Polacy wydają 677 mln zł na luksusowe kosmetyki. Jak będzie rozwijać się rynek w kolejnych latach?

Polacy wydają 677 mln zł na luksusowe kosmetyki. Jak będzie rozwijać się rynek w kolejnych latach?

Zgodnie z szacunkami wartość rynku luksusowych kosmetyków i perfum w Polsce wyniesie w 2019 roku 677 mln zł. To o 4,3% więcej niż w roku poprzednim. Szacowany średnioroczny wzrost rynku luksusowych kosmetyków i perfum w latach 2019-2024 wyniesie ok. 2,7% (Euromonitor International).

Oznacza to, że w ciągu najbliższych pięciu lat wartość rynku luksusowych kosmetyków i perfum wzrośnie o blisko 100 mln zł. Największy udział w tej kategorii dóbr luksusowych mają perfumy, które odpowiadają za 58,4% wartości rynku. Niezmiennie najwyższą dynamiką wzrostu cieszą się z kolei luksusowe kosmetyki do pielęgnacji ciała. Ich wartość w 2019 roku wzrosła o 10,1% do 124 mln zł. Z roku na rok segment ten zyskuje coraz większy udział w rynku; szacuje się, że do końca 2024 roku będzie odpowiadał za 23% wartości całej kategorii.

Polska jest wciąż stosunkowo małym rynkiem, jeśli chodzi o luksusowe produkty kosmetyczne. W analizowanej kategorii dóbr luksusowych w Europie przoduje rynek brytyjski. Jego wartość jest ponad 17 razy większa niż wartość kategorii luksusowych kosmetyków i perfum w Polsce. Daleko w tyle pozostawiają nas także rynkiem francuski, niemiecki, włoski, rosyjski czy szwajcarski.

Opinie rynkowych ekspertów:

Joanna Łodygowska, szef działu komunikacji Dr Irena Eris:

Ostatnia dekada na polskim rynku dóbr i marek luksusowych charakteryzuje się bardzo silnymi wzrostami.

Na rynku luksusowych kosmetyków i perfum zdecydowanie widać napływającą grupę coraz młodszych i zamożniejszych konsumentek, które poszukują naukowo sprawdzonych kosmetyków pielęgnacyjnych.

Coraz większe znaczenie mają też kosmetyki kolorowe – jest to wyjątkowo szybko rozwijająca się podkategoria tego segmentu. Zwiększająca się liczba zamożnych Polaków będzie napędzać popyt na dobra tej i pozostałych kategorii. Przykład marki Dr Irena Eris pokazuje również, że przewagę konkurencyjną buduje się na innowacyjności - jesteśmy jedną z niewielu firm w Europie i na świecie posiadającą własną placówkę naukowo-badawczą. W ostatnich latach polskie konsumentki zaczęły inaczej postrzegać polskie marki – coraz częściej uważane są one za selektywne marki w światowym tego słowa znaczeniu. Wciąż marka Dr Irena Eris jest jedyną niefrancuską marką kosmetyczną w stowarzyszeniu marek luksusowych Comité Colbert. To ogromny sukces, że mamy w Polsce markę, która została przyjęta do stowarzyszenia światowych marek, które swoją luksusową historię budują często od kilku stuleci. (...)

Katia Pasiorowska, dyrektor finansowa GaliLu:

Klienci są coraz bardziej świadomi oferty światowej, stawiają na unikalność portfolio oraz indywidualne podejście obsługi. Cena nie jest jedynym czynnikiem decydującym.

Ważna dla klientów jest także dbałość producentów o zrównoważony rozwój oraz wpływ na środowisko. Nadal rozróżniamy konsumentów, dla których nabycie produktów luksusowych jest sposobem do podwyższenia statusu społecznego, jak również takich, dla których produkty z wyższej półki są codziennym wyborem.

W ostatnich latach zauważamy dołączenie do grona naszych klientów zdecydowanie młodszych konsumentów – w przedziale 18-29 lat. To już nie są okazjonalne zakupy, lecz stały wybór produktów z wyższej półki cenowej. Pożądane są pozycje wyznaczane przez trendy na świecie, ale również poszukiwane są unikatowe produkty które pozwalają wyrazić własną indywidualność. Klienci w wieku 31-45 lat są najliczniejszą grupą klientów. Wartość koszyka tej grupy jest wyższa niż w poprzednich latach, zakupy dokonywane są regularnie, zaspokajając codzienne potrzeby lub pasje kolekcjonerskie. Osoby w wieku 45+ są świadomi potrzeb i należą do naszych najbardziej  lojalnych klientów – to grupa najmniej zainteresowana akcjami promocyjnymi. (...)

Katarzyna Milanovic, dyrektor generalna Parfum Christian Dior Polska, Rumunia, Czechy, Słowacja:

Polacy stają się coraz bardziej zamożni, ale też wymagający, przez co chętniej kupują produkty najwyższej jakości. W segmencie luksusowych kosmetyków i perfyum przewidujemy dalszy wzrost. Wraz z rozwojem i dojrzewaniem wciąż małego rynku w Polsce, rosną także oczekiwania.

Dzisiaj wyjątkowy produkt to za mało, to tylko jeden z elementów pełnego doświadczenia. Konsumenci oczekują indywidualnego podejścia, personalizacji, spójności i budowy długotrwałej relacji z marką.

Na rynku dóbr luksusowych w dalszym ciągu doświadczenie w punkcie sprzedaży oraz bezpośrednia relacja pozostają kluczowymi obszarami, jednak wraz ze zmianami demograficznymi i podejściem omni-chanel to działania internetowe zyskują na znaczeniu.

W najbliższym czasie ważne będzie zaadresowanie potrzeb zarówno tradycyjnych konsumentów, którzy są wciąż głównym odbiorcą dóbr luksusowych, jak i Millenialsów oraz Generacji Z, którzy to będą stanowili o sile segmentu w przyszłości. (...)

źródło: "Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Luksus przez pokolenia", KPMG 2019
# Badania rynkowe
 reklama