Euromonitor International publikuje raport 100 najmocniejszych marek na świecie

Euromonitor International publikuje raport 100 najmocniejszych marek na świecie

Wśród 100 najmocniejszych marek aż ¼ reprezentuje segment kosmetyków. Które marki znalazły się najwyżej w tegorocznym zestawieniu? Jeśli spojrzymy na cały ranking (wszystkie segmenty FMCG) w top 10 znalazły się dwie marki kosmetyczne: L'Oréal Paris i Nivea.

W rankingu samych już marek kosmetycznych też wielkich zaskoczeń nie ma – rynek podzieliły między siebie koncerny. W kolejności mamy więc takie marki, jak: L'Oréal Paris, Nivea, Colgate, Gillette, Dove, Avon, Garnier, Shiseido, Maybelline, Natura.

Wartość trzech pierwszych marek w Top Beauty wyceniana jest na 10-15 mld USD.

Od roku 2014 do rankingu Top 10 dołączyła tylko jedna marka: Shiseido, która jest najsilniejszym brandem w regionie Azji i Pacyfiku. Azja jest też regionem, na którym sukcesywnie umacnia się Nivea, dla której w tej chwili Chiny są trzecim najważniejszym rynkiem. Po drugiej stronie jest słabnący na wszystkich rynkach Avon, którego sprzedaż spada nawet tam, gdzie do tej pory wyjątkowo dobrze mu szło, czyli w Ameryce Łacińskiej i Europie Wschodniej. Jeśli firma tego niekorzystnego trendu nie odwróci, wysoce prawdopodobne stanie się wypadnięcie marki z pierwszej kosmetycznej dziesiątki świata.

Zdaniem analityków widocznym trendem jest „premiumizacja” – marki masowe stawiają na coraz lepsze składniki, innowacje, szlachetniejszy design, oferując korzyści do tej pory zaspokajane główne przez marki premium.

W tej sytuacji marki selektywne muszą mocniej eksplorować na przykład trend personalizacji produktów, by udowadniać swoją przewagę nad mass-marketem.  

PS. Jeśli ktoś jest ciekawy, która marka wygrała ranking Top 100 MegaBrands, to pewnie nie uda mi się przesadnie zaskoczyć: Coca-Cola:-)

# Badania rynkowe
 reklama