Marki kosmetyczne muszą więc dbać o to, aby ich produkty były odpowiednie dla różnych grup użytkowników.
Według tegorocznego badania Euromonitor International globalni konsumenci postrzegają piękno przede wszystkim jako zdrowy wygląd - ponad 50% wskazań, a niewiele mniej odpowiedzi wygenerował wygląd higieniczny i zadbany. Poczucie komfortu we własnej skórze ważne jest dla 44% konsumentów, wzmocnienie pewności siebie dla 42%, a samoakceptacja dla 32%. 35% jest zdania, że najlepiej jest być po prostu najlepszą wersją samego siebie. 28% stawia znak równości między prostotą a pięknem. 22% utożsamia piękno z glamour, 21% uważa, że warto stawiać czoła starzeniu się i niwelować skutki upływu czasu. Dla 15% osób znaczenie w definiowaniu piękna ma akceptacja społeczna. Znacznie mniej osób - 10% konotuje piękno z podążaniem za trendami, a poniżej 10% ze statusem społecznym czy eksperymentowaniem z wizerunkiem.
Rośnie odsetek konsumentów, którzy wybierając kosmetyki, zwracają uwagę na składniki, formulacje, korzyści z użytkowania bardziej niż mody na pewne produkty. W pandemii nastąpił zwrot w stronę holistycznego podejścia: dbałości o zdrowy styl życia i stawianie na pielęgnację, która jest dobra zarówno dla skóry, jak też przyjemna dla zmysłów.
36% konsumentów można określić jako "cyfrowych", co oznacza, że kupują kosmetyki w internecie, ale też ich wybory często indukowane są informacjami znalezionymi w sieci lub generowanymi przez innych użytkowników. Wzrasta także liczba użytkowników aplikacji urodowych. Konsumenci chętnie czerpią z nich wiedzę o produktach, ich stosowaniu, korzystają z wirtualnych testów, ale także w łatwy sposób sprawdzają składniki, czytają recenzje i sortują produkty według wybranego klucza.
Kluczowe wnioski z najnowszego badania wskazują na wzrost zainteresowania uproszczonymi produktami/markami i niezbyt skomplikowaną rutyną pielęgnacyjną. Następuje pewne rozmycie kategorii – coraz więcej kosmetyków jest wielozadaniowych, co uchodzi za ich atut funkcjonalny, ale też pod względem zrównoważonej konsumpcji. Ważne jest także bezpieczeństwo produktów i ich skuteczność, poparte rzeczywistymi i wiarygodnymi badaniami. Marki powinny również stawiać na dostarczanie konsumentów praktycznych informacji i rozwiązań w postaci tutoriali i pomocnych wskazówek wykorzystując do tego narzędzia online i offline.