Konsumenci chcą, by marki zajmowały stanowisko w kwestiach społecznych

Konsumenci chcą, by marki zajmowały stanowisko w kwestiach społecznych

Zaufanie jest siłą napędową zakupów. 60 proc. konsumentów wybiera marki, którym ufa, a 86 proc. ankietowanych oczekuje od marek, że te będą zajmować stanowisko w kwestiach społecznych, jednocześnie rozwiązując osobiste problemy konsumentów - wynika z raportu Edelman Trust Barometer – „Brands Amidst Crisis".

W raporcie wskazano, że obecny okres może być najbardziej skomplikowanym czasem w historii marek. Przeżywamy trzy powiązane ze sobą kryzysy: globalną pandemię, spowolnienie gospodarcze i systemowy rasizm. Rezultatem tych jednoczesnych wstrząsów jest gwałtowna eskalacja lęków i zmiana hierarchii wartości, która wyżej stawia relacje z innymi i wzajemną solidarność. To sprawia, że zaufanie stało się podstawową siłą napędową zakupów. 60 proc. konsumentów kupuje produkty marek, którym ufa. W zamian konsumenci oczekują, że marki będą zajmować stanowisko w istotnych dla opinii publicznej kwestiach społecznych. Do tego muszą tworzyć przekaz, który nie jest oderwany od rzeczywistości. To nie czas na abstrahowanie...  "Marki muszą zdawać sobie sprawę z tego, że konsumenci żyją teraz w świecie, który zaczyna się i kończy w domu, a najważniejszymi troskami są teraz o troska o zdrowie osobiste i rodzinę, a nie o wizerunek lub status" - czytamy w raporcie Edelmana.

Marka po właściwej stronie

Konsumenci oczekują, że marki będą odpowiadać na problemy społeczne i konsumentów (86 proc. wskazań). Obejmuje to, m. in.  odpowiednie traktowanie pracowników i wytwarzanie produktów na rynku krajowym. Konsumenci twierdzą, ze marki muszą wspierać konsumentów (68 proc.) oraz lokalne społeczności (63 proc.). 55 proc. respondentów uważa, że ​​marki mogą zrobić więcej dla rozwiązania niektórych problemów społecznych niż rząd. Taki sam procent respondentów uważa, że marki są bardziej odpowiedzialne niż rząd i szybciej podejmują działania, aby zmienić sytuację na lepsze.

Warto podkreślić, że zaufanie do marki jest trzecim kryterium zakupu - tuż po cenie i jakości. Poza tym marki o wysokim zaufaniu cieszą się większą lojalnością zakupową (tak deklaruje 75 proc. ankietowanych).

"Widzimy, że marki mogą nie tylko przedefiniować swoją rolę, a także wspierać społeczeństwo w bezprecedensowy sposób. To jest moment wielkich oczekiwań. Marki są obecnie postrzegane jako potężni orędownicy i skuteczni partnerzy zmiany. Nie można uchylać się od tej odpowiedzialności. Konsumenci pociągają marki do odpowiedzialności i chcą nagradzać śmiałych, a karać małodusznych. Najwyższy czas, by wiodące marki, odpowiadały na lęki - faktami, na traumę - prawdą, na niepokój - działaniem" - czytamy w raporcie.

Raport powstał na podstawie ankiet przeprowadzonych pod koniec października w ośmiu krajach, wśród 8 tys. respondentów (w tym m.in. we Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych).
 
# Badania rynkowe
 reklama