Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Było, Jest, Będzie 2021/2022
Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Było, Jest, Będzie 2021/2022

Blanka Chmurzyńska-Brown, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego:

To był rok…

Wielkich oczekiwań na zmiany i – niestety – zawiedzionych nadziei. Pandemia nadal trwa. Plany wielu firm odwlekają się w czasie. Warunki makroekonomiczne i polityczne stają się coraz bardziej niekorzystne dla przedsiębiorców, a dialog z decydentami – niestety mniej merytoryczny i otwarty.

Trzy kluczowe słowa dla biznesu w 2021 roku to…

  • Pewna niepewność. Od 2020 r. wiemy, że plany, modele działania, bieżące zalecenia epidemiologiczne zmieniają się jak w kalejdoskopie – niczego nie możemy uznać za pewnik. Ostatnie 12 miesięcy to potwierdziły. To był prawdziwy rollercoaster legislacyjno-gospodarczy.
  • Powroty - areszcie przywrócono niewielką (ale zawsze!) część wydarzeń branżowych w Polsce i na świecie w formule stacjonarnej. Wielka ulga i radość, bo w sprzedaży liczą się przede wszystkim relacje!
  • Green – tematy „zielone” zdominowały w zasadzie każdy aspekt działań naszej organizacji i większości firm. Od Zielonego Ładu nie ma odwrotu i na pewno ten temat zostanie w agendzie na najbliższe kilka lat.

Najciekawszy obecnie trend rynkowy to…

Chyba wciąż pielęgnacja naturalna, eko, produkowana z poszanowaniem środowiska. Z jednej strony jest na nią ogromne zapotrzebowanie wśród konsumentów, z drugiej – pojawia się potrzeba regulacji tego segmentu rynku. Jak jeszcze dodamy do tego zainteresowanie organów chroniących prawa konsumenckie np. sposobami ich promocji, wychodzi nam naprawdę ciekawa mieszanka.

Wyzwaniem na rok 2022 będzie…

Trudno zdecydować, co najbardziej. Pierwsza połowa roku upłynie na pewno pod znakiem oczekiwania na projekty unijnych aktów prawnych dotyczących wdrażania Zielonego Ładu. Czekamy na to w napięciu, bo jesteśmy świadomi, że mogą one kapitalnie zmienić krajobraz rynku kosmetycznego w Polsce i na całym Starym Kontynencie.

Dalej – CPR, rewizja rozporządzenia kosmetycznego. Nietotalna, ale jednak. Stary akt prawny ma ponad 11 lat, wiele zmieniło się od tego czasu. CPR wymagał przeglądu, a Zielony Ład i CSS tylko ten proces przyspieszył, nadał mu kierunek. Wpływ kosmetyków na środowisko dotychczas był zapisany jednie w rozporządzeniu REACH i tylko kontekście składników. Jak to się zmieni? Może nastąpi odejście od sektorowej oceny ryzyka, zakazy ze względu na klasyfikację substancji, nowe klasy toksyczności, kosmetyki jako tzw. produkty non-essential, przeniesienie kompetencji, a nawet rozwiązanie komitetu naukowego SCCS? Byłoby to z ogromną stratą dla sektora – przecież SCCS to 40 lat doświadczenia. A to wciąż tylko kilka kierunków zmiany. W nich wszystkich musimy znaleźć otwarcie i nowe szanse na rozwój. Tak zapewne będzie w przypadku deklaracji środowiskowych dla kosmetyków. Green Claims Initiative ma przeciwdziałać wprowadzaniu konsumenta w błąd poprzez greenwashing. Reedukacja około 255 ecolabels – ostre kryteria i promowanie logotypów, które są wiarygodne. Teraz rządzą indywidulane zobowiązania firm kosmetycznych, które składają dobrowolne mocne i długofalowe zobowiązania  – konsument jest często zagubiony. Odpowiedzią na to są wytyczne Cosmetics Europe dotyczące deklaracji marketingowych, które jako Kosmetyczni.pl współtworzyliśmy. Niebawem, jeszcze przed świętami, pokażemy polską wersję językową tego dokumentu.      

Dla związku wyzwaniem będzie także dialog z decydentami politycznymi w sprawach gospodarczych, m.in. ROP. Póki co mamy zły projekt, który w sposób instrumentalny traktuje przedsiębiorców – jedynych płatników w systemie. Chcemy oczywiście płacić za opakowania, które jako branża wprowadzamy do obrotu, więc nie wywracamy stolika i czekamy na nowy projekt i kolejne – bardziej realistyczne – rozmowy.

I w końcu 2022 rok będzie dla naszej organizacji także czasem dużych zmian wewnętrznych. Związek niesamowicie urósł w ostatnich 2 latach – przybyło nam prawie 70 członków! – także dostosowujemy się do działania w i dla większego składu.

Całej branży kosmetycznej życzymy…

Stabilizacji i spokoju. Prawie 2 lata działamy już w zmienionych warunkach, przy podwyższonym tętnie. I wydaje się, że będzie jeszcze trudniej, przynajmniej nad Wisłą – prognozy gospodarcze nie są optymistyczne. Obyśmy umieli wykorzystać naszą zwinność i nabytą w pandemii odporność, by spokojnie przepłynąć przez rok 2022.

# Wywiady i opinie
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej - Senelle Cosmetics Oferta pracy - Główny Technolog - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Media Manager - rekrutacja zewnętrzna (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Specjalista ds. Private Label - Laboratorium Kosmetyczne Floslek Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Eksportu w branży kosmetycznej Oferta pracy: Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Oferta pracy: Brandclinic - Kierownik Działu Zakupów Oferta pracy: Cosibella - Specjalista ds. nowych marek Oferta pracy: Notino - Beauty Consultant Trainer Oferta pracy: Paese - Junior Product Manager Oferta pracy: Brandclinic - Specjalista ds. rozwoju produktów Oferta pracy: Estetica Group - Import Manager Oferta pracy: Młodszy Kontroler Finansowy - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Saraya Poland - Pracownik działu kontroli jakości Oferta pracy: Sarantis Polska - Specjalista (-ka) ds. marketingu (kategoria Kosmetyki) Oferta pracy: Grupa Eurocash – Kontigo - Młodszy Specjalista ds. Rozwoju Marek Oferta pracy: Euphora Paese - Specjalista ds. obsługi klienta e-commerce Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Sprzedaży (surowce dla branży kosmetycznej i chemii gospodarczej) Oferta pracy: Dermomedica Group - Specjalista ds. obsługi Klienta sklepu internetowego Oferta pracy - Export Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Eagle Recruitment - Dyrektor Eksportu Oferta pracy: DOZ - Category manager (marki własne) Oferta pracy: Orientana - Specjalista ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Harper Hygienics - Junior Marketing Project Manager Oferta pracy: Nacomi - Specjalista ds. badań i rozwoju produktów kosmetycznych Oferta pracy: Młodszy Technolog - IOC Oferta pracy: Brand Manager - Kolorado Oferta pracy: Technolog - Marion Oferta pracy: E-commerce manager - Marion Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków w Organique Oferta pracy: E-commerce manager w Organique Oferta pracy: Brand Manager - Eagle Recruitment Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Zakupów - Hebe Oferta pracy: Product Manager w Dziale Marek Własnych - Make up - Drogerie Natura Oferta pracy: Technolog Kosmetyczny ds. Badań i Rozwoju - Newu Oferta pracy: Grupa Inco SA - Technolog R&D Oferta pracy: E-commerce Key Account Manager (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Pelion SA - Product Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. zakupów i logistyki Oferta pracy: Polemika - Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Resibo - Specjalista ds. zakupów Oferta pracy: Brand Manager/Product Manager Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Specjalista ds. Eksportu Oferta pracy: Abriga Polska - Specjalista ds. rozwoju produktu Veoli Botanica - Product Manager Verona Products Professional - Export Manager Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Senelle Cosmetics: Specjalista ds. marketingu - Content Manager Mokosh Cosmetics: Specjalista ds. Marketingu i PR Kire Skin - Export Manager Nitai - Specjalista/ka ds. Kluczowych Klientów Auchan - Kupiec - Kosmetyki i Drogeria Oferta pracy: Brand Manager - Natura Siberica Oferta pracy: Brand Manager - Phytopharm Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży eksportowej - Veoli Botanica Oferta pracy: Marketing Manager - Paese Technolog produkcji kosmetyków Oferta pracy: MPS International Sp. z o.o. - Technolog TECHNOLOG, SPECJALISTA ds. BADAWCZO ROZWOJOWYCH Indigo - Asystent Laboratorium R&D Grafton - Analityk Zakupów Veoli Botanica - Kosmetolog - Doradca Klienta Oferta pracy: MPS International - Technolog Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager