Jedna trzecia konsumentów decyduje się na zakup produktu, który spodoba im się w sklepie

Jedna trzecia konsumentów decyduje się na zakup produktu, który spodoba im się w sklepie

Kupujący w sklepach stacjonarnych to często tylko zwiedzający, którzy oglądają regały, sprawdzają różne produkty, jednak ich nie kupują.

Analitycy wykazali, że zaledwie co trzeci klient, którego uwagę zwróci jakiś produkt, od razu decyduje się na jego zakup.

Kupić czy nie kupić?

Z badania przeprowadzonego przez eMarketer wynika, że 31,5 proc. klientów decyduje się od razu na zakup produktu, który odkryje w sklepie. Zdecydowana większość konsumentów do podjęcia decyzji potrzebuje więcej informacji. 33,6 proc. kupujących sprawdza dodatkowo produkt i markę w wyszukiwarce. Co piąty (21,8 proc.) pyta o opinię rodzinę lub znajomych.

Co jednak bardziej istotne dla handlowców w tym badaniu to fakt, że kupowanie pod wpływem impulsu zdecydowanie częściej deklarują klienci sklepów stacjonarnych. Na stronach sklepów internetowych takie zachowania deklaruje już co piąty ankietowany (19,1 proc.), a na stronach poszczególnych marek zaledwie co 10 (10,4 proc.).

Łatwiej w sklepie

Dlaczego tak się dzieje? Jednym z powodów może być to, że w sklepach online brakuje wizualnych wskazówek, jakie klienci mogą znaleźć w sklepach online. Wrażenia związane z zakupami w realu po prostu mają na klientów znaczący wpływ. Pomagają w tym różnego rodzaju ekrany, atrakcyjne prezentacje produktów czy możliwość wzięcia towaru do ręki. Suma tych składników nadal stanowi przewagę sprzedaży stacjonarnej nad online oraz większą zachętę dla klientów. Dlatego łatwiej decydują się na zakup w sklepie tradycyjnym.

– Mimo ciągłego wzrostu popularności sklepów online, stacjonarne placówki nadal są dla marek bardzo istotne. To tam klienci mogą fizycznie obejrzeć produkt czy dotknąć go przed zakupem. Ważna jest także natychmiastowa dostępność oraz możliwość spersonalizowanej obsługi – tłumaczy Grzegorz Dembicki, Business Development Director z Sagra Technology, firmy specjalizującej się w systemach IT dla sektora handlu i dodaje: – Aby jeszcze bardziej zadbać o doświadczenia zakupowe klientów, np. zabezpieczyć kwestię zapasów na półkach, sprzedawcy powinni postawić na technologie w punktach sprzedaży. Dużo zmienia automatyzacja kontroli merchandisingu, czyli monitorowanie regałów i sprawdzanie, czy wyglądają one zgodnie z ustalonym standardem, czy zaopatrzenie jest odpowiednie, czy nie ma braków. Ma to ogromne znaczenie dla klientów, którzy jeśli nie znajdą łatwo danego produktu, pójdą go poszukać do konkurencji.

Dobry wizerunek dźwignią handlu

Merchandising może być nie tylko elementem strategii związanej z zaopatrzeniem, ale także ważną częścią marketingowego planu. Schludny, zorganizowany sklep to przede wszystkim dobra organizacja na regałach. Dobrze przemyślany merchandising dodatkowo daje właścicielowi sklepu możliwość promowania produktów wyróżniających jego ofertę, najczęściej mają one wyższą marżę, co przyczynia się do wzrostu zysku dla detalisty. Sprawne odnalezienie produktu ułatwia podjęcie decyzji o zakupie, dlatego niezwykle ważne jest zadbanie także o odpowiednie oznakowanie na terenie punktu sprzedaży. To wpływa na komfort i ogólne wrażenie zakupowe, a w efekcie na wizerunek sklepu czy marki.

– Włączenie do zarządzania merchandisingiem nowych technologii, jak np. rozpoznawania obrazu, może go w dużej mierze zautomatyzować. To pomaga w utrzymaniu standardów ekspozycji na sklepowych regałach w odpowiednim porządku. Dzięki temu producenci mogą nie tylko łatwiej wdrożyć swoje standardy, ale dzięki sztucznej inteligencji mogą przyspieszyć pracę przedstawicieli i otrzymywać wiarygodne dane o stanie ekspozycji, które też są podstawą do rozliczeń ze sklepami. Nasze rozwiązanie Merchandising Image Recognition oparte na rozpoznawaniu obrazu potrafi rozpoznać produkty na zdjęciu półki z 98-procentową skutecznością, więc jest to już w pełni funkcjonalna i godna zaufania technologia. Dzięki niej łatwiej można kreować pozytywne doświadczenia klientów, które sprawią, że sięgną po właściwe produkty – kończy Grzegorz Dembicki.

Automatyzacja merchandisingu może mieć także znaczenie w realizowaniu spójnej strategii sprzedaży omnichannel. Określone zaplanowanie i wygląd regałów może odpowiadać temu, jak zaprojektowana jest witryna online czy aplikacja zakupowa. Taki zabieg może sprawić, że klienci będą podejmowali decyzje o zakupie jeszcze łatwiej.

fot. unsplash.com
# Badania rynkowe
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi