Amerykanie oszczędzają, ale raczej nie na kosmetykach
Amerykanie oszczędzają, ale raczej nie na kosmetykach

Amerykańska telewizja CNBC przyjrzała się wydatkom Amerykanów w czasie rosnącej inflacji. Większość konsumentów deklaruje, że zaczęła znacząco ograniczać wydatki.

Widać to szczególnie w koszyku spożywczym – klienci wybierają tańsze odpowiedniki droższych produktów, częściej kupują w dyskontach. Widać to też na rynku usług – niektórzy rezygnują z płatnych abonamentów telewizyjnych, inni ograniczają wizyty w restauracjach czy salonach piękności. Okazuje się jednak, że kosmetyki umykają spod topora cięć kosztów. Ponownie działa efekt szminki? Chyba tak!

Dla wielu konsumentów kosmetyk pozostaje jednym z niewielu quasi-lususowych dóbr, na które mogą sobie jeszcze pozwolić. "Można nie wydać na  jedzenie na mieście, ale wciąż można kupić sobie szminkę" - powiedziała Olivia Tong, analityk Raymond James.

Sieci detaliczne zauważają ten trend. Zarówno Target jak, też Walmart wręcz rozwijają kategorię kosmetyczną, upatrując w niej nadziei na gorszy czas. Analitycy podkreślają, że grają tu różne czynniki. Na pewno sprzedaży kosmetyków sprzyja powrót do biur, pocovidowy wysyp imprez i ślubów, ale także pewne nawyki wyniesione z pandemii – na przykład pogłębione rutyny pielęgnacyjne twarzy czy włosów, samodzielne farbowanie włosów czy robienie manikiuru. Zresztą jak podkreślają konsumenci, zastępowanie wizyt w salonach kosmetycznych domowymi zabiegami jest przecież szczególnie opłacalne w czasie inflacji.

Larissa Jensen, analityk rynku beauty w firmie NPD, nazwała to powrotem "indeksu szminki" - terminu rozsławionego przez Leonarda Laudera, prezesa zarządu Estee Lauder, który tym efektem wyjaśniał wzrost sprzedaży kosmetyków podczas recesji na początku lat 2000. Jak podkreśla Jensen, w USA sprzedaż kosmetyków do makijażu, w tym szminek, wzrosła o 20%, kosmetyków do pielęgnacji skóry o 12%, zapachów o 15%, a kosmetyków do włosów o 28% w pierwszej połowie roku. Znaczna część wzrostu kategorii kosmetycznej pochodzi z gospodarstw domowych z dochodem ponad 100 tys. dolarów rocznie. Sieci handlowe starają się jednak ugrać na kosmetykach niezależnie od dochodu, jakim dysponuje klient.

Więcej kosmetycznych półek

Walmart i Target obniżyły swoje prognozy zysków po tym, jak musiały obniżyć ceny odzieży, artykułów gospodarstwa domowego i innych produktów, które się nie sprzedają. Jednak obie firmy odświeżają swoje działy kosmetyczne i dodają nowe marki, aby przyciągnąć klientów. Rok temu Target zaczął otwierać setki sklepów Ulta Beauty wewnątrz swoich sklepów z markami takimi jak MAC Cosmetics i Clinique. Firma planuje dodać ponad 250 kolejnych w tym roku i ostatecznie mieć sklepy w 800 lokalizacjach, co stanowi około 40% jej amerykańskiej powierzchni. Od stycznia Target wprowadził ponad 40 marek do swojej oferty produktów kosmetycznych, w tym kosmetyki w duchu „clean beauty” oraz marki założone przez Afroamerykanów dla osób ciemnoskórych. W Walmarcie, w 250 placówkach firmy, pojawiły się latem nowe ekspozycje z kosmetykami Mario Badescu, Patchology i innych marek, które zazwyczaj można znaleźć w specjalistycznych sklepach kosmetycznych lub w sklepach z kosmetykami do makijażu. W 1400 sklepach pojawiły się natomiast ekspozycje o nazwie "Beauty Finds" (bardziej przystępne cenowo), oferując klientom kosmetyki za 3, 5 lub 9 dolarów.

Konsumenci niezmiennie przyznają, że tym, co przyciąga ich do kosmetycznych półek, jest potrzeba dobrego wyglądu i samopoczucia. Są rzeczy, z których muszą racjonalnie zrezygnować, np. z kupna nowego samochodu czy kredytu hipotecznego. Jednak umiarkowane wydatki, poprawiające co nie co humor, są do zaakceptowania. Rodzinnego budżetu nie zrujnują.

# Raporty tematyczne
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Phenicoptere - Ekspert ds. marketingu Oferta pracy: Wella Company - Commercial Manager Oferta pracy: Yokaba - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. PR i influencer marketingu Oferta pracy: Oriflame Polska - Commercial Planning Manager Oferta pracy: L'Oreal Poland - Hub Engagament Brand Manager Oferta pracy: Marion - Junior Brand Manager - marki własne Oferta pracy: Chanel - Product Manager Oferta pracy: Isono Cosmetics - Specjalista ds. Marketingu i Sprzedaży Oferta pracy: beBIO - Export Manager Oferta pracy: Drogerie Natura - Asystent/ka ds. Zakupów Oferta pracy: Orbico - Trade Marketing Specialist Oferta pracy: HR Concept - Technolog Oferta pracy: EcoWipes - Specjalista/Specjalistka ds. marketingu i social mediów Oferta pracy: Paese - Product Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Product Manager Oferta pracy: Harper Hygienics - Starszy Specjalista ds. Rozwoju Produktu Oferta pracy: Marketing Manager - kosmetyki naturalne - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej - Senelle Cosmetics Oferta pracy - Główny Technolog - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Media Manager - rekrutacja zewnętrzna (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Specjalista ds. Private Label - Laboratorium Kosmetyczne Floslek Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Eksportu w branży kosmetycznej Oferta pracy: Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Oferta pracy: Brandclinic - Kierownik Działu Zakupów Oferta pracy: Cosibella - Specjalista ds. nowych marek Oferta pracy: Notino - Beauty Consultant Trainer Oferta pracy: Paese - Junior Product Manager Oferta pracy: Brandclinic - Specjalista ds. rozwoju produktów Oferta pracy: Estetica Group - Import Manager Oferta pracy: Młodszy Kontroler Finansowy - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Saraya Poland - Pracownik działu kontroli jakości Oferta pracy: Sarantis Polska - Specjalista (-ka) ds. marketingu (kategoria Kosmetyki) Oferta pracy: Grupa Eurocash – Kontigo - Młodszy Specjalista ds. Rozwoju Marek Oferta pracy: Euphora Paese - Specjalista ds. obsługi klienta e-commerce Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Sprzedaży (surowce dla branży kosmetycznej i chemii gospodarczej) Oferta pracy: Dermomedica Group - Specjalista ds. obsługi Klienta sklepu internetowego Oferta pracy - Export Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Eagle Recruitment - Dyrektor Eksportu Oferta pracy: DOZ - Category manager (marki własne) Oferta pracy: Orientana - Specjalista ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Harper Hygienics - Junior Marketing Project Manager Oferta pracy: Nacomi - Specjalista ds. badań i rozwoju produktów kosmetycznych Oferta pracy: Młodszy Technolog - IOC Oferta pracy: Brand Manager - Kolorado Oferta pracy: Technolog - Marion Oferta pracy: E-commerce manager - Marion Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków w Organique Oferta pracy: E-commerce manager w Organique Oferta pracy: Brand Manager - Eagle Recruitment Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Zakupów - Hebe Oferta pracy: Product Manager w Dziale Marek Własnych - Make up - Drogerie Natura Oferta pracy: Technolog Kosmetyczny ds. Badań i Rozwoju - Newu Oferta pracy: Grupa Inco SA - Technolog R&D Oferta pracy: E-commerce Key Account Manager (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Pelion SA - Product Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. zakupów i logistyki Oferta pracy: Polemika - Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Resibo - Specjalista ds. zakupów Oferta pracy: Brand Manager/Product Manager Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Specjalista ds. Eksportu Oferta pracy: Abriga Polska - Specjalista ds. rozwoju produktu Veoli Botanica - Product Manager Verona Products Professional - Export Manager Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Senelle Cosmetics: Specjalista ds. marketingu - Content Manager Mokosh Cosmetics: Specjalista ds. Marketingu i PR Kire Skin - Export Manager Nitai - Specjalista/ka ds. Kluczowych Klientów Auchan - Kupiec - Kosmetyki i Drogeria Oferta pracy: Brand Manager - Natura Siberica Oferta pracy: Brand Manager - Phytopharm Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży eksportowej - Veoli Botanica Oferta pracy: Marketing Manager - Paese Technolog produkcji kosmetyków Oferta pracy: MPS International Sp. z o.o. - Technolog TECHNOLOG, SPECJALISTA ds. BADAWCZO ROZWOJOWYCH Indigo - Asystent Laboratorium R&D Grafton - Analityk Zakupów Veoli Botanica - Kosmetolog - Doradca Klienta Oferta pracy: MPS International - Technolog Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager