Dorota Soszyńska o konkurencyjnym rynku, który wciąż przyspiesza i sile zaufania konsumentów
Dorota Soszyńska o konkurencyjnym rynku, który wciąż przyspiesza i sile zaufania konsumentów

Ciekawy wywiad z współwłaścicielką firmy Oceanic opublikował "Harper's Bazaar" - polecamy przeczytać rozmowę w całości!

Dorota Soszyńska wspomina pewne fakty z przeszłości firmy, dzieli się spostrzeżeniami o kosmetycznym tu i teraz, mocno podkreśla kwestię jakości, która mimo całej marketingowej otoczki charakterystycznej dla branży, pozostaje kluczowym czynnikiem warunkującym zaufanie konsumentów. Pojawia się kilka cennych wskazówek dla startupów i odrobina prywatności z pięknym elementem Prowansji. Warto!

Wysoka jakość jest kluczem do sukcesu w Europie?

Dorota Soszyńska: Zdecydowanie tak. I nie będę ukrywała – cena. Europa nie jest już tak zamożna, jak była. Konsument europejski szuka bardzo dobrych produktów po przystępnej cenie, a to otwiera ogromne możliwości dla polskich producentów.

Oceanic odniósł sukces na rynku niemieckim, który jest niezwykle wymagający, również na rynkach brytyjskim i włoskim.

Ale mamy też ogromne sukcesy w Japonii, Wietnamie i na Bliskim Wschodzie, w Jordanii czy Arabii Saudyjskiej. Nasza odżywka do rzęs Long4Lashes jest liderem w swojej kategorii na świecie.

Konkurencja na rynku kosmetyków jest niezwykle silna.

To prawda. Trzy czy cztery lata temu w Polsce było 400 firm kosmetycznych, dzisiaj jest ich ponad 1000. Powstało bardzo wiele start-upów. Ale gdy jestem pytana, czy nie boję się konkurencji, odpowiadam, że nie, konkurencja mobilizuje, a Oceanic konsekwentnie od 37 lat realizuje swoją filozofię.

W ostatnim czasie obserwujemy silny trend na kosmetyki naturalne. Na tej bazie powstało wiele firm, które się  w tej kategorii produktów specjalizuje. Oceanic również w swoim portfolio oferuje kosmetyki naturalne, wegańskie, ale dodatkowo także antyalergiczne.

I to jest naszą siłą i przewagą. Zdobyliśmy ogromne zaufanie konsumentów, a na to można zasłużyć tylko wysoką jakością.

Wejście Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku było ważne dla Oceanic?

Zdecydowanie tak. Zyskaliśmy łatwiejszy dostęp do surowców, otworzyły się zachodnie rynki, należymy do europejskich organizacji branżowych. Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego zbudował sobie silną pozycję w Polsce i na świecie. W Polsce 15 branż zostało przez rząd docenione jako kluczowe, reprezentujące nasz kraj, i bardzo mnie cieszy, że jest wśród nich branża kosmetyczna. Firmy biorą udział w międzynarodowych targach, m.in, w Bolonii, Dubaju, Los Angeles czy w Hongkongu.

Naszych przedsiębiorców wyróżnia ogromne zaangażowanie i to, że im się ciągle chce: lepiej, więcej i nowocześniej.

Oceanic w ubiegłym roku wprowadził na polski rynek 325 referencji. Niemal każdego dnia jedna! Polski rynek kosmetyczny jest dziś jednym z najbardziej dynamicznych i konkurencyjnych na świecie, obok koreańskiego. Jeśli firmie uda się zbudować sukces w kraju, to może go przenieść na inne rynki. Ale wejść na szczyt to jedno, pozostać na nim przez lata – to dopiero wyzwanie dla mnie i dla moich współpracowników. Nie możemy się zatrzymać nawet na chwilę. To nie jest TGV, to pędząca rakieta. I ta rakieta nieustająco przyśpiesza.

Co jest tajemnicą pani sukcesu zawodowego?

Kiedy kochasz to, co robisz nigdy nie jesteś w pracy. Gdy wchodzimy w proces kreacji i pracuję ze swoim zespołem, to sprawia mi to prawdziwą przyjemność. To ciekawa branża, a nasza firma jest w niezwykle interesującym momencie. Wdrażamy nowy system zarządzania, rośnie eksport, budujemy strategię międzynarodową. Wspaniale jest jeździć po świecie i widzieć nasze produkty na półkach.

Czego nauczyłam się przez te lata, to na pewno pokory. Mam wielką pokorę wobec życia i wszystkiego, co robię.

A to jest także ważne w biznesie. Młodzi ludzie często tego nie mają. Chcą szybko, już, natychmiast. Z tym borykają się start-upy. Łatwo jest coś zbudować, ale co potem?

źródło: "Harper's Bazaar"; wywiad przeprowadziła red. naczelna Anna Zaleska

# Cytat tygodnia

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Export Manager/rekrutracja ukryta Oferta pracy: Dr Grehen - Specjalista działu sprzedaży i mediów społecznościowych Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Oferta pracy: Torf Corporation - Specjalista ds. digital marketingu Oferta pracy: Dax Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Jeronimo Martins Drogerie i Farmacja - Menedżer ds. E-commerce Oferta pracy: Drogerie Natura - Brand Manager (kosmetyki kolorowe, marki własne) Oferta pracy: Sanofi - Specjalista Technolog w Dziale Badawczo-Rozwojowym(R&D) Oferta pracy: Maurisse - Specjalista ds. marketingu - Product Manager Oferta pracy: Elfa Pharm Polska - Specjalista ds. marketingu internetowego i social media Oferta pracy: Technolog Kosmetyków Naturalnych Oferta pracy: Key Account Manager Oferta pracy: NATURATIV Szef Sprzedaży i Rozwoju Rynku - Polska Oferta pracy: Technolog - MPS Koszalin Oferta pracy: Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Barwa - Krajowy Koordynator ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Partner of Promotion - Specjalista ds. PR Oferta pracy: Miraculum - Brand Manager Oferta pracy: Super-Pharm Manager ds. Zakupów Działu Kosmetycznego Oferta pracy: Beliso - Export Manager Oferta pracy: Laboratorum Kosmetyczne Dr Irena Eris: Koordynator Wsparcia Sprzedaży - Europa Wschodnia Oferta pracy: Veoli Botanica - Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Farmona - Marketing Manager Oferta pracy: 4mass Regionalny Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Floslek - Specjalista ds. marketingu&PR Oferta pracy: Jeronimo Martins - Menedżer ds. Marketingu Digital Oferta pracy: Miya Cosmetics - Digital Manager Oferta pracy: Miya Cosmetics - Specjalista ds. sprzedaży Oferta pracy: Delia Cosmetics - Brand Manager Herla - Regionalny Kierownik Sprzedaży Herla - Eksport Manager Oferta Pracy: Equalan Pharma - Młodszy Specjalista ds. Marketingu TZMO SA - Koordynator Sekcji Wyrobów Kosmetycznych Nivea - Przedstawiciel Handlowy ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Delia Cosmetics - Product Manager Oferta pracy: Delia Cosmetics - Dyrektor Sprzedaży Rekrutacja ukryta - Junior Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Farmona - Brand Manager Oferta pracy: Oceanic - Młodszy Specjalista ds. wdrożeń kosmetycznych Oferta pracy: Organique - Product Manager Eveline Cosmetics - Brand Manager Cosmo Group: Regionalny Trener Sprzedaży/Manager w Dziale Szkoleń Produktowych Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK: Starszy Specjalista ds. Kontroli Jakości Oferta pracy: Oriflame - Koordynator ds. Ciągłego Doskonalenia Oferta pracy: Bio-Estetic - Account Manager Oferta pracy: Tenex - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Senior R&D Formulation Specialist - Wrocław Oferta pracy: Abriga -  Specjalista ds. sprzedaży na rynek hiszpański i brytyjski Oferta pracy: Nuco - Specjalista ds. Kreacji Oferta Pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Zakupów Oferta pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Brand Manager Orkla Care - Technolog w Dziale Badań i Rozwoju BodyBoom - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Dax Cosmetics - Junior Product Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego