Rynek kosmetyków do higieny - gdzie szukać wzrostów?
Rynek kosmetyków do higieny - gdzie szukać wzrostów?

W roku 2016 według danych Euromonitor International na mydła w kostce Polacy wydali 238,9 mln zł, a na mydła w płynie – 166,9 mln zł. Jednak tendencja pokazuje, że wartość segmentu mydeł w kostce będzie się kurczyć, natomiast rosnąć będzie sprzedaż mydeł w płynie. Wartość sprzedaży żeli pod prysznic w omawianym okresie wyniosła 614,6 mln zł i w tej kategorii analitycy prognozują dalsze wzrosty sprzedaży. 

Zagrożeniem dla znaczącego wzrostu wartości sprzedaży w kategorii produktów pod prysznic i do kąpieli jest presja na niższe ceny. Coraz częstszą strategią wiodących producentów jest oferowanie produktów w większych jednostkowo opakowaniach przy cenach niższych gramaturowo niż w opakowaniach standardowych. Nic zatem dziwnego, że konsumenci chętnie po takie większe produkty sięgają, gdyż pozwala im to zaoszczędzić pieniądze. Strategia oferowania większych opakowań ma również związek z dużą konkurencją marek własnych sieci handlowych, które często oferowane są właśnie w powiększonych opakowaniach.

Producenci w kategorii mydeł w płynie starają się o przyciągnięcie uwagi konsumentów innowacjami i nowościami, np. warianty antybakteryjne, które promowane są przez aspekt zdrowia czy mydła w płynie do kuchni o działaniu neutralizującym nieprzyjemne zapachy. W tym przypadku konsumenci gotowi są zapłacić nieco więcej za określony produkt, zyskując dodatkowe benefity.

I ten właśnie aspekt dodatkowych korzyści jest ważny w przypadku, jeśli chce się wyjść poza strategię walki cenowej. Ważne jest „sprzedanie” konsumentom pewnych pożądanych cech, które uzupełniają działanie podstawowe kosmetyku. W Polsce taką szczególną popularnością cieszą się produkty, które oprócz tego, że myją, dodatkowo nawilżają skórę.

Rośnie również sprzedaż naturalnych kosmetyków do mycia ciała lub produktów, których w komunikacji marketingowej podkreśla się fakt, że są one pozbawione są pewnych składników. Mocniejszy nacisk na wykorzystywanie składników naturalnych w recepturze kładą także producenci kosmetyków konwencjonalnych.

W opinii analityków Euromonitor International w przyszłości jeszcze mocniejszym trendem w produktach do kąpieli i pod prysznic będzie odwoływanie się w komunikacji marketingowej do aspektów emocjonalnych, związanych z odnową biologiczną, dobrym samopoczuciem i relaksem. Rozwój innowacji będzie zmierzał w poszukiwaniu nowych składników poprawiających właściwości produktów, a także coraz bardziej ergonomicznych i funkcjonalnych opakowań. Nowoczesne rozwiązania będą próbą zdobycia przewagi konkurencyjnej zamiast osłabiających wojen cenowych.

Ranking sprzedaży marki/2016
Mydła w kostce

1. Dove/Unilver Polska
2. Palmolive/Colgate-Palmolive Polska
3. Luksja/PZ Cussons
3. Fa/Henkel Polska
4. Arko/Sarantis Polska

Mydła w płynie
1. Apart/Global Cosmed
2. Biedronka/Jeronimo Martins Polska
3. Palmolive/Colgate Palmolive Polska
4. Luksja/PZ Cussons
5. Tesco/Tesco Polska

Ranking sprzedaży żele pod prysznic/firmy/2016
1. Nivea Polska
2. Unilever Polska
3. Avon Polska
4. Henkel Polska
5. Coty Polska

źródło: Euromonitor International

Przeczytaj także: Polacy i higiena - jak to wypada w badaniach

# Badania rynkowe
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: MPS International Sp. z o.o. - Technolog TECHNOLOG, SPECJALISTA ds. BADAWCZO ROZWOJOWYCH Indigo - Asystent Laboratorium R&D Grafton - Analityk Zakupów Veoli Botanica - Kosmetolog - Doradca Klienta Oferta pracy: MPS International - Technolog Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager