Najmłodsi członkowie rodziny współdecydują już nie tylko o zakupie produktów realizujących ich osobiste potrzeby, ale też mają wpływ na rodzinne decyzje zakupowe w innych kategoriach produktowych, dotąd przez nich nie eksplorowanych - wynika z badania IQS.
Dzieci coraz mocniej decydują o tym, co kupią ich rodzice. Mają swój aktywny udział nie tylko w wyborze butów, ubrań, czy roweru dla siebie, ale wywierają także spory wpływ na zakup dodatków wyposażenia wnętrz, miejsc na wakacje, czy mebli (odpowiednio 49,4%, 41,9% oraz 34,6%). Nawet przy wyjściu na miasto decyzję o wyborze miejsca na posiłek w 13% podejmuje dziecko.
Pieniądze, którymi dysponują, wpływają na wzrost wpływu dzieci podczas zakupów. 48% z nich w wieku 11-16 lat dostaje regularne kieszonkowe. Odsetek ten w porównaniu z poprzednim badaniem urósł, a liczba dzieci, które otrzymują kieszonkowe jest wprost proporcjonalna do wieku dziecka - im starsze, tym odsetek dzieci otrzymujących regularnie stałe kwoty od swoich rodziców jest wyższy. Spada jednocześnie odsetek dzieci, które dostają pieniądze w zależności od swoich potrzeb.
Jednocześnie rośnie liczba dzieci, które dysponują własnymi pieniędzmi, zarobionymi podczas prac dorywczych. 15% matek dzieci w wieku 15-16 lat twierdzi, że ich dzieci w ten sposób pozyskują pieniądze na swoje potrzeby.
Chęć zarobkowania to w dużej mierze wynik rosnących potrzeb młodzieży w wieku gimnazjalnym. Z każdym rokiem spektrum wydatków się poszerza. To już nie tylko potrzeba modnego ubrania się, czy wyjścia z kolegami. Sporo w wydatkach ważą gadżety technologiczne, takie jak telefon, komputer, konsola czy gry.
Sami nastolatkowie, którzy zbierają pieniądze na większe wydatki, najczęściej przeznaczają je na nowy smartfon (33%) i/lub nowy komputer (27%).
A jak ma to się do kosmetyków? W drogeriach nastolatki (zwłaszcza dziewczęta) to częste klientki. Interesują je nie tylko produkty do pielęgnacji skóry przeznaczone do ich kategorii wiekowej, ale też coraz częściej kosmetyki makijażowe i perfumy. O ile ciężko przekonać mamę, by ta kupiła gimnazjalistce lakier do paznokci czy szminkę, to kieszonkowe często na to właśnie jest przeznaczane.
Z przeprowadzonego przez IQS w roku 2014 badania wynika, że Polki z reguły po raz pierwszy malują się między 14 a 17 rokiem życia (38% wszystkich wskazań). 17% badanych po raz pierwszy umalowało przed ukończeniem 14 lat, a tylko 9% wszystkich kobiet deklaruje, że pierwszy makijaż wykonały po osiągnięciu dorosłości – czyli po ukończeniu 18 lat.
Segment kosmetyków dziecięcych bardzo wyraźnie pokazuje, że to bezpośrednio do młodego konsumenta odwołuje się producent. Kolorowe opakowania, najczęściej z bohaterami popularnych bajek i filmów, szamponów czy żeli do mycia raczej nikogo nie dziwą. Kilkulatek chętniej wybierze mydełko z pingwinkiem w kolorowej butelce niż opakowanie bardziej stonowane i neutralne.