Monika Kosmala-Sójka: w każdej technologii można realizować projekty ekologiczne

Monika Kosmala-Sójka: w każdej technologii można realizować projekty ekologiczne

Polski rynek kosmetyczny rozwija się dynamicznie, a to nie pozostaje bez wpływu na równoległy rozwój innych sektorów gospodarki, ściśle współpracujących z branżą. Zdecydowanie widać to na przykładzie rynku opakowań.

Zresztą sama kwestia opakowań kosmetyków jest obecnie jedną z najmocniej dyskutowanych - zarówno w samej branży, jak też wśród konsumentów. Aspekt ochronny i marketingowy opakowania do tej pory miał znaczenie pierwszorzędne. Teraz niemal wszyscy podkreślają, że kierunek zmian musi uwzględniać większą troskę o środowisko naturalne.

Na nasze pytania w tym temacie odpowiada Monika Kosmala-Sójka, dyrektor sprzedaży w firmie HEINZ-GLAS Działdowo.

Czy wchodząc do drogerii rozpoznaje Pani kosmetyki, których opakowania powstały w Państwa firmie?

Zdecydowanie! Mam taki zawodowy nawyk, że od razu zwracam uwagę na produkty w opakowaniach pochodzących z Działdowa i nie ukrywam, że to jeden z milszych momentów pracy - podziwiać „owoce” swoich działań na półkach drogeryjnych; -)

Jaka tendencja ze strony polskich firm dominuje obecnie – wybór opakowania ze standardowej oferty czy projekty tworzone na indywidualne zamówienie?

Jeżeli mowa o rynku polskim to propozycja opakowań standardowych jest najczęstszym wyborem naszych klientów. Za takim wyborem przemawia charakterystyka rynku kosmetycznego – dzięki standardowym rozwiązaniom można w prosty, ekonomiczny i co najważniejsze szybki sposób wdrożyć nowości kosmetyczne i perfumeryjne. Oczywiście nie jest to regułą, bo coraz częściej nasi polscy odbiorcy decydują się na realizację własnych autorskich projektów - i to w pełnym zakresie oferowanym przez zakłady Grupy HEINZ-GLAS w Polsce, tzn. opakowanie szklane, nasadka/zamknięcie plastikowe i dekoracja.

Świat idzie bardziej w stronę eko rozwiązań. Czy w przypadku Państwa firmy, oferującej zarówno opakowania szklane, jak też z tworzyw sztucznych, widać wzrost zainteresowania szkłem, postrzeganym przez konsumentów jako opakowanie bardziej eko niż plastik?

W każdej technologii można realizować projekty ekologiczne – czy to poprzez stosowanie materiałów z recyklingu, czy też działania proekologiczne w procesie produkcji, jak np. zużywanie energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. W Grupie HEINZ-GLAS, zarówno w hucie szkła, jak i w zakładzie przetwórstwa tworzyw, aspekt zrównoważonego rozwoju jest istotnym czynnikiem, mającym wpływ na ich funkcjonowanie. Dbamy o to, jakich materiałów używamy, jaką energię stosujemy i co dalej dzieje się naszymi opakowaniami.

W których kategoriach opakowanie szklane jest absolutnym must have?

Odpowiedź dla mnie jest jasna i nie muszę się zastanawiać: PERFUMY – w plastikowym opakowaniu, choćby nie wiadomo jak bardzo imitującym szkło, to nigdy nie będzie to samo...

Państwa grupa świadczy również usługi w dekoracji opakowań. Czy jest obecnie jakiś dominujący trend we wzornictwie?

Trendy się zmieniają, ale wykończone opakowanie ciekawą dekoracją z pewnością przyciąga wzrok dużo intensywniej. Tutaj pozostaje pole do popisu dla twórców projektów, które my z wielką chęcią zrealizujemy w naszym zakładzie dekoracji 2HD.

HEINZ-GLAS Eco LinePlastik nie cieszy się teraz dobrą sławą. W branży kosmetycznej to wciąż jednak popularny surowiec opakowań dla wielu kategorii, szczególnie jeśli mówimy o produktach szerokiej dystrybucji. Czy opakowania z surowców sztucznych to naprawdę samo zło? Czy można przez dobór odpowiedniego rodzaju plastiku, a później jego selektywną zbiórkę, uczynić ten surowiec bardziej neutralnym dla środowiska naturalnego?

To zdecydowanie clue problemu: plastik nie jest złym materiałem. To my ludzie zanieczyszczamy nasz świat bez umiaru. Większość stosowanych obecnie tworzyw sztucznych można poddać recyklingowi i wykorzystać kilkukrotnie. Istnieją materiały, które stosujemy również w HEINZ-PLASTICS Polska, pochodzące w 100% z recyklingu i w pełni nadające się do użycia do wyrobów kosmetycznych, jak choćby PET PCR.

Pojawiają się ostatnio informacje, że koncerny kosmetyczne mocno inwestują w prace nad tworzeniem opakowań biodegradowalnych. Czy również nad takimi rozwiązaniami pracujecie?

Od jakiegoś czasu dostępne są na rynku tworzywa biodegradowalne, z których możemy wykonać opakowanie. Tu jednak pojawia się pytanie o koszt (i to niekoniecznie ten finansowy) wytworzenia takich materiałów. Przykładem niech będą choćby plantacje kukurydzy wyhodowanej na ziemi wykarczowanej z Puszczy Amazońskiej... Warto też zwrócić uwagę na efekt ogromnej ilości wytworzonego CO2 podczas transportu tych surowców z dalekiej Ameryki Południowej. Tu zalecałabym daleko idący rozsądek i zawsze skrupulatne sprawdzenie szczegółów.

A jakie rozwiązanie Państwo sami wprowadzacie, by Wasza produkcja była czystsza?

Kilka z nich już wymieniałam. Wykorzystujemy w całości stłuczkę szklaną, powstającą w trakcie naszego procesu produkcji. Używamy energii elektrycznej pochodzącej w 100% ze źródeł odnawialnych. Stosujemy pierwszy w Polsce filtr świeczkowy kompaktowo redukujący emisje tlenku azotu (NOx), dwutlenku siarki (SO2) oraz pyłów powstających podczas procesu topienia szkła do poziomów zdecydowanie niższych niż obecnie wymagane przez normy europejskie określone przez BAT dla przemysłu szklarskiego. Nasz zakład przetwórstwa tworzyw sztucznych do ogrzewania zakładu wykorzystuje energię odzyskiwaną z systemu chłodzenia maszyn produkcyjnych, a w planach mamy instalacje fotowoltaniczne. Ponadto HEINZ-PLASTICS Polska jest członkiem wspierającym Stowarzyszenie Polskiego Ruchu Czystszej Produkcji.

Jakie są perspektywy rozwoju branży opakowań w Polsce? Najlepsze już było czy dopiero będzie?

Zawsze uważam, że najlepsze dopiero przed nami, a przemysł kosmetyczny jest tak ciekawą i dynamicznie rozwijającą się branżą, że nie mam co do tego żadnych wątpliwości.

HEINZ-GLAS stawia na czystą produkcję

Dziękujemy za rozmowę!

# Wywiady i opinie
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi