Jolanta Tkaczyk o niedoinwestowaniu marketingowym startupów

Jolanta Tkaczyk o niedoinwestowaniu marketingowym startupów

Z analizy przeprowadzonej przez PwC wynika, że w 2026 r. wartość brutto polskiego rynku handlu e-commerce wyniesie 162 mld zł. Oznacza to średnioroczny wzrost o 12 proc. Najszybciej będzie rosła sprzedaż produktów spożywczych oraz z kategorii zdrowie i uroda. Tylko w 2020 r. wartość polskiego e-commerce sięgnęła wartości ok. 100 mld zł.

Dr Jolanta Tkaczyk z Akademi Leona Koźmińskiego w wywiadzie dla Business Insider Polska wskazuje na błędy, jakie mogą wpływać na efektywność biznesową startupów:

Myślę, że najczęstszym błędem popełnianym w ogóle przy zakładaniu jakiegokolwiek startupu, jest przyjęcie zbyt optymistycznych założeń. Rynek bardzo mocno rozlicza np. nierealne założenia dotyczące popytu. Oceniając różnego rodzaju biznesplany młodych przedsiębiorców, widać często brak dofinansowania komunikacji marketingowej; szczególnie w pierwszym roku funkcjonowania, ale także często i w drugim. Jesteśmy tak zafascynowani naszym nowym pomysłem, że uważamy, że wystarczy o nim powiedzieć i to wszystko. Przedsiębiorcy liczą, że komunikacja marketingowa zrobi się niejako za darmo. Jeżeli jednak chcemy na pewną skalę podjąć działania, to bez poważnych nakładów na komunikację marketingową płatną, nie ma możliwości, żebyśmy się przebili. Kolejnym błędem jest tworzenie projektów, które opierają się na skopiowaniu tego, co robi konkurencja. To, że komuś się udało, nie oznacza, że nam też się uda. Dlaczego klienci mają korzystać np. z naszych produktów, jeżeli mają lepszą alternatywę i którą na dodatek już znają? Kopiowanie bezrefleksyjnie i uważanie, że to już wystarcza, jest bardzo częstym błędem.

źródło: Paweł Bednarz, Businessinsider.com.pl; E-rewolucja w handlu. Jak przez nią przejść? "Nawet najmniejszy sklep musi być w sieci",
# Cytat tygodnia
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi