Dorota Soszyńska, Oceanic: kompetencje, pracowitość i cierpliwość - to sprawdza się w biznesie
Dorota Soszyńska, Oceanic: kompetencje, pracowitość i cierpliwość - to sprawdza się w biznesie

>> Twojej historii nikt Ci nie odbierze. Należy do Ciebie. <<
Michelle Obama

Z czego Pani zdaniem wynika silny udział kobiet na stanowiskach właścicielskich i menadżerskich w sektorze kosmetycznym?

Dorota Soszyńska, współwłaścicielka Oceanic: Faktycznie, na polskim rynku kosmetycznym często właścicielami i menadżerami w sektorze kosmetycznym są kobiety. Polki są bardzo dobrze wykształcone i stale pracują nad swoim rozwojem. Są wielozadaniowe, zorganizowane, mają dużo empatii, śledzą trendy i doskonale rozumieją potrzeby innych kobiet.

Dlaczego to właśnie biznes kosmetyczny Panią przyciągnął?

W moim wypadku to tradycja rodzinna. Wszystko zaczęło się 80 lat temu, kiedy mój teść Ignacy Zenon Soszyński, z wykształcenia inżynier chemii, założył własną fabrykę olejków eterycznych i kompozycji zapachowych. Następnie poszerzał swoją wiedzę we Francji i przez ponad 30 lat prowadził firmę kosmetyczną w Maroku, do której dołączył także mój mąż. Po powrocie do kraju, na początku lat 80., również i ja rozpoczęłam pracę w firmie. Nie było to takie oczywiste, ponieważ skończyłam Akademię Muzyczną. Obydwaj panowie wyznaczali mi zadania i ani się spostrzegłam, jak pokochałam tę branżę na dobre.

Z jakimi stereotypami w biznesie kobiety wciąż muszą się mierzyć?

Kobiety ciągle muszą udowadniać, że są kompetentne i na właściwym miejscu. Stale są niedoceniane i nadal na niektórych kluczowych stanowiskach otrzymują niższe wynagrodzenie niż mężczyźni.

Trzy najważniejsze cechy, jakie przydają się w zarządzaniu firmą?

Niewątpliwie są to: znajomość branży, kompetencje oraz umiejętność szybkiego uczenia się i dostosowania do rynku. Dodałabym jeszcze pracowitość, cierpliwość i pokorę.

Jakie są Pani zdaniem współczesne konsumentki? Co je inspiruje? Jak traktują kwestię urody? Czym kierują się często w swoich wyborach? O czym firmy kosmetyczne powinny pamiętać, kierując do nich swoją ofertę?

Współczesne konsumentki są bardzo wymagające i doskonale zorientowane w trendach. Świadomie dbają o urodę. Mają swoje ulubione marki i produkty, ale chętnie sięgają też po nowości. Z jednej strony skoncentrowane są na kosmetykach naturalnych, a z drugiej – na kosmetykach wysoko zaawansowanych technologicznie, bo ważna jest ich skuteczność działania. Konsumentki inspiracji poszukują w Internecie, zwłaszcza w social mediach, słuchają rekomendacji autorytetów, ale również poszukują produktów dla siebie bezpośrednio na półkach sklepowych.

Najważniejszy jest jasny i klarowny komunikat skierowany do klienta. Trzeba być w zgodzie z trendami kosmetycznymi, w odpowiednim miejscu, w odpowiednim czasie. Oferta powinna być łatwo dostępna, w szerokiej dystrybucji. Czas pandemii zmienił nawyki zakupowe i spora część sprzedaży przeniosła się do sklepów internetowych. Można się spodziewać utrwalenia tego trendu.

# Wywiady i opinie
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Veoli Botanica - Product Manager Verona Products Professional - Export Manager Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Senelle Cosmetics: Specjalista ds. marketingu - Content Manager Mokosh Cosmetics: Specjalista ds. Marketingu i PR Kire Skin - Export Manager Nitai - Specjalista/ka ds. Kluczowych Klientów Auchan - Kupiec - Kosmetyki i Drogeria Oferta pracy: Brand Manager - Natura Siberica Oferta pracy: Brand Manager - Phytopharm Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży eksportowej - Veoli Botanica Oferta pracy: Marketing Manager - Paese Technolog produkcji kosmetyków Oferta pracy: MPS International Sp. z o.o. - Technolog TECHNOLOG, SPECJALISTA ds. BADAWCZO ROZWOJOWYCH Indigo - Asystent Laboratorium R&D Grafton - Analityk Zakupów Veoli Botanica - Kosmetolog - Doradca Klienta Oferta pracy: MPS International - Technolog Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager