Pandemia sprawiła, że już co trzeci Polak kupuje online

Pandemia sprawiła, że już co trzeci Polak kupuje online

Pandemia koronawirusa i związane z nią obostrzenia w sklepach stacjonarnych, a także troska o własne bezpieczeństwo i zdrowie sprawiły, że Polacy częściej wybierają e-commerce.

Z powodu pandemii co trzeci Polak częściej robi zakupy przez internet - wynika z badania na potrzeby raportu “Polaków portfel własny - zakupy w dobie pandemii” przeprowadzonego na zlecenie Santander Consumer Banku.

Jak wynika z badania zwiększone zainteresowanie e-commerce widać m.in. w odpowiedziach respondentów dotyczących podejścia do wyprzedaży. Planując okazyjne zakupy co piąty badany brałby pod uwagę tylko promocje w sklepach internetowych (19 proc.). Wśród ankietowanych, którzy udzielili takiej odpowiedzi najwięcej jest kobiet (20 proc.), osób przed 30-stym rokiem życia (37 proc.) i mieszkańców średnich miast, takich jak Kielce, Radom czy Toruń (26 proc.).

Autorzy badania wskazali, że pandemia koronawirusa i obostrzenia dotykające sklepów stacjonarnych doprowadziły do tego, że co trzeci Polak częściej niż wcześniej robi zakupy przez internet (36 proc.). Wśród nich najwięcej jest osób przed 30-stym rokiem życia (60 proc.).

Prawdopodobnie ze względów bezpieczeństwa częściej z e-zakupów korzystają też seniorzy (14 proc.) - co dziesiąta osoba w wieku 60-69 lat. Z zamówień w sieci w częściej korzystają również mieszkańcy miast powyżej 500 tys. takich jak Warszawa, Kraków, Łódź, Wrocław czy Poznań (46 proc.). Z większą regularnością przez internet kupuje już niemal co czwarta osoba o dochodach, które nie przekraczają 2 tys. zł miesięcznie (22 proc.) oraz najlepiej zarabiający Polacy - od 5 tys. zł w górę (76 proc.).

- Nie da się ukryć, że pandemia koronawirusa znacząco wpłynęła na życie Polaków co widać po wynikach naszego najnowszego badania – mówi Agnieszka Kociemska z Santander Consumer Banku. – Co ważne, digitalizacja naszego społeczeństwa postępuje również wśród seniorów, którzy częściej niż przed nastaniem obecnej sytuacji epidemiologicznej szukają możliwości zrobienia zakupów online. Bardzo możliwe, że ta zmiana nawyków utrzyma się już na stałe i kanał online będzie dominować nad tym stacjonarnym. Dla wielu handlowców to ważny moment na rewidowanie długofalowej strategii rozwoju – dodaje.

Kupując online najczęściej korzystamy z możliwości pokrycia kosztu zamówienia szybkim przelewem jak PayU, Przelewy24 itp. (34 proc.). Z kolei płatności BLIKIEM wybiera 27 proc. respondentów, a płatność gotówką przy odbiorze - 32 proc. Polaków. To rozwiązanie lubiane zwłaszcza przez mężczyzn (34 proc.), osoby powyżej 50-tego roku życia (44 proc.) i seniorów powyżej 70 lat (46 proc.). Po kartę kredytową sięga natomiast co dziesiąty badany (13 proc.), głównie osoby po 40-stce (21 proc.), mieszkające w dużych miastach bądź metropoliach powyżej 500 tys. mieszkańców (kolejno 18 i 19 proc.).

Ogólnopolskie badanie, na potrzeby raportu “Polaków portfel własny – zakupy w dobie pandemii” zostało przeprowadzone na zlecenie Santander Consumer Banku - banku od kredytów w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut IBRiS pod koniec listopada 2020 r. W badaniu udział wzięła reprezentatywna grupa 1000 dorosłych Polaków.4
fot. unsplash.com
 
# Badania rynkowe
 reklama