W polskich dyskontach zakupy obecnie robią praktycznie wszyscy. Przez ostatnie 5 lat liczba koszyków / wizyt w dyskontach wzrosła o 72%. Wynika to faktu, że dyskonty są coraz częściej odwiedzane – obecnie przeciętny shopper robi w nich zakupy 12 razy w roku.
Nie bez znaczenia pozostaje również coraz bardziej uniwersalny profil dyskontów jako formatu. Jeszcze kilka lat temu kupujący deklarowali, że w dyskontach robią przeważnie codzienne zakupy. Obecnie najczęstszą misją jest uzupełnienie zapasów (34%), natomiast codzienne zakupy to misja wymieniana równie często co potrzeba nagłego zakupu.
Ostatnie lata przyniosły dynamiczny rozwój asortymentu w dyskontach w Polsce. W percepcji shopperów jakość marek własnych znacznie się poprawiła na przestrzeni lat. Są kategorie, w których obserwuje się znaczny wzrost liczby produktów marek własnych kosztem liczby produktów markowych (np. w kategorii maseł w 2010 r. produkty marek własnych stanowiły 31% wszystkich dostępnych produktów, a w 2015 r. ten odsetek wzrósł do 42%).
Jednak to produkty markowe odpowiadają w dużej mierze za wzrost sprzedaży w dyskontach. W 2015 r. stanowiły one już 48% wartości koszyka.
W kanale dyskontów, w większości kategorii FMCG obserwowany jest ogólny wzrost liczby dostępnych SKU (zarówno markowych jak i marek własnych). Dla przykładu, w kategorii sery – jednej z największych kategorii spożywczych - liczba SKU marek własnych w ciągu ostatnich 5 lat wzrosła o 58%, a produktów markowych o 173%.
Co więcej, w dyskontach coraz lepiej sprzedają się produkty ekskluzywne. Nie chodzi tu tylko o produkty przemysłowe, jak skórzane torebki, czy zastawa stołowa. Jak wynika z badania Nielsena, w dyskontach bardzo dynamicznie rozwijają się segmenty premium win, rośnie też sprzedaż whisky. Istnieją także kategorie, w których to dyskonty kształtują trendy rynkowe. Przykładem mogą być owoce morza, których 2/3 sprzedaży jest generowana przez sklepy dyskontowe, zaś kategoria rozwinęła się w ciągu dwóch lat z 3 do 7 segmentów.
Polski kupujący jest coraz bardziej wrażliwy na promocje, a dyskonty oferują coś więcej niż tylko obniżki cen – dzięki wprowadzaniu ograniczonych czasowo ofert (in-outów) dają shopperom poczucie, że kupują coś wyjątkowego, limitowanego, niedostępnego w innych sklepach.
O sukcesie promocji w dyskontach świadczy fakt, że 63% regularnych klientów dyskontów twierdzi, że są one atrakcyjne i interesujące. Są one też tematem codziennych rozmów zarówno w rodzinie, jak i w pracy.
Sukcesu dyskontów nie byłoby bez poprawy ich wizerunku. W percepcji shopperów samo słowo "dyskont" kojarzy się negatywnie, ale to wielka zasługa sieci handlowych zaliczanych do dyskontów, że nikt o nich nie myśli w tych kategoriach. Nadążanie za trendami konsumenckimi, a często ich kształtowanie (jak chociażby trend gotowania), angażowanie się w akcje społeczne, odwołania do lokalności i polskości – to wszystko powoduje, że shopperzy nie tylko chętnie odwiedzają dyskonty, ale też rekomendują je innym i głośno o tym mówią.
"Dyskonty: w obliczu wyzwania" to raport firmy Nielsen z maja 2016 r., opisujący trendy w rozwoju dyskontów oraz w zachowaniach osób kupujących na rynku polskim i europejskim, analizujący rozwój poszczególnych kategorii w dyskontach na przestrzeni ostatnich 5 lat. W raporcie zostały wykorzystane wyniki jakościowych i ilościowych badań konsumenckich oraz analizy danych paragonowych z dyskontów dostarczające wiedzę o kategoriach na poziomie marek i poszczególnych produktów.