Wśród osób obchodzących Święta w tym roku prezenty kupi 78%. Rok temu było bardzo podobnie - 79%, a 2 lata temu - 74%. 53% badanych kupuje prezenty samodzielnie, a w co ósmym domu zadanie to przydzielane jest temu, kto zrobi to najlepiej.
Zakupy prezentów świątecznych, podobnie jak każde zakupy, zaczynają̨ się̨ od inspiracji. Co ósmy badany szuka inspiracji w mediach społecznościowych. Kupowanie prezentów to jednak głównie dobre emocje - zadowolenie (30% wskazań), radość (28%) i ekscytacja (24%). Jeśli podczas zakupów czujemy stres, to przeważnie dlatego, że denerwujemy się, czy zakupione podarki spodobają się naszym bliskim.
Prezenty, podobnie jak w 2018 roku, najczęściej Polacy kupują̨ na Allegro (31% badanych). Ogólnie w internecie podarunki świąteczne ma zamiar kupić́ 66% osób kupujących prezenty – to o 3 pkt. proc. więcej niż̇ rok temu. Przynajmniej jeden prezent na Allegro zamierza jeszcze kupić 44% kupujących podarki. Wszystkie prezenty na Allegro ma zamiar kupić 15% badanych.
Zakupy prezentów w sieci to zdaniem Polaków znacznie mniejsza czasochłonność procesu zakupowego (21%), możliwość łatwego porównania produktów (20%) oraz bardziej atrakcyjne ceny (19%).
Doceniamy też szeroki wybór w sieci, a także dużą liczbę promocji i ofert świątecznych. Konsumenci kupujący online doceniają inicjatywy typu Dzień Darmowej Dostawy (16%), jak również̇ inspiracje zakupowe przesyłane przez marki (19%) oraz informacje o ostatnim dniu zakupu gwarantującym dostawę przed świętami (19%).
Najlepiej świąteczną atmosferę podczas zakupów budują według Polaków kolejno: specjalne promocje i oferty, świąteczny wystrój sklepów i muzyka - kolędy w sklepach. To pierwszy raz, kiedy badani postawili na tak materialny element jak okazje zakupowe.
Kupujemy przede wszystkim takie prezenty, które są dopasowane do osoby obdarowywanej (24%) i przemyślane (23%). To podejście nie zmienia się od 4 lat, kiedy realizowane jest badanie. Wolimy też prezenty symboliczne niż̇ drogie. W co czwartym domu prezenty otrzymują wszyscy bliscy, z którymi spędzamy święta. Znajomym prezenty sprawi co ósmy badany, a 7% obdaruje współpracowników.
Polacy wolą dostawać prezenty-niespodzianki, a nie zamawiane. Niespodzianki preferuje 62% badanych. Dokładnie tak samo było rok temu. Zaskoczenie pod choinką szczególnie lubią kobiety.
Najtrudniej według badanych jest kupić prezent żonie lub teściowej, a także dziewczynie. Dokładnie tak samo było rok temu.
W tym roku prezentami Polacy zamierzają obdarować ok. 4-5 osób. To więcej niż rok temu, gdzie najczęściej obdarowywaliśmy 3 osoby. Polacy najczęściej obdarują swoich bliskich perfumami (33% badanych), a także słodyczami i produktami modowymi. Co siódmy badany zainwestuje w zakup elektroniki. Pod choinką znajdą się także pieniądze, alkohol i książki. Pod choinką najbardziej znaleźć chcielibyśmy elektronikę oraz prezenty związane z hobby. Chętnie przyjmiemy także perfumy, czyli tu oczekiwania zgadzają się z deklaracjami prezentowymi. Nieco inaczej jest ze słodyczami, które kupić zamierza 33% badanych, a otrzymać chce niemal dwukrotnie mniej. W tym roku w porównaniu do poprzedniego znacznie rzadziej wymarzonym prezentem są̨ dodatki modowe i książki.
Najlepiej wspominane prezenty w 2019 roku to, podobnie jak rok wcześniej, konsola do gier, smartfon, laptop oraz tablet. Pojawiają się też wskazania na mniej materialne prezenty, takie jak wyjazdy w góry czy do SPA. W 2019 roku na liście niechcianych prezentów królują skarpetki. Nie lubimy też otrzymywać drobnych przedmiotów wyposażenia wnętrz oraz kosmetyków do kąpieli.
Dla co piątego Polaka obdarowywanie to zakup prezentów świątecznych (21%), ale i także pomoc potrzebującym (19%) oraz pomoc w przygotowaniach świątecznych (21%). W 2019 roku stawiamy też na spotkania okołoświąteczne z bliskimi i znajomymi, bliskość i rozmowy.