Leszek Muzyczyszyn o wpływie spowolnienia gospodarczego na sektor kosmetyczny

Leszek Muzyczyszyn o wpływie spowolnienia gospodarczego na sektor kosmetyczny

Leszek Muzyczyszyn, Innova Capital:

Artykuły kosmetyczne to branża, która w sytuacji spowolnienia radzi sobie relatywnie dobrze.

Oczywiście sytuacja gospodarcza dotknie branżę, ale kosmetyki to produkty używane codziennie, a zatem towar pierwszej potrzeby - mogą więc być przesunięcia popytu w różnych grupach produktowych, ale jako całość ta branża znów poradzi lepiej od innych. (…)

Na polskim rynku wyraźniej, niż na wielu innych, reprezentowane są lokalne marki, firmy prywatne, często rodzinne. U nas mają większy udział w rynkowym "torcie" niż np. w Europie Zachodniej, gdzie prym wiodą produkty globalnych koncernów. To czyni rynek bardziej atrakcyjnym dla inwestorów i potencjalnych konsolidacji. Jest więc miejsce dla lokalnych czempionów w różnych segmentach rynku. (…)

Może to zabrzmi paradoksalnie, ale ceny artykułów z "niższej półki" będą rosły szybciej, bo produkty z grupy premium mają większe marże i producenci mają większą swobodę dostosowania cen do sytuacji. Towary bardziej popularne łatwiej reagują na wzrost kosztu surowców czy komponentów. (…)

To wszystko co możemy wspólnie nazwać ESG, np. naturalność produktów, staje się coraz ważniejsze - i to w całym łańcuchu dostaw - nie tylko dla konsumenta, ale i sprzedawcy i producenta, bo każdy ma tu swoją agendę. Produkty naturalne, ekologiczne i wytwarzane w odpowiedzialny sposób są zwykle droższe. Nie ma gwarancji że deklarowane przez konsumentów wartości wygrywają z ceną podczas podejmowania decyzji o zakupie. W tej branży jednak aspekt naturalności jest wyjątkowo ważny, bo to produkty, które mają bezpośredni kontakt z naszą skórą - nie ma powodu sądzić, że w Polsce konsumenci podchodzą do nich w sposób odmienny niż na innych rynkach. Ale to rzeczywiście wyzwanie dla producentów - pozostać w zgodzie z deklarowanymi wartościami i zarazem utrzymać cenę akceptowalną dla klientów, by w ogóle nie musieli stawać przed takimi dylematami.


źródło: Interia, Wojciech Szeląg, "Efekt szminki, a spowolnienie w gospodarce”, 1listopada 2022.
 
# Cytat tygodnia
 reklama