Renata Ciszewska-Kłosińska, Delia Cosmetics: biznes trzeba prowadzić odpowiedzialnie, reagować na zachodzące zmiany tu i teraz

Renata Ciszewska-Kłosińska, Delia Cosmetics: biznes trzeba prowadzić odpowiedzialnie, reagować na zachodzące zmiany tu i teraz

Renata Ciszewska-Kłosińska, dyrektor marketingu Delia Cosmetics:

COVID to bardzo duża lekcja – dla każdej branży i dla każdego człowieka. Co według mnie wyciągnęła z tej sytuacji branża kosmetyczna? To mój zbiór najważniejszych wniosków:

Przetrwają Ci, którzy są w stanie szybko dopasować się do zmienności otoczenia

COVID pokazał nam, że silne zaplecze asortymentowe, rozpoznawalność i ugruntowana pozycja na rynku nie zawsze wystarczą, by utrzymać płynność biznesową. W czasach pandemii zmieniły się wartości konsumentów, a także ich możliwości finansowe. To sprawiło, że zaczęli oni podejmować nieco inne decyzje zakupowe, szukać innych rozwiązań, zwracać uwagę na inne cechy kupowanych dóbr. Te firmy, które nie dopasowały się do nowych realiów mogły mieć problem z utrzymaniem swojego biznesu.

Trendy straciły na znaczeniu przy globalnej pandemii

To nieco smutny wniosek, ale pandemia pokazała, że większość trendów kosmetycznych przestała mieć znaczenie w świetle zagrożenia zdrowia i życia. W takiej sytuacji „na czasie” jest dbanie o higienę. To duża trudność dla branży kosmetycznej, a szczególnie dla marek z kosmetykami kolorowymi. Delia też to odczuła. W trudnym czasie pandemii potrzeby bezpieczeństwa stały się automatycznie ważniejsze, i stanowiły priorytet. Tak działa człowiek i powinien być to punkt wyjścia w myśleniu o konsumencie.

Nie ma takiej rzeczy, której nie można zrobić samemu

To i dobry i zły wniosek.  Pandemia pokazała, że konsumenci są bardzo samodzielni i tak naprawdę wiele rzeczy mogą zrobić w domowym zaciszu. Malowanie włosów, zarostu, manicure, pedicure... Ograniczenie możliwości korzystania z życiowych udogodnień pokazało, że tak naprawdę nie są one tak bardzo niezbędne, jak nam się wcześniej wydawało. Usamodzielnienie się konsumentów w tematach urodowych to duży plus dla marek kosmetycznych, jednak minus dla wszelkiego rodzaju salonów. Czy fanki salonów powracają do ulubionych miejsc? Zapewne tak, ale widzimy, że spora część konsumentek przekonała się do działania w domu.

Marginalne sytuacje uczą nas najbardziej podstawowych rzeczy

Czy naprawdę coś tak złego musiało się wydarzyć, aby ludzie zaczęli pamiętać o myciu dłoni? Myślę, że ten wniosek nie wymagałby większego komentarza, jednak jest w nim coś zabawnego. Przykłady można byłoby mnożyć, bo nie o samo mycie rąk tak naprawdę chodzi. Ostrożność, higieniczne zachowanie – na dzień dzisiejszy mam wrażenie, że tych słów nauczyliśmy się tak na serio dopiero po wybuchu pandemii, a przecież to takie proste i oczywiste; -)

Branża kosmetyczna nieco „stygnie” bez spotkań face2face

Kosmetyki potrzebują ludzi, emocji, testowania, rozmów i autentyczności. To duża część funkcjonowania firm kosmetycznych – także Delii. Targi, eventy i spotkania z naszymi konsumentami i kontrahentami dają nam inspirację i motywację. Mamy nadzieję, że to szybko wróci do normy.

Konsumenci jeszcze bardziej przywiązali się do zakupów w Internecie

Rozwój Internetu nabiera coraz szybszego tempa, choć wydawać by się mogło, że szybciej już być nie może;-) Jak wynika z badań, a także naszych obserwacji - konsumenci przez covidowy lockdown zaczęli dokonywać zakupów przez Internet z większą intensywnością. Jest to jednoznaczna przesłanka dla branży do wzmocnienia działań w zakresie e-commerce. Z pewnością pojawiło się sporo konsumentów, którzy na stałe przeniosą swoje zakupy do Internetu, a oprócz tego zapewne duża część z nich zmieni swój model dokonywania zakupów na showrooming’owy. Nadal będą oglądać produkty stacjonarnie, ale przez poznanie zalet zakupów internetowych (na czele z często niższą ceną w sklepach internetowych), będą finalizować transakcję online. Jest to znacząca obserwacja w planowaniu strategii dystrybucji.

Pewne jest tylko to, że nic nie jest pewne

Biznes trzeba prowadzić odpowiedzialnie.

W każdej złej sytuacji jest coś dobrego

Na koniec pozytywna myśl. Chociaż COVID dał nam w kość, można odnaleźć w realiach napotkanych przez niego kilka plusów. Odwołując się do naszej branży, z pewnością ta sytuacja zmieniła sposób komunikacji z klientami. Mogliśmy czuć się im bardziej potrzebni, proponować treści edukacyjne i rozrywkowe, których konsumpcja była zdecydowanie większa niż przed pandemią. To zbliżyło marki do ich odbiorców. Oprócz tego mogliśmy zintensyfikować działania charytatywne i poczuć się naprawdę potrzebni. Firma to nie tylko wyniki finansowe, straty i zyski. To także ludzka strona i chęć dzielenia się dobrem, co od zawsze wpisane jest w strategię Delii. Nasza nowa marka Dr Szmich idealnie wpisała się w sytuację i dzięki produkcji preparatów antybakteryjnych mogliśmy przyczynić się do walki z koronawirusem.

# Wywiady i opinie
loki joanna

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi