Wielka Brytania odrzuca claimy marketingowe sugerujące, że klasyczne dezodoranty zwiększają ryzyko raka piersi

Wielka Brytania odrzuca claimy marketingowe sugerujące, że klasyczne dezodoranty zwiększają ryzyko raka piersi

Reklama łącząca używanie “tradycyjnych” dezodorantów z rakiem piersi zakazana w Wielkiej Brytanii. Brytyjski organ do spraw reklamowych zakazał emisji reklamy firmy Wild na platformie YouTube.

Reklama sugerująca, że „tradycyjne” dezodoranty są związane ze zwiększonym ryzykiem raka piersi, została zakazana przez ASA (Advertising Standards Authority) - Urząd ds. Standardów Reklamy. Skarga dotyczyła marki dezodorantów Wild i ich reklamowej kampanii na YouTube. Stwierdzono, że kampania może potencjalnie wprowadzać konsumentów w błąd poprzez sugerowanie, że inne niż naturalne antyperspiranty są szkodliwe.

Reklama była emitowana 22 lutego 2024 roku i przedstawiała kobietę z widocznymi bliznami na klatce piersiowej, aplikującą dezodorant marki Wild. Lektorka w filmie oświadczyła:Jako osoba, która przetrwała raka piersi, priorytetem jest dla mnie zdrowie, dlatego zdecydowałam się w końcu wybrać Wild”. W filmie padały też słowa: „Widziałam tyle pozytywnych komentarzy na temat tego, że jest całkowicie naturalny…”.

ASA uznała, że widzowie mogą zinterpretować to jako sugestię, że kobieta przeszła na dezodoranty Wild z innej "nienaturalnej", konwencjonalnej marki.

Część producentów kosmetyków naturalnych mniej lub bardziej zawoalowanie sugeruje, że naturalne to także synonim tego co zdrowsze i bezpieczniejsze. „Zrozumieliśmy, że istnieje powszechne przekonanie, że ‘tradycyjne’ dezodoranty czy antyperspiranty, zawierające składniki takie jak dwutlenek tytanu i aluminium, są kojarzone przez część konsumentów ze zwiększonym ryzykiem raka piersi w odróżnieniu od produktów naturalnych” - stwierdziła ASA. Firma Wild w odpowiedzi na ocenę brytyjskiego organu nadzorczego orzekła, że taki wniosek to wynik dużej nadinterpretacji. „Kobieta przedstawiona w reklamie stwierdziła tylko, że przetrwała raka piersi i nie powiedziała niczego, co sugerowałoby, że Wild zapobiega tej chorobie” - odniosła się do zarzutów firma Wild Cosmetics.

ASA orzekła jednak, że reklama nie może ponownie pojawić się w obecnej formie. “Poprosiliśmy Wild Cosmetics o zapewnienie, że nie będą wprowadzać konsumentów w błąd, sugerując związek między konkurencyjnymi produktami a rakiem piersi, chyba że posiadają wystarczające dowody na poparcie tego twierdzenia” - podkreśla ASA w oświadczeniu.

To nie pierwszy raz, gdy reklamy Wild popadły w konflikt z ASA. Reklama na YouTube, sugerująca że tradycyjne dezodoranty są związane z zaburzeniami hormonalnymi, swędzeniem i nieprzyjemnym zapachem ciała, została zakazany przez brytyjski organ w 2023 roku. Film ukazywał modelkę z wyraźnie niekomfortowym wyrazem twarzy, wyrażającą niezadowolenie z używania dezodorantów innej niż Wild marki.

Dbanie o szczerość w treściach reklamowych jest niezmiernie istotne dla zachowania zasad uczciwej konkurencji. Odpowiedzialność firm wobec konsumentów wymaga, aby informacje przedstawiane w reklamach były nie tylko prawdziwe, ale także przedstawione w sposób, który nie manipuluje odczuciami odbiorców.

Film, o którym mowa, nie jest już obecny na kanale marki Wild. Zamieszczone materiały na YouTube podkreślają teraz głównie naturalność składów i środowiskowe zaangażowanie marki.

 

# Raporty tematyczne
 reklama