Kosmetyki na tle całego koszyka zakupowego FMCG

Kosmetyki na tle całego koszyka zakupowego FMCG

Wartość koszyka zakupowego FMCG przeciętnego polskiego gospodarstwa domowego wynosi w skali roku niemal 11,4 tys. zł. W okresie od września 2016 roku do sierpnia 2017 roku, w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego, wartość zakupów produktów FMCG dokonanych przez pojedyncze gospodarstwo domowe wzrosła o 1,3 proc.

Analizowany koszyk FMCG obejmuje produkty spożywcze, kosmetyczne oraz produkty do domu (artykuły dla zwierząt, chemię gospodarczą, artykuły z kategorii dom i ogród, książki i czasopisma, etc.).

W analizowanym okresie przeciętne gospodarstwo domowe dokonało średnio 406 aktów zakupowych (o 22 akty mniej niż w analogicznym okresie rok wstecz), wydając w trakcie pojedynczej wizyty w sklepie średnio 26 zł na produkty spożywcze (o 2 zł więcej), niemal 19 zł na kosmetyki i prawie 11 zł na produkty do domu.

Wydatki pojedynczego gospodarstwa domowego na produkty spożywcze stanowiły niemal 86 proc. wszystkich wydatków na FMCG. Jednej trzeciej zakupów produktów spożywczych dokonano w sklepach handlu tradycyjnego, gdzie również kupowano najczęściej.

Udział wydatków na kosmetyki i produkty do domu w całym koszyku FMCG wyniósł odpowiednio 7,1 i 7,3 proc.

Największą część domowego budżetu na produkty kosmetyczne przeznaczono na artykuły higieny osobistej (32,1 proc.), kosmetyki dla dzieci (17,3 proc.) oraz kosmetyki pielęgnacyjne (17,2 proc.). Produkty z kategorii kosmetyków były najczęściej kupowane w drogeriach i tam również najwięcej na nie wydawano (57,7 proc. wydatków na tę kategorię).

W przypadku produktów kupowanych do domu, w analizowanym okresie przeciętne gospodarstwo domowe wydało na nie około 835 zł. Najwięcej pieniędzy przeznaczono na artykuły dla zwierząt (32,6 proc.) oraz chemię gospodarczą (30,3 proc.). 32,5 proc. wydatków na kategorię zrealizowano w dyskontach.

O badaniu
Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z prowadzonego od ponad 20 lat Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. Jego próbę stanowi 8000 polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG. Analizie zostały poddane wydatki na produkty FMCG uśrednionego gospodarstwa domowego w Polsce w okresie od września 2016 roku do sierpnia 2017 roku.

# Badania rynkowe
 reklama