Generacja Silver to coraz większa grupa społeczna, ale w reklamach jest mocno niedoszacowana

Generacja Silver to coraz większa grupa społeczna, ale w reklamach jest mocno niedoszacowana

W zaledwie 11 proc. reklam telewizyjnych z udziałem aktorów występują osoby w wieku 50+ - wynika z szóstej fali badania zawartości spotów przeprowadzonej przez Biuro Reklamy TVP.

Niezmiennie reklamodawcy najchętniej korzystają z wizerunku dorosłych kobiet i nieco rzadziej z dorosłych mężczyzn przed pięćdziesiątką. Dzieci i młodzież pojawiają się w reklamie niemalże trzy razy częściej niż osoby 50+, czyli tak zwane pokolenie silver.

Odsetek reklam z osobami dojrzałymi i seniorami znalazł się na poziomie najniższym od 2018 roku. Niższy wynik zanotowano jedynie w 2017 roku, w pierwszej fali badania BR TVP – wówczas zaledwie 9 proc. reklam z aktorami korzystało z wizerunku osoby dojrzałej. Jednocześnie jest to drugi rok z rzędu ze spadającym odsetkiem aktorów 50+ w filmach reklamowych – od 2020 roku zmniejszył się on niemalże o połowę.

Kolejny smutny raczej wniosek z badania jest taki, iż aktorzy i aktorki po 50. roku życia w reklamach często są wykorzystywani w stereotypowych kontekstach. W 40 proc. reklam przedstawia się ich jako babcię lub dziadka albo w kontekście choroby. Najczęściej pokolenie silver pojawia się w reklamach firm telekomunikacyjnych. Są oni bohaterami co czwartej reklamy tego sektora. Relatywnie bardzo rzadko z aktorów 50+ korzysta branża kosmetyczna, która jest jednym z pionierów pokazywania naturalnych osób w każdym wieku. Mimo, że coraz więcej marek mówi o autentyczności, inkluzywnym definiowaniu piękna i zachęca do dbałości o siebie bez względu na wiek, w reklamie jednak pozostają konserwatywne i bliższe kultowi młodości niż akceptacji dla upływającego czasu. Tym bardziej, że wiele produktów dojrzałe osoby mogą zwyczajnie promować wiarygodniej.

- Tegoroczny wynik obecności pokolenia silver w reklamach telewizyjnych mocno rozczarowuje. Niezależnie od licznych inicjatyw branżowych, specjalizowania się agencji mediowych, wielu raportów, badań i opracowań, nadal do budowania wizerunku oraz zwiększania sprzedaży reklamodawcy najchętniej sięgają po modelową młodą rodzinę lub dorosłą kobietę, ale przed 50-tką. Jest to o tyle zaskakujące, że badania rynkowe wskazują, że osoby 50+ mają siłę zakupową równą osobom w wieku 18-49, a w ostatnich dwóch latach odpowiedzialne były m. in. za znaczną część wzrostu wielu e-biznesów - komentuje Wojciech Kowalczyk z Biura Reklamy TVP, autor badania.
 

# Raporty tematyczne
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi