Sektorowa analiza branży kosmetycznej opracowana przez PKO Bank Polski

Sektorowa analiza branży kosmetycznej opracowana przez PKO Bank Polski

Statista szacuje, że chociaż światowy rynek kosmetyków skurczył się w 2020 r. o 4,2%, to już 2021 r. spodziewane jest odbicie do poziomu o 1,4% wyższego niż w roku poprzedzającym wybuch pandemii COVID-19.

Pomimo pandemii sektor kosmetyczny należy do prężnie rozwijających się rynków konsumenckich i jest napędzany w szczególności przez segment kosmetyków do pielęgnacji skóry. Pozytywnie na rynek wpływa zmiana pokoleniowa i wejście na rynek młodych konsumentów, którzy częściej kupują kosmetyki. Jednocześnie zmianę tę wzmacniają media społecznościowe, umiędzynarodowienie i e-commerce, które mają trwały wpływ na zachowania zakupowe produktów kosmetycznych. Trendy z całego świata rozprzestrzeniają się i zmieniają codzienną rutynę pielęgnacyjną.

Rynek kosmetyczny na świecie wygenerował w 2019 r. sprzedaż na poziomie 446,7 mld EUR. Statista szacuje, że w wyniku pandemii COVID-19 wielkość rynku w 2020 r. spadła o 4,2% do 428 mld EUR. Natomiast na kolejne lata prognozowany jest wzrost rynku w tempie 5,0% rocznie (CAGR 2021–25) do poziomu 545,6 mld EUR. Najwyższą szacunkową sprzedaż kosmetyków w wysokości 162,2 mld EUR w 2020 r. wygenerowały rynki azjatyckie, ale ich sprzedaż spadła w wyniku pandemii o 2,1% r/r. Prognozy na kolejne lata zakładają, iż do 2025 r. rynki azjatyckie będą odnotowywały najbardziej dynamiczny wzrost sprzedaży w tempie średnio rocznie 6,1% (CAGR 2021-25) i region ten pozostanie światowym liderem.

W 2020 r. przeciętnie wydatki per capita na kosmetyki na świecie wyniosły nieco ponad 57 EUR. Prognozowany jest wzrost tej wartości do blisko 70 EUR w 2025 r.

Biorąc pod uwagę zestawienie krajów, największym rynkiem na świecie dla branży kosmetycznej są Stany Zjednoczone. W 2020 r. wygenerowały one szacunkowe przychody w wysokości 69,1 mld EUR (16,1% wartości światowej sprzedaży). Prognozowany jest wzrost tej wartości do poziomu 85,4 mld EUR w 2025 r., czyli poziomu o 16,4% wyższego niż w roku poprzedzającym wybuch pandemii COVID-19. Spośród pięciu wymienionych rynków, najwyższą dynamiką wzrostu charakteryzują się Indie – wartość rynku w 2025 r. przewyższy poziom z 2019 r. aż o 51,6%.

Dane z Europy

W okresie 2017-2019 rynek kosmetyków w Europie wzrósł średnio o 1,9% rocznie. Na lata 2020-2021 przewidywany jest spadek rynku o średnio 0,8% rocznie, na co wpłynęły słabsze wyniki 2020 r. i recesja spowodowana przez pandemię, której nie zniweluje odbicie rynku w 2021 r.

Spadki odnotują wszystkie segmenty, a najsilniejsze - perfumy i wody toaletowe oraz kosmetyki do pielęgnacji osobistej.

Według szacunków Statista w latach 2022-2025 wartość przychodów całego rynku kosmetyków w Europie odnotuje istotny wzrost w wysokości 3,5% rocznie, osiągając 122,8 mld EUR w końcu okresu. Najbardziej dynamicznie będzie rósł segment kosmetyków do pielęgnacji skóry, a sprzedaż tego segmentu w 2025 będzie wyższa od wartości z 2019 r. o 15,1%. Największy udział w rynku ma segment kosmetyków do pielęgnacji osobistej, którego sprzedaż w 2020 r. w Europie wyniosła 43,9 mld EUR, stanowiąc 42,9% rynku.

W 2020 r. mieszkaniec Europy wydał na kosmetyki średnio blisko 121 EUR. Na 2021 r. prognozuje się lekkie zwiększenie wydatków na ten cel do nieco ponad 126 EUR, a do 2025 r. przewiduje się wzrost tej kwoty do poziomu prawie 145 EUR.

W 2020 r. najwyższą szacunkową sprzedaż kosmetyków wśród krajów europejskich wygenerowały Niemcy – 14,9 mld EUR, co stanowiło 14,6% europejskiego rynku. Prognozowany jest wzrost tej wartości do poziomu 16,9 mld EUR w 2025 r., czyli poziomu o 12,7% wyższego niż w roku poprzedzającym wybuch pandemii COVID-19. Według prognoz Statista spośród pięciu wymienionych rynków do 2025 r. najbardziej dynamicznie będzie się rozwijał - w porównaniu do okresu sprzed pandemii – rynek kosmetyków w Rosji (+21,7% vs 2019 r.).

Dane z Polski

W latach 2017-2019 rynek kosmetyczny w Polsce zwiększał się średnio o 2,9% rocznie. Pandemia COVID-19 prawdopodobnie wpłynie na spowolnienie tempa wzrostu rynku do 0,3% rocznie (CAGR 2020- 2021). Już w 2021 r. wielkość rynku prawdopodobnie lekko przekroczy poziom z roku poprzedzającego wybuch pandemii. Dobre też będą wyniki lat 2022- 2025, kiedy to średni wzrost rynku oczekiwany jest na poziomie 4,4% rocznie, co pozwoli na zwiększenie rynku do 4,7 mld EUR w 2025 r.

Największy udział w rynku ma segment kosmetyków do pielęgnacji osobistej, którego sprzedaż w 2020 r. w Polsce wyniosła 1,9 mld EUR, stanowiąc aż 49,8% całkowitej sprzedaży branży.

W 2020 r. mieszkaniec Polski wydał na kosmetyki średnio prawie 100 EUR. Prognozowany jest wzrost tej kwoty do blisko 126 EUR w 2025 r.

Inne interesujące dane z raportu:

  • Azja to największy rynek kosmetyków na świecie – powstaje tu blisko 38% przychodów ze światowej sprzedaży tych towarów. Prognozy zakładają, iż do 2025 rynki azjatyckie będą odnotowywały najbardziej dynamiczny wzrost sprzedaży w tempie średnio rocznie 6,1% (CAGR 2021-25).
  • Francja jest światowym liderem w eksporcie kosmetyków. W 2020 osiągnęła udział w rynku na poziomie 12,7%.
  • Największym importerem kosmetyków w 2020 były Chiny – kraj ten wygenerował 14,2% światowego importu.
  • W 2020 Polska była 14. największym eksporterem kosmetyków na świecie, z udziałem na poziomie 3,0% i 13. największym importerem z udziałem w wysokości 2,1%.
  • Pierwszą pozycję na świecie pod względem wydatków per capita przeznaczanych na zakup kosmetyków zajmują mieszkańcy Japonii, którzy w 2020 wydali przeciętnie na ten cel 260 EUR. Średnie wydatki na kosmetyki w Europie wyniosły niespełna 121 EUR, a w Polsce 100 EUR. Średnia dla całego świata to 57 EUR.
  • 20% sprzedaży kosmetyków na świecie było w 2020 generowane przez sklepy online i prognozowany jest wzrost tej wartości do poziomu 24% w 2024. Dla porównania – w Polsce udziały te wynoszą odpowiednio 15% i 17%.

Pełną wersję raportu można pobrać pod linkiem.

źródło: https://www.pkobp.pl/centrum-analiz/analizy-sektorowe/przemysl-i-energetyka/branza-kosmetycza-pozycja-miedzynarodowa-polskich-producentow-w-obliczu-kryzysu-wywolanego-przez-pandemie-covid19/
fot. pixabay.com
# Badania rynkowe
 reklama