Tylko jedna na pięć firm ma co do przyszłości stabilne, optymistyczne podejście. Jednocześnie blisko 80 proc. z nich uważa, że niepewność jutra nie powinna hamować inwestycji i zapewnia, że nadal będzie przeznaczać zyski na rozwój swojego biznesu. 49 proc. z ankietowanych sądzi, że kolejna fala pandemii zagraża rozwojowi lub odrodzeniu ich biznesów. 27 proc. obawia się spadku zakupów, czy popytu na wytwarzane przez nich towary i usługi.
Prawie dwie trzecie przedsiębiorców uważa, że w przeciągu ostatnich 12 miesięcy znacznie trudniejsza stała się wymiana handlowa z zagranicą, a połowa ankietowanych sądzi, że stan ten nie zmienni się przez najbliższe dwa lata. Z drugiej strony aż trzy czwarte pozytywnie ocenia swoje własne perspektywy w handlu zagranicznym w kolejnym roku do dwóch lat. W przypadku firm europejskich zagraniczna wymiana handlowa stanowiła rok temu 33 proc. ich działalności. W tym roku odpowiadała natomiast za 30 proc. W Polsce mogliśmy zaobserwować jednak trend odwrotny. Jeszcze rok temu było to 25 proc., podczas gdy w tym roku badanie Navigator zarejestrowało poziom 37 proc.
Na pytanie, w jaki sposób zarządzający firmami w Polsce starają się poprawić sytuację swoich biznesów? Przede wszystkim stawiają na poprawę jakości produktów, czy usług (40 proc.), na ekspansję na nowe rynki (33 proc.), czy inwestowanie w customer experience, czyli doświadczenie klienta (32 proc.).
Mimo obiektywnych trudności przedsiębiorcy zamierzają również zwiększyć w nadchodzącym roku poziom inwestycji w swój biznes. Planuje to aż 79 proc. spośród przebadanych. Dotyczyć one będę głównie dwóch obszarów: marketingu (43 proc.) i innowacji produktowych (41 proc.). Prawie osiem na dziesięć polskich firm (79 proc.) zamierza w ciągu najbliższego roku zwiększyć inwestycje technologiczne. Dwa najważniejsze obszary w tym przypadku to technologie umożliwiające docieranie do nowych klientów (41 proc.) oraz zwiększenie innowacyjności produktowej i usługowej (41 proc.). Kolejnym ważnym priorytetem inwestycji technologicznych jest poprawa customer experience (34 proc.).
Wśród przyszłych priorytetowych obszarów inwestycji polskie firmy wskazują kanały sprzedaży (57 proc.), innowacje procesowe (55 proc.) i zarządzanie przepływami pieniężnymi, czy kapitałem (55 proc.).
Cztery na pięć firm w Polsce (80 proc. w Polsce i 77 proc. na świecie) ma obecnie wyznaczone cele dla działań związanych ze zrównoważonym rozwojem – wynika z badania Kantara. Trzy najczęściej wskazywane obszary dotyczyły zużycia energii (87 proc.), recyklingu materiałów (85 proc.) i zużycia plastiku (85 proc.). Więcej polskich przedsiębiorstw posiada również mierniki zrównoważenia rozwoju związane ze środowiskiem (78 proc.), społeczeństwem (81 proc.) i ładem korporacyjnym (56 proc.).