PMR: Kosmetyki odporne na inflację, dla Polaków wciąż istotna jest relacja jakości do ceny

PMR: Kosmetyki odporne na inflację, dla Polaków wciąż istotna jest relacja jakości do ceny

- Z czego wynikają Pani zdaniem dobre prognozy rozwoju sektora kosmetycznego?

Karolina Szałas, senior analyst PMR Polska: Według danych PMR, w 2022 r. wartość całego rynku artykułów kosmetycznych wyniesie prawie 28 mld zł, a w latach 2023-2027 wzrośnie na średniorocznym poziomie 3-5%, co będzie tempem nieznacznie wyższym od obserwowanego w ostatnich 5 latach (3,2%). Oznacza to skumulowany wzrost wartości rynku o blisko 30% do roku 2027. Pozytywnie na dynamikę rynku w tym roku wpłynie także rosnąca inflacja, która bezpośrednio wpłynie na ceny produktów, a zarazem na ogólną wartość wydatków na kosmetyki. Dodatkowo, optymistycznie 2022 rok wygląda w wynikach badania PMR, według którego kosmetyki są jedną z kategorii, w której najrzadziej deklarujemy ograniczenie wydatków pod wpływem wysokiej inflacji.

Długofalowo, pozytywnie dla rozwoju rynku artykułów kosmetycznych będzie wpływać m.in. z rosnące zainteresowanie kosmetykami z wyższych i średnich półek cenowych, przekładając się na wzrost wydatków na artykuły kosmetyczne. Jak również wejście na rynek pracy obecnych nastolatek, które śledzą vlogi i influencerów oraz są skłonniejsze do testowania nowości kosmetycznych, a własne zarobki będą chętnie przeznaczać m.in. na produkty do makijażu czy nowości kosmetyczne.

- W jakich kategoriach produktów można zakładać najwyższe wzrosty sprzedaży?

Według prognoz PMR, kategoriami produktowymi, w których w najbliższych latach rynek odnotuje najwyższe wzrosty są kosmetyki do makijażu, perfumy oraz kosmetyki do malowania i pielęgnacji paznokci – osiągając w 2027 r. blisko 1/3 udziału wartościowego w rynku artykułów kosmetycznych. Na takie wzrosty wpływają m.in. rosnące zainteresowanie Polek kosmetykami w tych kategoriach, wyższymi wydatkami na tego typu produkty.

- Na co obecnie konsumenci zwracają uwagę, wybierając kosmetyki? Czy jest jakiś trend, który w najbliższej przyszłości będzie mocno do konsumentów przemawiał.

Według badania PMR, przeprowadzonego w marcu 2022 r. czynnikiem o największym wpływie na zakupy kosmetyczne Polaków okazał się stosunek jakości (i skuteczności produktu) do jego ceny. Również w procesie zakupu istotną rolę pełni marka produktu – 2/3 Polaków deklaruje, że sięga po produkty marek, co do których ma pełne zaufanie, a 61% deklaruje przywiązanie do produktów jednej bądź kilku marek.

Ponadto potwierdzenie w wynikach badania znajdują takie trendy jak personalizacja, naturalne i ekologiczne produkty czy poczucie luksusu. Co więcej, należy się spodziewać, że w kolejnych latach trendy te będą się nasilały, co będzie się łączyć z rosnącą świadomością Polaków w tym zakresie oraz rosnącymi wydatkami na kosmetyki.

Kobiety są zdecydowanie bardziej wyczulone na takie aspekty jak naturalne składniki, dopasowanie do potrzeb czy właściwości lecznicze. Częściej deklarują również czynniki związane z marką – przywiązaniem do niej czy też zaufaniem.

Więcej o sprzedaży kosmetyków w Polsce, trendach i prognozach w raporcie PMR "Handel detaliczny artykułami kosmetycznymi w Polsce 2022".

 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Dramers - Export Key Account Manager Oferta pracy: Resibo - Przedstawiciel handlowy/Przedstawicielka handlowa ds. eksportu Oferta pracy: Cosibella - Specjalista/ka ds. Hurtu Zagranicznego Marek Własnych Oferta pracy: Veoli Botanica - Key Account Manager Oferta pracy: Eurus - Specjalista ds. promocji w dziale Trade Marketingu Oferta pracy: Silcare - Export Manager - rynki DACH Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Venita - Technolog Kosmetyków Oferta pracy: Croda - Country Marketing Associate Oferta pracy: BasicLab - Specjalista ds. rozwoju nowych produktów (NPD Specialist) Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Dyrektor Handlowy Oferta pracy: Wibo - Brand Manager Oferta pracy: Super-Pharm - Młodszy Specjalista ds. Treści Produktowych Oferta pracy: Silcare - Business Development Manager Oferta pracy: Hebe - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Oferta pracy: Marion - Key Account Manager Oferta pracy: Baltic Company - Specjalista ds. CRM i Marketing Automation Oferta pracy: Trichopartner - Export Manager Oferta pracy: Specjalista ds. eksportu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Nivea Polska - Key Account Manager Oferta pracy: Project manager - Paese Oferta pracy: Export Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Super-Pharm - Head of Skin and Beauty and Lux Categories Oferta pracy: MG Evolution - Kierownik Produkcji Oferta pracy: Forte Sweden - Junior Key Account Manager / Junior Product Manager w Dziale Marek Prywatnych Oferta pracy: Menedżer ds. Eksportu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Mokosh - Specjalista/Specjalistka ds. sprzedaży eksportowej Oferta pracy: 4Mass - Key Account Manager