Covid pogorszył nastroje w biznesie

Covid pogorszył nastroje w biznesie

Jesienią zeszłego roku aż 51 proc. zarządzających firmami w Polsce było przekonanych, że perspektywy rozwoju ich biznesów są bardzo dobre. Na świecie taką postawę prezentowało 47 proc. badanych. Obecnie jest to zaledwie 19 proc., globalnie 29 proc – wynika z badania Kantar, które publikuje Business Insider.

Tylko jedna na pięć firm ma co do przyszłości stabilne, optymistyczne podejście. Jednocześnie blisko 80 proc. z nich uważa, że niepewność jutra nie powinna hamować inwestycji i zapewnia, że nadal będzie przeznaczać zyski na rozwój swojego biznesu. 49 proc. z ankietowanych sądzi, że kolejna fala pandemii zagraża rozwojowi lub odrodzeniu ich biznesów. 27 proc. obawia się spadku zakupów, czy popytu na wytwarzane przez nich towary i usługi.

Eksport trudniejszy, ale to biznesowy bezpiecznik

Prawie dwie trzecie przedsiębiorców uważa, że w przeciągu ostatnich 12 miesięcy znacznie trudniejsza stała się wymiana handlowa z zagranicą, a połowa ankietowanych sądzi, że stan ten nie zmienni się przez najbliższe dwa lata. Z drugiej strony aż trzy czwarte pozytywnie ocenia swoje własne perspektywy w handlu zagranicznym w kolejnym roku do dwóch lat. W przypadku firm europejskich zagraniczna wymiana handlowa stanowiła rok temu 33 proc. ich działalności. W tym roku odpowiadała natomiast za 30 proc. W Polsce mogliśmy zaobserwować jednak trend odwrotny. Jeszcze rok temu było to 25 proc., podczas gdy w tym roku badanie Navigator zarejestrowało poziom 37 proc.

Na pytanie, w jaki sposób zarządzający firmami w Polsce starają się poprawić sytuację swoich biznesów? Przede wszystkim stawiają na poprawę jakości produktów, czy usług (40 proc.), na ekspansję na nowe rynki (33 proc.), czy inwestowanie w customer experience, czyli doświadczenie klienta (32 proc.).

Inwestycje w górę

Mimo obiektywnych trudności przedsiębiorcy zamierzają również zwiększyć w nadchodzącym roku poziom inwestycji w swój biznes. Planuje to aż 79 proc. spośród przebadanych. Dotyczyć one będę głównie dwóch obszarów: marketingu (43 proc.) i innowacji produktowych (41 proc.). Prawie osiem na dziesięć polskich firm (79 proc.) zamierza w ciągu najbliższego roku zwiększyć inwestycje technologiczne. Dwa najważniejsze obszary w tym przypadku to technologie umożliwiające docieranie do nowych klientów (41 proc.) oraz zwiększenie innowacyjności produktowej i usługowej (41 proc.). Kolejnym ważnym priorytetem inwestycji technologicznych jest poprawa customer experience (34 proc.).

Wśród przyszłych priorytetowych obszarów inwestycji polskie firmy wskazują kanały sprzedaży (57 proc.), innowacje procesowe (55 proc.) i zarządzanie przepływami pieniężnymi, czy kapitałem (55 proc.).

Cztery na pięć firm w Polsce (80 proc. w Polsce i 77 proc. na świecie) ma obecnie wyznaczone cele dla działań związanych ze zrównoważonym rozwojem – wynika z badania Kantara. Trzy najczęściej wskazywane obszary dotyczyły zużycia energii (87 proc.), recyklingu materiałów (85 proc.) i zużycia plastiku (85 proc.). Więcej polskich przedsiębiorstw posiada również mierniki zrównoważenia rozwoju związane ze środowiskiem (78 proc.), społeczeństwem (81 proc.) i ładem korporacyjnym (56 proc.).
 

Badanie Navigator zostało przeprowadzone w imieniu HSBC przez firmę Kantar. Wyniki przygotowano na podstawie odpowiedzi decydentów z 10 368 przedsiębiorstw, od firm małych i średnich po duże korporacje, operujących w różnych branżach.
# Badania rynkowe
Ladymakeup

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi