MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Polacy i higiena - jak to wypada w badaniach?
Polacy i higiena - jak to wypada w badaniach?

W świetle badań konsumenckich w kwestii higieny pozostało nam co nieco do nadrobienia. Wyniki raportu „Badania na temat higieny Polaków” zrealizowanego przez TNS OBOP dla firmy Rossmann mówią same za siebie…

Na pewno nie brak kobiet, które w łazience mogą spędzać naprawdę długi czas, poddając się rozmaitym zabiegom kosmetycznym. Nie inaczej jest w przypadku mężczyzn – przybywa tych, którzy zdają sobie sprawę, że czyści i zadbani nie tylko lepiej wypadają w oczach partnerek, ale też kolegów i koleżanek z pracy. Ale spoglądając na średnią krajową, przestaje być tak różowo i pachnąco…

Raz wystarczy...
Z najnowszego badania wynika, że tylko 27 proc. Polaków myje się dwa lub więcej razy dziennie. Taką postawę prezentują głównie osoby młode – do 39. roku życia. Ponad połowa ogranicza się do jednej kąpieli lub prysznica w ciągu doby. Co ciekawe  tradycja porannego prysznica dopiero u nas się tworzy. Zdecydowanie preferujemy wieczorne ablucje – taką wersję przed położeniem się spać wybiera 54 proc. respondentów. Dla porównania 34 proc. deklaruje, że rano bierze prysznic. 11 proc. Polaków uważa, że jedna kąpiel na dwa dni w zupełności im wystarcza…

Młodsi wybierają żel, starsi mydło...
Ponad połowa Polaków podczas mycia sięga po żel pod prysznic. Co czwarty pytany mówi, że wybiera mydło w kostce. Mydło wybierają głównie konsumenci w wieku starszym (26 proc. osób w wieku 50-59 lat oraz 43 proc. ankietowanych powyżej 60 roku życia). To także produkt, po który chętnie sięgają panowie. Żel najchętniej wybierany jest przez młodszych klientów. Jednak trend kosmetyków ekologicznych przywraca sympatię do poczciwego mydła w kostce. Warunek: musi to być kostka, której skład jest prosty i naturalny. Także pogłoski o tym, że mydło w kostce jest passe są mocno przesadzone;-)

Ma pachnieć!
Czym kieruje się Polak sięgając po konkretny wariant żelu pod prysznic? Aż 61 proc. osób odpowiedziało, że zapachem produktu. Na drugiej pozycji jest cena – na ten aspekt zwraca uwagę 30 proc. pytanych. Skład i konsystencja kosmetyku ma znaczenie dla 1/5 ankietowanych, a tylko 18 proc. sprawdza przed zakupem, do jakiego typu skóry produkt jest dedykowany.

Patenty na świeżość
Co więc robią Polacy, by po prostu nie śmierdzieć? 65 proc. odpowiada, że bierze kąpiel lub prysznic. Co trzecia osoba deklaruje, że regularnie zmienia ubranie (aż chciałoby się zapytać, co z pozostałymi?!). 15 proc. ankietowanych na tak postawione pytanie odpowiada, że … używa perfum. Można tylko mieć nadzieję, że jednak skrapiają się tymi pachnidłami na skórę umytą, a nie z lekka nieświeżą, bo nie ma chyba bardziej dokuczliwej dla otoczenia mieszanki niż zmieszana woń potu i perfum…  W kwestii mycia włosów 28 proc. Polaków czyni to co drugi dzień, a 29 proc. uważa, że najlepiej, gdy myją je co trzy dni. Mniej niż ¼ ankietowanych myje włosy codziennie. Co ciekawe częściej deklarują to mężczyźni niż kobiety (33 proc. wobec 14 proc.). Aż co piątemu Polakowi wystarcza umycie włosów raz w tygodniu!

Pot pod kontrolą
Polacy w walce z potem wciąż stawiają na dezodoranty – tak przynajmniej zadeklarowało 40 proc. pytanych. W tej grupie do używania raz dziennie przyznało się 47 proc. badanych, a nieco mniej – 39 proc. używa go dwa razy dziennie. Antyperspirant to kosmetyk, po który sięgają głównie te osoby, które deklarują, że myją się zarówno rano, jak i wieczorem. Ten produkt, który lepiej i pewniej zabezpiecza przed poceniem, doceniają głównie osoby pracujące (56 proc.), z wykształceniem wyższym (59 proc.) lub średnim (53 proc.). Częściej też znajdziemy go w koszyku osoby młodej (15-39 lat) niż starszej.

By było czym się uśmiechać...
Rośnie wśród Polaków, na szczęście(!), dbałość o stan uzębienia. ¾ zadeklarowało, że myje zęby dwa razy dziennie. Ale już co piąty Polak czyści zęby tylko raz dziennie, zazwyczaj wieczorem. Gorzej wypada regularność wymiany szczoteczki do zębów. Choć dentyści zachęcają, by po nową sięgać po 2-3 miesiącach użytkowania, to aż 45 proc. Polaków wymienia ją rzadziej, a ¼ robi to ledwie co pół roku. Co dziesiąty Polak zmienia szczoteczkę raz na rok. lepiej nawet sobie nie wyobrażać, jak taka szczoteczka po roku wygląda… Chyba, że regularność używania jest równa regularności wymiany;-)

Myć, ale nie wyjaławiać
Oczywistym jest, że nie możemy żyć w wyjałowionym środowisku. Bakterie są z nami od zawsze, ale kiedy przybywa tych chorobotwórczych, a nie myjemy dokładnie rąk, zagrażają nam rozmaite przypadłości: od grypy po biegunkę. Jednak zwyczaj, by myć ręce ciepłą wodą i mydłem kilka razy dziennie nie wszedł nam przesadnie w nawyk. 42 proc. pytanych nie jest w stanie odpowiedzieć, jak często myje ręce w ciągu dnia. ¼ deklaruje, że myje ręce od 6 do 10 razy w ciągu doby, a 1/5 3 do 5 razy. Ręce najczęściej myjemy po wyjściu z toalety (87 proc.), przed jedzeniem (80 proc.), po powrocie do domu (73 proc.), zanim zaczniemy przyrządzać jedzenie (69 proc.) i po kontakcie ze zwierzętami (53 proc.).

ANNA DAWID-SKIERCZYŃSKA, CATEGORY MANAGER, DROGERIE NATURA
Większe pojemności rotują lepiej

Największą popularnością, w dalszym ciągu, cieszą się topowe warianty najbardziej znanych marek oraz segment produktów specjalistycznych, tj.: olejki pod prysznic czy żele hipoalergiczne. W ostatnim czasie wyraźnie widoczny jest wzrost sprzedaży produktów o pojemności powyżej 400 ml, a spadek tych o mniejszej zawartości. Do najbardziej popularnych i lubianych wariantów zapachowych żeli pod prysznic należą: oliwka, czarna orchidea i kozie mleko, w wersjach „sensitive” lub innych bogatych w składniki nawilżające skórę. Do tego dochodzą nowe warianty zapachowe wdrażane przez znane marki, takie jak Palmolive, Dove czy Nivea. W okresie letnim szczególnym zainteresowaniem cieszą się motywy owocowe, np. zapachy gruszki, maliny i truskawki. Uwagę konsumentów przyciągają także produkty o nietypowej formule, np. żelu pod prysznic w piance. Powoli rozwija się kategoria produktów wegańskich, lecz wciąż jest to segment niszowy. W drogeriach Natura stale powiększamy asortyment tego typu produktów i podejmujemy szereg działań w zakresie uświadamiania konsumentów odnośnie do korzyści płynących z życia „bliżej natury”. Jest to spójne z naszą wizją pielęgnacji i higieny, a jednocześnie odpowiada na coraz bardziej widoczny wśród konsumentów trend sięgania po kosmetyki naturalne.



MAGDALENA KOĆWIN, BRAND MANAGER BIELENDA KOSMETYKI NATURALNE

Kosmetyki wielofunkcyjne oszczędzają czas
Na polskim rynku produktów myjących najbardziej popularnym produktem w tej kategorii  jest tradycyjny żel pod prysznic. Zauważalna jest jednak tendencja wzrostowa dla kosmetyków wielofunkcyjnych, tzn. takich, które poza funkcją mycia, spełniają jeszcze inne, dodatkowe oczekiwania klienta. Tu warto zwrócić uwagę na olejki i mleczka do mycia ciała, które ze względu na bogate formuły dodatkowo odżywiają, nawilżają i natłuszczają skórę, a w konsekwencji nie wymagają użycia balsamów. Pozwalają one zaoszczędzić czas i pominąć wieloetapową pielęgnację. Trend myjących kosmetyków familijnych, zostaje zatem sukcesywnie wypierany przez produkty zinduwidualizowane, o bardziej specjalistycznym działaniu, przeznaczone do konkretnego typu skóry, z uwzględnieniem płci kupującego.


JOANNA STEFANIAK, KIEROWNIK KATEGORII PIELĘGNACJA CIAŁA LIRENE
Ważne są: zapach, dodatkowe benefity i cena

Żele pod prysznic postrzegane są jako produkty podstawowe, do codziennej higieny ciała, jednak oczekiwania konsumentów wobec tych produktów są coraz większe. Ostatnio bardzo dużą popularnością w wielu kategoriach pielęgnacyjnych, zarówno twarzy i ciała, cieszą się olejki. Także w segmencie żeli pod prysznic produkty z dodatkiem naturalnych olejków cieszą się rosnącą popularnością wśród konsumentów. Takie produkty charakteryzują się błyskawicznym działaniem nawilżającym i natłuszczającym, dodatkowo zapewniając długotrwałą ochronę bariery hydrolipidowej skóry.
Kluczową cechą produktów, na którą zwracają uwagę konsumenci, jest zapach. Nadal niesłabnącym powodzeniem cieszą się nuty kwiatowe np. jaśmin, azjatycki lotos, magnolia.
Wybierając żel pod prysznic, konsument kieruje się przede wszystkim jego ceną (promocje cenowe są głębokie i bardzo dużo ważą w sprzedaży) i pojemnością. Coraz popularniejsze są żele w pojemności od 400ml w górę, które generują już ponad 70% sprzedaży na całym rynku. Żele pod prysznic używane są zazwyczaj przez całą rodzinę w domu, dlatego są to zazwyczaj produkty uniwersalne. Natomiast coraz większy udział mają żele dedykowane mężczyznom, wielofunkcyjne (do mycia ciała, twarzy i włosów) o silnych, męskich zapachach. W kategorii żeli pod prysznic znaleźć można również żele specjalistyczne, choćby antycellulitowe, ujędrniające czy peelingujące. Widać więc, że konsument oczekuje już nie tylko działania oczyszczającego, ale również stawia żelom dodatkowe wymagania.


JOANNA KOWALCZUK, KIEROWNIK MARKETINGU ZIAJA
Segment kosmetyków do higieny intymnej to nadal kategoria wzrostowa
Zwiększają się oczekiwania i potrzeby klientów, wyłaniają się  także nowe grupy odbiorców, co wymaga od nas wprowadzania ciekawych produktów i poszukiwania nowych rozwiązań. Wśród preparatów do codziennej higieny intymnej naszym niekwestionowanym hitem sprzedaży są nadal płyny z serii intima kremowa z kwasem mlekowym, laktobionowym, askorbinowym i hialuronowym. Spełniają one potrzeby i oczekiwania klientek, które oprócz właściwej higieny osobistej stawiają na profilaktykę infekcji i podrażnień. W tym zakresie grupą o szczególnych wymaganiach są mamy. Kobiety w ciąży szukają łagodnych, skutecznych i bezpiecznych preparatów, odpowiednich w czasie ciąży i po porodzie. Ważnym odbiorcą stają się także mamy młodych dziewcząt, szukające dla córek delikatnych preparatów do nauki higieny intymnej.

 

 

 

Przeczytaj także: Rynek kosmetyków do higieny - gdzie szukać wzrostów?

# Raporty tematyczne
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!