Marki i konsument u progu roku 2023

Marki i konsument u progu roku 2023

Brytyjska firma Mintel prognozuje, jak wyglądać będzie rynek w 2023 roku w oparciu o najnowsze trendy konsumenckie. Analiza opiera się na deklarowanych przez konsumentów postawach i oczekiwaniach, ale też twardych danych rynkowych z uwzględnieniem tła ekonomicznego, socjologicznego, technologicznego czy politycznego.

Z czym więc możemy zmierzyć się w nieodległej przyszłości i jaki będzie mieć to wpływ na rynek kosmetyczny?

Konsumencki indywidualizm

Marki dostrzegają rosnącą potrzebę ludzi wzmacniania własnej indywidualności. Ma to związek z ponad dwuletnią pandemią Covid, kiedy to potrzeby społeczne były przekładane nad potrzeby indywidualne. Teraz wahadło znów przechyla się w stronę konkretnego człowieka, a nie społeczności jako takiej. Przed markami więc ponownie zadanie, by wzmacniać w klientach poczucie wyjątkowości, osobności, wspierania ich osobistych preferencji i wyborów. Powraca kwestia personalizowania produktów. W tym obszarze pojawiają się także rozwiązania współgrające z innymi popularnymi obecnie zjawiskami. Wiele konsumentek, szczególnie młodych, pokochało astrologię. Jedna z amerykańskich marek stworzyła więc kolekcję kolorówki dopasowaną do znaków zodiaku. Widać również rosnące zainteresowanie produktami, które pozytywnie wpływają na tzw. mindset. W tym nurcie więc wciąż dobre widoki przed kosmetykami, które dbają o dobrostan ciała i ducha, pomagają w wyciszaniu, relaksacji, odprężeniu.

Konsument kreatorem

To również silny trend, który zaczyna się wyłaniać i marki kosmetyczne powinny mieć tego świadomość. Konsumenci coraz mocniej kształtują marki – nie tylko za pomocą dokonywanych wyborów przy sklepowej półce. Ta idea wykracza poza przyznanie przez marki, że "klient ma zawsze ma rację" i ewoluuje w kierunku modelu, w którym konsumenci inwestują, współtworzą i głosują na zmiany wraz z markami. Odpowiedź na to zapotrzebowanie wymaga od marek słuchania głosów z tylnego siedzenia, a jednocześnie trzymania nogi na gazie, aby tworzyć innowacje rynkowe. Na pewno warto zawsze wspierać kreatorów treści w social mediach, którzy dzielą się swoimi doświadczeniami z używania produktów danej marki – dla wielu odbiorców to mikro i nano-influencerzy są często bardziej wiarygodni niż opłacona współpraca z gwiazdą. Częstszymi inicjatywami mogą być też wspólne działania – zapraszanie przez producentów zewnętrznych ekspertów i konsumentów do wspólnego tworzenia wartościowych nowości. Na sile mogą zyskiwać także współprace między konkurencyjnymi markami, które podzielają pewne wartości. Tworzenie społeczności ma być pomocne przy słabnącej lojalności zakupowej wobec poszczególnych brandów.

Przemęczeni

Ostatnie lata to przechodzenie kryzysu do kryzysu, więc konsumenci są coraz mocniej zmęczeni sytuacją. Czują się  bombardowani natłokiem sprzecznych informacji w mediach – zarówno tych tradycyjnych, jak też w social mediach. Niektórzy świadomie decydują się na cyfrowy detoks, czując, że nadmiar informacyjny ich przytłacza, a social media wcale nie wzmacniają wewnętrznie, ale wywołują więcej niepokoju i poczucia złości. Chcieliby wrócić do czegoś spokojniejszego: prawdziwych relacji z ludźmi, braku konieczności kreowania fałszywie cudownej rzeczywistości, częstszych kontaktów z naturą, a nie ekranami. Tu znów w przypadku kosmetyków wyłania się przestrzeń dla produktów, które pomagają w odzyskaniu harmonii i spokoju. Zachęcają do zdrowego ruchu, ale bez presji hiper-wyników i nieustannego ścigania się z innymi i sobą samym. Dla produktów naturalnych wykorzystujących to, co od wieków było dla człowieka dobre i bliskie. Komunikacja powinna być oparta raczej na propozycjach, a nie narzucaniu czegokolwiek. Musisz to mieć jest hasłem zdecydowanie passé.

Lokalność – ale w szerokim rozumieniu słowa

Lokalność tradycyjnie oznacza jedną z dwóch rzeczy: krajowe marki bazujące na lokalnych surowcach i globalne marki próbujące przystosować się do lokalnych gustów czy potrzeb. W przypadku kosmetyków trudno jednak tworzyć produkty, opierając się wyłącznie na lokalnych składnikach. Warto więc w komunikacji zwracać aspekt na pozyskiwanie ich w zrównoważony sposób, wspierający inną, lokalną społeczność, podając konkretne przykłady działań zamiast nic nie znaczących ogólników. Marki kosmetyczne mogą świetnie wykorzystywać trend lokalności. Komunikują w ten sposób wspieranie rodzimej gospodarki, tworzenie miejsc pracy, rozwijanie wartościowych i etycznych biznesów. Pokazywanie firmy od kuchni jest bardzo pożądane. Użytkownicy lubią obserwować proces tworzenia produktów, mieć bliski kontakt z ludźmi, którzy tworzą marki, być zapraszanym do twórczego współdziałania, np. poprzez konkurs na nazwę nowości. W przypadku marek zagranicznych czy globalnych lokalność też ma znaczenie, jeśli podkreśli się ścisłe związki z konkretnym rynkiem, podejmuje różne działania pro-społeczne czy pro-ekologiczne, współpracuje z lokalnymi artystami i aktywistami, a także dopasowuje działania marketingowe, uwzględniając właściwy danemu miejscu kontekst.

Rozsądnie wydatki

W trudnym ekonomicznie czasie, konsumenci chcą dokonywać mądrych wyborów, ale niekoniecznie kompromisem miałby być spadek jakości ich życia – choć to oczywiście trudne. Próbują więc różnych strategii zakupowych: od „Spróbujmy tej tańszej marki, może nie będzie gorsza od mojej ulubionej?” po „Czy naprawdę tego potrzebuję?”. Na pewno przed markami czas na tworzenie produktów jakościowych, ale przyjaznych ograniczonej sile nabywczej konsumentów. Już 45% Amerykanów przestawiło się w ostatnim roku w kategorii środków higieny osobistej na tańsze odpowiedniki w stosunku do używanych wcześniej. Na całym świecie rośnie zainteresowanie klientów przecenami cenowymi kosmetyków, których data przydatności zbliża się do końca – daje to poczucie, że nie tylko można dobry produkt kupić taniej, ale sprawić, że zostanie zużyty, a nie zutylizowany, co zdecydowanie jest bardziej eko-odpowiedzialne. Na podobnej zasadzie działają duże opakowania, które mogą być wydajniejsze, tańsze, a jednocześnie generować mniej odpadów do środowiska.

Na pewno słowem kluczem obecnego czasu powinna być uważność. Uważność na konsumenta: to co wyraża, czuje, czym wydaje się zmęczony, a co wciąż ma dla niego wartość. Marki powinny czuć zawsze nastrój chwili, ale też bazować na tym, w czym naprawdę czują swoją wysoką ekspertyzę. Wykorzystywać ją dla wspierania konsumenta w jego wyborach. Być otwarte, pomocne i gotowe do podejmowania określonych działań tu i teraz. Widzieć w konsumentach ludzi, którzy myślą i czują podobnie, a nie tylko „grupę docelową”, która wygeneruje określone zyski.

fot. unsplash.com

# Badania rynkowe
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Bandi Cosmetics - Technolog Oferta pracy: Bandi Cosmetics - Koordynator ds. marketingu i e-commerce Oferta pracy: Cosibella - Specjalista ds. nowych marek Oferta pracy: Dax Cosmetics - Key Account Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. Zakupów i Logistyki Oferta pracy: Mokosh Cosmetics - Samodzielny Technolog Oferta pracy: Caudalie - PR Manager Oferta pracy: Fundacja Piękniejsze Życie - Koordynator Oferta pracy: Technolog Kosmetyków Oferta pracy: Victoria Vynn - Brand Manager Oferta pracy: Phenicoptere - Ekspert ds. marketingu Oferta pracy: Wella Company - Commercial Manager Oferta pracy: Yokaba - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. PR i influencer marketingu Oferta pracy: Oriflame Polska - Commercial Planning Manager Oferta pracy: L'Oreal Poland - Hub Engagament Brand Manager Oferta pracy: Marion - Junior Brand Manager - marki własne Oferta pracy: Chanel - Product Manager Oferta pracy: Isono Cosmetics - Specjalista ds. Marketingu i Sprzedaży Oferta pracy: beBIO - Export Manager Oferta pracy: Drogerie Natura - Asystent/ka ds. Zakupów Oferta pracy: Orbico - Trade Marketing Specialist Oferta pracy: HR Concept - Technolog Oferta pracy: EcoWipes - Specjalista/Specjalistka ds. marketingu i social mediów Oferta pracy: Paese - Product Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Product Manager Oferta pracy: Harper Hygienics - Starszy Specjalista ds. Rozwoju Produktu Oferta pracy: Marketing Manager - kosmetyki naturalne - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej - Senelle Cosmetics Oferta pracy - Główny Technolog - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Media Manager - rekrutacja zewnętrzna (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Specjalista ds. Private Label - Laboratorium Kosmetyczne Floslek Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Eksportu w branży kosmetycznej Oferta pracy: Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Oferta pracy: Brandclinic - Kierownik Działu Zakupów Oferta pracy: Cosibella - Specjalista ds. nowych marek Oferta pracy: Notino - Beauty Consultant Trainer Oferta pracy: Paese - Junior Product Manager Oferta pracy: Brandclinic - Specjalista ds. rozwoju produktów Oferta pracy: Estetica Group - Import Manager Oferta pracy: Młodszy Kontroler Finansowy - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Saraya Poland - Pracownik działu kontroli jakości Oferta pracy: Sarantis Polska - Specjalista (-ka) ds. marketingu (kategoria Kosmetyki) Oferta pracy: Grupa Eurocash – Kontigo - Młodszy Specjalista ds. Rozwoju Marek Oferta pracy: Euphora Paese - Specjalista ds. obsługi klienta e-commerce Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Sprzedaży (surowce dla branży kosmetycznej i chemii gospodarczej) Oferta pracy: Dermomedica Group - Specjalista ds. obsługi Klienta sklepu internetowego Oferta pracy - Export Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Eagle Recruitment - Dyrektor Eksportu Oferta pracy: DOZ - Category manager (marki własne) Oferta pracy: Orientana - Specjalista ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Harper Hygienics - Junior Marketing Project Manager Oferta pracy: Nacomi - Specjalista ds. badań i rozwoju produktów kosmetycznych Oferta pracy: Młodszy Technolog - IOC Oferta pracy: Brand Manager - Kolorado Oferta pracy: Technolog - Marion Oferta pracy: E-commerce manager - Marion Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków w Organique Oferta pracy: E-commerce manager w Organique Oferta pracy: Brand Manager - Eagle Recruitment Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Zakupów - Hebe Oferta pracy: Product Manager w Dziale Marek Własnych - Make up - Drogerie Natura Oferta pracy: Technolog Kosmetyczny ds. Badań i Rozwoju - Newu Oferta pracy: Grupa Inco SA - Technolog R&D Oferta pracy: E-commerce Key Account Manager (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Pelion SA - Product Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. zakupów i logistyki Oferta pracy: Polemika - Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Resibo - Specjalista ds. zakupów Oferta pracy: Brand Manager/Product Manager Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Specjalista ds. Eksportu Oferta pracy: Abriga Polska - Specjalista ds. rozwoju produktu Veoli Botanica - Product Manager Verona Products Professional - Export Manager Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Senelle Cosmetics: Specjalista ds. marketingu - Content Manager Mokosh Cosmetics: Specjalista ds. Marketingu i PR Kire Skin - Export Manager Nitai - Specjalista/ka ds. Kluczowych Klientów Auchan - Kupiec - Kosmetyki i Drogeria Oferta pracy: Brand Manager - Natura Siberica Oferta pracy: Brand Manager - Phytopharm Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży eksportowej - Veoli Botanica Oferta pracy: Marketing Manager - Paese Technolog produkcji kosmetyków Oferta pracy: MPS International Sp. z o.o. - Technolog TECHNOLOG, SPECJALISTA ds. BADAWCZO ROZWOJOWYCH Indigo - Asystent Laboratorium R&D Grafton - Analityk Zakupów Veoli Botanica - Kosmetolog - Doradca Klienta Oferta pracy: MPS International - Technolog Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager