Answear zachęcił kilka polskich tytułów do koalicji przeciw zawstydzaniu kobiet

Answear zachęcił kilka polskich tytułów do koalicji przeciw zawstydzaniu kobiet

Wybrane polskie media, m.in. serwisy Plotek, Wysokie Obcasy, Plejada, Kobieta Gazeta.pl za namową marki Answear.LAB ogłaszają deklarację, w której mówią “Stop” zawstydzaniu kobiet.

“Wzywamy do działań na rzecz zaprzestania zawstydzania kobiet. Rozpowszechnianie wiadomości poniżających kobiety, prowadzi do ich uprzedmiotowienia, uciszania, niedoceniania ich umiejętności i opinii, niszczenia ich reputacji, zmusza do dostosowywania się. W końcu sprawia, że czują się bezbronne i wycofują się z życia społecznego” - czytamy we wspólnej deklaracji.

Do akcji #NoShameCoalition już dołączyły: Plotek,pl, Kobieta Gazeta.pl, naTemat.pl, Onet.pl Lifestyle, Wysokie Obcasy, Noizz.pl, Ofeminin.pl, AszDziennik.pl, MamaDu.pl, So Magazyn (WP), Plejada.pl, Zwierciadło. Koalicja jest otwarta dla wszystkich sojuszników sprawy.

Jak tłumaczy Agnieszka Pruchnik, brand dyrektorka Answear.LAB, zawstydzać można na wiele sposobów, ale wygląd jest zdecydowanie jednym z najłatwiejszych celów. Dlatego to właśnie ze świata mody powinny dochodzić zdecydowane sygnały potępiające jakiekolwiek przejawy women shamingu.

- Zawstydzanie kobiet, obraźliwe komentarze, podważanie życiowych wyborów czy osiągnięć prowadzi do uciszania, niedoceniania ich umiejętności w wielu obszarach życia społecznego. Marnujemy w ten sposób ważny społecznie potencjał kobiet. I to w czasach, kiedy świat ma wobec nich wiele oczekiwań. Na przykład, że będą liderkami potrzebnych i ważnych zmian - takie głosy coraz mocniej słychać również w Polsce. Obarcza się kobiety odpowiedzialnością, ale jednocześnie podcina skrzydła i sprawia, że się wycofują. Dlatego właśnie women shaming zasługuje naszym zdaniem na największą krytykę – podkreśla brand dyrektorka Answear.LAB.

Leje się jad krytyki...

Wspólna analiza Answear.LAB i Clue PR obejmowała ponad 7,5 tysiąca artykułów na portalach i 7,6 tysięcy komentarzy na forach, Instagramie, Facebooku czy Twitterze, które opublikowano tylko od początku tego roku. Umniejszające, dotyczące wyglądu czy innych sfer życia kobiet, głównie znanych Polek, stanowią więcej niż połowę (zawierają stwierdzenia typu: wygląda na zmęczoną, przytyła, jak ona wygląda, jak ona się ubrała, jest za stara na matkę/na tę rolę/na tę pracę). 

Często tytuły tych artykułów bywają sugestywne i obraźliwe. Nawet jeśli teksty wydają się neutralne, to pytania do czytelników, jakie w nich padają, nakręcają hejt. - Clicbaitowe tytuły tych artykułów bywają sugestywne i opresyjne, ale treść jest najczęściej pozornie neutralna - podkreśla Aleksandra Kurowska z Clue PR. - Artykuły są raczej informacyjne, stronią od oceny, zamiast tego pytają czytelników czy uważają, że dana znana kobieta przytyła, wygląda na zmęczoną, źle się ubrała itd. Media często wykorzystują cytaty z hejterskich komentarzy internautów, zadają czytelnikom pytania retoryczne. I to jest właśnie ten zapalnik, który rozpala wszechobecną w sieci obraźliwą, nierzadko wulgarną wobec kobiet narrację - wskazuje.

Ja tylko mówię, co myślę - serio, musisz?!

Z raportu “Woman Shaming” zrealizowanego na zlecenie Clue PR opublikowanego w 2020 roku wynika, że ocenianie wyglądu kobiet jest społecznie aprobowaną praktyką. -  Patrząc stricte na modę, ale też fryzurę czy makijaż, jedynie 6 proc. respondentek twierdzi, że nigdy nie doświadczyła na tym polu krytyki, a aż 65 proc. czasami i bardzo często - komentuje Marta Bierca, dr socjologii, partnerka i współwłaścicielka agencji WiseRabbit i współtwórczyni raportu. Women shaming to zjawisko jest jednocześnie rozpowszechnione, jak i często nieuświadomione. Wiele kobiet wciąż nie utożsamia obcojęzycznego terminu z uczuciem wstydu, jakiego doświadcza, gdy ktoś bliski lub kompletnie obca osoba postanowi skomentować jej wygląd.

- Nasze badanie jasno pokazuje, że większość kobiet doświadczyła krytyki kobiet na różnych polach – 63 proc. doświadczyło krytyki ich samych lub kobiet w ich towarzystwie. Krytyka i uwagi otoczenia dotyczą wszystkich obszarów życia, od wychowania dzieci, przez sukcesy zawodowe lub ich rzekomy brak, po oczywiście wygląd i sposób ubierania się - wyjaśnia Alicja Wysocka-Świtała, partnerka zarządzająca i współwłaścicielka Clue PR, agencji, która współtworzyła raport “Women shaming”.

Pytanie, jak wykorzenić zjawisko z przestrzeni publicznej tu i teraz? Jak sprawić, aby bezpodstawna krytyka raz na zawsze zniknęła z przestrzeni publicznej? Odpowiedni przekaz medialny może w tym przypadku stać się potężnym motorem zmian. 

– Media lifestyle mają dużą pracę do odrobienia, ponieważ oprócz tego, że wspierają formalnie równość np. na rynku zawodowym, wciąż w sesjach beauty czy mody pokazują, bardzo często, nierealistyczne wzorce piękna, wzmacniając u kobiet poczucie braku przynależności - komentuje Wysocka-Świtała. Dr Bierca dodaje, że marki modowe również mogą dołożyć swoją cegiełkę,  pokazując w kampaniach kobiety będące przedstawicielkami wielu typów urody, rozmiarów, kolorów skóry, a tym samym oswajając społeczeństwo z różnorodnością wyglądów i stylizacji, które mogą pozytywnie inspirować.  - Dzięki temu mogą wzmacniać poczucie pewności siebie kobiet – stwierdza badaczka. 

Czas z tym zerwać

Deklaracja #NoShameCoalition zmierza do zerwania z narracją wstydu. Media i sojusznicy, którzy sie pod nią podpisują, deklarują tym samym, że nie będą komentować w sposób upokarzający i pogardliwy: 

  • wyglądu kobiet (urody, sylwetki, wagi, skóry, włosów itp.) oraz opisywać zmian wynikających z naturalnych predyspozycji czy różnych sytuacji życiowych (np. ciąży, choroby, menopauzy, starzenia się), utrzymując nasze treści w duchu body positive;
  • życiowych wyborów kobiet (dotyczących pracy, związków, macierzyństwa etc.) oraz ich zainteresowań;
  • wyznawanego przez kobiety systemu wartości;
  • wieku – zwłaszcza podkreślać go w tytułach i konfrontować z wyglądem

Akcję wspiera feministyczna rysowniczka Lainey Molnar oraz znane Polki, m.in. Małgorzata Szumowska, Lidia Popiel, Ewa Gawryluk, które w swoich social mediach na znak protestu, przeczytają zawstydzające nagłówki i komentarze jakie znalazły na swój temat w mediach i social mediach.

# Raporty tematyczne
Ladymakeup

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi