Covid pogorszył nastroje w biznesie
Covid pogorszył nastroje w biznesie

Jesienią zeszłego roku aż 51 proc. zarządzających firmami w Polsce było przekonanych, że perspektywy rozwoju ich biznesów są bardzo dobre. Na świecie taką postawę prezentowało 47 proc. badanych. Obecnie jest to zaledwie 19 proc., globalnie 29 proc – wynika z badania Kantar, które publikuje Business Insider.

Tylko jedna na pięć firm ma co do przyszłości stabilne, optymistyczne podejście. Jednocześnie blisko 80 proc. z nich uważa, że niepewność jutra nie powinna hamować inwestycji i zapewnia, że nadal będzie przeznaczać zyski na rozwój swojego biznesu. 49 proc. z ankietowanych sądzi, że kolejna fala pandemii zagraża rozwojowi lub odrodzeniu ich biznesów. 27 proc. obawia się spadku zakupów, czy popytu na wytwarzane przez nich towary i usługi.

Eksport trudniejszy, ale to biznesowy bezpiecznik

Prawie dwie trzecie przedsiębiorców uważa, że w przeciągu ostatnich 12 miesięcy znacznie trudniejsza stała się wymiana handlowa z zagranicą, a połowa ankietowanych sądzi, że stan ten nie zmienni się przez najbliższe dwa lata. Z drugiej strony aż trzy czwarte pozytywnie ocenia swoje własne perspektywy w handlu zagranicznym w kolejnym roku do dwóch lat. W przypadku firm europejskich zagraniczna wymiana handlowa stanowiła rok temu 33 proc. ich działalności. W tym roku odpowiadała natomiast za 30 proc. W Polsce mogliśmy zaobserwować jednak trend odwrotny. Jeszcze rok temu było to 25 proc., podczas gdy w tym roku badanie Navigator zarejestrowało poziom 37 proc.

Na pytanie, w jaki sposób zarządzający firmami w Polsce starają się poprawić sytuację swoich biznesów? Przede wszystkim stawiają na poprawę jakości produktów, czy usług (40 proc.), na ekspansję na nowe rynki (33 proc.), czy inwestowanie w customer experience, czyli doświadczenie klienta (32 proc.).

Inwestycje w górę

Mimo obiektywnych trudności przedsiębiorcy zamierzają również zwiększyć w nadchodzącym roku poziom inwestycji w swój biznes. Planuje to aż 79 proc. spośród przebadanych. Dotyczyć one będę głównie dwóch obszarów: marketingu (43 proc.) i innowacji produktowych (41 proc.). Prawie osiem na dziesięć polskich firm (79 proc.) zamierza w ciągu najbliższego roku zwiększyć inwestycje technologiczne. Dwa najważniejsze obszary w tym przypadku to technologie umożliwiające docieranie do nowych klientów (41 proc.) oraz zwiększenie innowacyjności produktowej i usługowej (41 proc.). Kolejnym ważnym priorytetem inwestycji technologicznych jest poprawa customer experience (34 proc.).

Wśród przyszłych priorytetowych obszarów inwestycji polskie firmy wskazują kanały sprzedaży (57 proc.), innowacje procesowe (55 proc.) i zarządzanie przepływami pieniężnymi, czy kapitałem (55 proc.).

Cztery na pięć firm w Polsce (80 proc. w Polsce i 77 proc. na świecie) ma obecnie wyznaczone cele dla działań związanych ze zrównoważonym rozwojem – wynika z badania Kantara. Trzy najczęściej wskazywane obszary dotyczyły zużycia energii (87 proc.), recyklingu materiałów (85 proc.) i zużycia plastiku (85 proc.). Więcej polskich przedsiębiorstw posiada również mierniki zrównoważenia rozwoju związane ze środowiskiem (78 proc.), społeczeństwem (81 proc.) i ładem korporacyjnym (56 proc.).
 

Badanie Navigator zostało przeprowadzone w imieniu HSBC przez firmę Kantar. Wyniki przygotowano na podstawie odpowiedzi decydentów z 10 368 przedsiębiorstw, od firm małych i średnich po duże korporacje, operujących w różnych branżach.
# Badania rynkowe
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Senelle Cosmetics: Specjalista ds. marketingu - Content Manager Mokosh Cosmetics: Specjalista ds. Marketingu i PR Kire Skin - Export Manager Nitai - Specjalista/ka ds. Kluczowych Klientów Auchan - Kupiec - Kosmetyki i Drogeria Oferta pracy: Brand Manager - Natura Siberica Oferta pracy: Brand Manager - Phytopharm Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży eksportowej - Veoli Botanica Oferta pracy: Marketing Manager - Paese Technolog produkcji kosmetyków Oferta pracy: MPS International Sp. z o.o. - Technolog TECHNOLOG, SPECJALISTA ds. BADAWCZO ROZWOJOWYCH Indigo - Asystent Laboratorium R&D Grafton - Analityk Zakupów Veoli Botanica - Kosmetolog - Doradca Klienta Oferta pracy: MPS International - Technolog Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager