Dla rynku konsumenckiego rok 2016 okazał się bardzo korzystny. Nastąpił wzrost sprzedaży kategorii FMCG, a rosnący optymizm Polaków w odniesieniu do sytuacji finansowej i skłonności wydawania pieniędzy oraz bardzo dobre odczucia w zakresie perspektyw na rynku pracy wpływają na obraz zadowolonego polskiego konsumenta. Wyniki raportu Nielsena za 2016 rok i okres styczeń-kwiecień 2017 potwierdzają mocną pozycję polskiego rynku FMCG w Europie.
Polska kolejny raz zajmuje też wysoką pozycję na tle średniej europejskiej w zakresie nastrojów konsumenckich
W przeprowadzonych przez Nielsen badaniach 50% polskich konsumentów miało świetne bądź dobre nastawienie do finansów osobistych w 2017 r. Chęć zwiększenia wydatków na zakupy zadeklarowało 40% respondentów, a dobre lub znakomite nastawienie do perspektyw na rynku pracy wyraziło 34% konsumentów. Rosnący w Polsce optymizm różni się od trendów europejskich, gdzie nastroje w tych obszarach nie uległy szczególnym zmianom. Ogólny wskaźnik zadowolenia konsumentów w Polsce (CCI – Consumer Confidence Index wg badania Nielsen) na koniec 2016 wzrósł o 6 pkt., do 88 pkt., przy średniej europejskiej na poziomie 81 pkt.
Z prowadzonych przez Nielsen badań sylwetki polskiego konsumenta wynika, że rodacy na zakupach wykazują się stosunkowo wysoką świadomością i mają określone oczekiwania. Kupujący deklarują znajomość cen wybieranych produktów oraz aktywnie poszukują promocji. Coraz więcej osób chętnie próbuje nowości (nowe produkty i marki). Przy wyborze miejsca zakupów kluczowa jest dla nich dobra relacja ceny do jakości, pozytywne doświadczenie zakupowe oraz możliwość szybkiego i łatwego zrobienia zakupów.