzyła nowoczesny sklep w  Kurtybie. Boticário Lab został zaprojektowany, aby stymulować zmysły klientów za pomocą technologii - łącząc personalizację, produkty na wyłączność i premiumizację. Na ekranach wyświetlane są produkty dostępne w sklepie. Obrazkom towarzyszą informacje na temat kluczowych składników i pochodzenia surowców, co ma znaczenie dla zaangażowanych i bardzo świadomych konsumentów.

Klienci mogą testować makijaż i oglądać tutoriale za pomocą lustra wirtualnej rzeczywistości czy skorzystać z profesjonalnej analizy stanu ich włosów. Takie innowacje dobrze rezonują z oczekiwaniami Brazylijczyków.

Według raportu Mintel z 2019 r. dotyczącego segmentu kosmetyków kolorowych, większość brazylijskich kobiet chętnie korzysta w sklepach z urządzeń mierzących odcień skóry, a cztery na dziesięć kobiet „wypróbowuje” makijaż/lakiery do paznokci za pomocą rzeczywistości rozszerzonej, np. poprzez inteligentne lustra. Wreszcie klienci Boticário Lab mogą płacić za produkty za pośrednictwem smartfona, a taka formy płatności staje  się coraz bardziej pożądana w brazylijskim handlu detalicznym. Już 37% Brazylijczyków jest zainteresowanych aplikacjami, które pozwalają płacić za zakupy w sklepie za pośrednictwem smartfona lub tabletu.

Niemcy - Andrew McDougall, zastępca dyrektora ds. beauty&personal care

Choicify firmy Henkel Beauty Care to uruchomiona w Niemczech mobilna aplikacja, która pomaga klientom wybrać odpowiedni kolor włosów poprzez zeskanowanie kodu QR lub użycie układu NFC. Klient może wybrać pożądany kolor włosów, a program zasugeruje dla nich najlepszy wybór - co jest przydatne, kiedy stoi przed półką farb do włosów oferującą tak wiele możliwości. Co ciekawe aplikacja sugeruje produkty Henkla, ale także marki innych producentów.

Personalizacja w pielęgnacji włosów oznacza zapewnienie właściwego rozwiązania dla każdego problemu z włosami.

Dziś wielu konsumentom trudno jest wiedzieć, czy używają produktów, których rzeczywiście potrzebują. Personalizacja ma im ułatwiać wybór, a nie może tego jeszcze bardziej komplikować. Jasne wyjaśnienie i podkreślenie zalet produktu oraz rezultatów końcowych pomoże zrozumieć klientom, które produkty najlepiej pasują do ich włosów, zapewniając ukierunkowane rozwiązanie pozwalające zaoszczędzić czas i pieniądze.

źródło: Mintel

# Raporty tematyczne
loki joanna