W roku 2016 według danych Euromonitor International na mydła w kostce Polacy wydali 238,9 mln zł, a na mydła w płynie – 166,9 mln zł. Jednak tendencja pokazuje, że wartość segmentu mydeł w kostce będzie się kurczyć, natomiast rosnąć będzie sprzedaż mydeł w płynie. Wartość sprzedaży żeli pod prysznic w omawianym okresie wyniosła 614,6 mln zł i w tej kategorii analitycy prognozują dalsze wzrosty sprzedaży.
Zagrożeniem dla znaczącego wzrostu wartości sprzedaży w kategorii produktów pod prysznic i do kąpieli jest presja na niższe ceny. Coraz częstszą strategią wiodących producentów jest oferowanie produktów w większych jednostkowo opakowaniach przy cenach niższych gramaturowo niż w opakowaniach standardowych. Nic zatem dziwnego, że konsumenci chętnie po takie większe produkty sięgają, gdyż pozwala im to zaoszczędzić pieniądze. Strategia oferowania większych opakowań ma również związek z dużą konkurencją marek własnych sieci handlowych, które często oferowane są właśnie w powiększonych opakowaniach.
Producenci w kategorii mydeł w płynie starają się o przyciągnięcie uwagi konsumentów innowacjami i nowościami, np. warianty antybakteryjne, które promowane są przez aspekt zdrowia czy mydła w płynie do kuchni o działaniu neutralizującym nieprzyjemne zapachy. W tym przypadku konsumenci gotowi są zapłacić nieco więcej za określony produkt, zyskując dodatkowe benefity.
I ten właśnie aspekt dodatkowych korzyści jest ważny w przypadku, jeśli chce się wyjść poza strategię walki cenowej. Ważne jest „sprzedanie” konsumentom pewnych pożądanych cech, które uzupełniają działanie podstawowe kosmetyku. W Polsce taką szczególną popularnością cieszą się produkty, które oprócz tego, że myją, dodatkowo nawilżają skórę.
Rośnie również sprzedaż naturalnych kosmetyków do mycia ciała lub produktów, których w komunikacji marketingowej podkreśla się fakt, że są one pozbawione są pewnych składników. Mocniejszy nacisk na wykorzystywanie składników naturalnych w recepturze kładą także producenci kosmetyków konwencjonalnych.
W opinii analityków Euromonitor International w przyszłości jeszcze mocniejszym trendem w produktach do kąpieli i pod prysznic będzie odwoływanie się w komunikacji marketingowej do aspektów emocjonalnych, związanych z odnową biologiczną, dobrym samopoczuciem i relaksem. Rozwój innowacji będzie zmierzał w poszukiwaniu nowych składników poprawiających właściwości produktów, a także coraz bardziej ergonomicznych i funkcjonalnych opakowań. Nowoczesne rozwiązania będą próbą zdobycia przewagi konkurencyjnej zamiast osłabiających wojen cenowych.
Ranking sprzedaży marki/2016
Mydła w kostce
1. Dove/Unilver Polska
2. Palmolive/Colgate-Palmolive Polska
3. Luksja/PZ Cussons
3. Fa/Henkel Polska
4. Arko/Sarantis Polska
Mydła w płynie
1. Apart/Global Cosmed
2. Biedronka/Jeronimo Martins Polska
3. Palmolive/Colgate Palmolive Polska
4. Luksja/PZ Cussons
5. Tesco/Tesco Polska
Ranking sprzedaży żele pod prysznic/firmy/2016
1. Nivea Polska
2. Unilever Polska
3. Avon Polska
4. Henkel Polska
5. Coty Polska
źródło: Euromonitor International
Przeczytaj także: Polacy i higiena - jak to wypada w badaniach