Karolina Szałas, senior analyst PMR Polska: Według danych PMR, w 2022 r. wartość całego rynku artykułów kosmetycznych wyniesie prawie 28 mld zł, a w latach 2023-2027 wzrośnie na średniorocznym poziomie 3-5%, co będzie tempem nieznacznie wyższym od obserwowanego w ostatnich 5 latach (3,2%). Oznacza to skumulowany wzrost wartości rynku o blisko 30% do roku 2027. Pozytywnie na dynamikę rynku w tym roku wpłynie także rosnąca inflacja, która bezpośrednio wpłynie na ceny produktów, a zarazem na ogólną wartość wydatków na kosmetyki. Dodatkowo, optymistycznie 2022 rok wygląda w wynikach badania PMR, według którego kosmetyki są jedną z kategorii, w której najrzadziej deklarujemy ograniczenie wydatków pod wpływem wysokiej inflacji.
Długofalowo, pozytywnie dla rozwoju rynku artykułów kosmetycznych będzie wpływać m.in. z rosnące zainteresowanie kosmetykami z wyższych i średnich półek cenowych, przekładając się na wzrost wydatków na artykuły kosmetyczne. Jak również wejście na rynek pracy obecnych nastolatek, które śledzą vlogi i influencerów oraz są skłonniejsze do testowania nowości kosmetycznych, a własne zarobki będą chętnie przeznaczać m.in. na produkty do makijażu czy nowości kosmetyczne.
Według prognoz PMR, kategoriami produktowymi, w których w najbliższych latach rynek odnotuje najwyższe wzrosty są kosmetyki do makijażu, perfumy oraz kosmetyki do malowania i pielęgnacji paznokci – osiągając w 2027 r. blisko 1/3 udziału wartościowego w rynku artykułów kosmetycznych. Na takie wzrosty wpływają m.in. rosnące zainteresowanie Polek kosmetykami w tych kategoriach, wyższymi wydatkami na tego typu produkty.
Według badania PMR, przeprowadzonego w marcu 2022 r. czynnikiem o największym wpływie na zakupy kosmetyczne Polaków okazał się stosunek jakości (i skuteczności produktu) do jego ceny. Również w procesie zakupu istotną rolę pełni marka produktu – 2/3 Polaków deklaruje, że sięga po produkty marek, co do których ma pełne zaufanie, a 61% deklaruje przywiązanie do produktów jednej bądź kilku marek.
Ponadto potwierdzenie w wynikach badania znajdują takie trendy jak personalizacja, naturalne i ekologiczne produkty czy poczucie luksusu. Co więcej, należy się spodziewać, że w kolejnych latach trendy te będą się nasilały, co będzie się łączyć z rosnącą świadomością Polaków w tym zakresie oraz rosnącymi wydatkami na kosmetyki.
Kobiety są zdecydowanie bardziej wyczulone na takie aspekty jak naturalne składniki, dopasowanie do potrzeb czy właściwości lecznicze. Częściej deklarują również czynniki związane z marką – przywiązaniem do niej czy też zaufaniem.