Rynek odżywek do włosów jest wart 272 mln zł

Rynek odżywek do włosów jest wart 272 mln zł

W okresie od października 2015 do września 2016 ponad połowa (52 proc.) wszystkich gospodarstw domowych w Polsce zakupiła przynajmniej jeden raz produkt z kategorii odżywek do włosów – wynika z danych Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. Jest to wzrost o niespełna 0,1 pp. w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej.

Większą dynamikę zmian dostrzec można zarówno w ilości, jak i wartości zakupionych produktów. W obydwu przypadkach były to wzrosty o ponad 3,5 proc. Było to wynikiem m.in. nieznacznego zwiększenia częstotliwości zakupów kategorii, do średnio 3,3 zakupu w ciągu roku, a także większych niż rok wcześniej wydatków (2,1 proc.) oraz wolumenu (2,5 proc.) przypadających na pojedynczy akt zakupu. Gospodarstwa wydawały średnio 11,5 zł kupując średnio 0,25 l produktu. W czasie analizowanego okresu zakupionych zostało w sumie 5,8 mln litrów odżywek do włosów o łącznej wartości 272 mln złotych.

Polak wydaje rocznie 38 zł na odżwyki do włosów
Analizowana kategoria obejmuje wszystkie rodzaje odżywek do włosów. Są to: balsamy, kremy, maseczki, olejki, mleczka i inne produkty. Przeciętny nabywca kategorii (w tym wypadku gospodarstwo domowe) zakupił podczas badanego okresu 0,8 l produktów o łącznej wartości nieco ponad 38 zł. Wśród gospodarstw domowych, które zakupiły odżywkę do włosów w ciągu ostatnich 12 miesięcy największą grupę nabywców stanowią gospodarstwa składające się z 3 do 4 osób. Drugą najliczniejszą grupą są gospodarstwa dwuosobowe, jednak wydają one na odżywki do włosów mniej niż przeciętne gospodarstwo w Polsce, które zakupiło kategorię przynajmniej raz. Najwięcej nabywców odżywek do włosów zamieszkuje obszary wiejskie, są oni jednak znacznie mniej intensywnymi nabywcami kategorii od tych zamieszkujących duże miasta. Wydają średnio mniej pieniędzy w przeliczeniu na gospodarstwo domowe. Gospodarstwa domowe kupujące odżywki do włosów są w dużej mierze zamożne, z dochodem rozporządzalnym powyżej 4 600 zł. Gospodarstwa domowe, w których gospodyni domowa jest w wieku do 49 lat wydają na odżywki do włosów relatywnie więcej niż średnie gospodarstwo. Z kolei w tych gospodarstwach, w których gospodyni ma powyżej 60 lat, średnie wydatki na odżywki do włosów są znacznie niższe.

Wśród kanałów sprzedaży najważniejsze są drogerie. Połowa wszystkich zakupów (pod względem wartości) dokonywana jest właśnie tam. W porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej zmalało znaczenie tradycyjnego handlu oraz supermarketów, zaś drogerie z roku na rok zyskują na znaczeniu.

O badaniu
Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z prowadzonego od ponad 20 lat Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. Jego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.

# Badania rynkowe
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi