Hagi Cosmetics: tematem powinna być gospodarka w obiegu zamkniętym, a nie całkowita eliminacja tworzyw sztucznych
Hagi Cosmetics: tematem powinna być gospodarka w obiegu zamkniętym, a nie całkowita eliminacja tworzyw sztucznych

Hanna Kurcińska, współwłaścicielka Hagi Cosmetics:

Jako producenci ponosimy większą odpowiedzialność za dbałość o środowisko.

Od jakiegoś czasu intensywnie eksplorujemy temat opakowań i zastanawiamy się, jaki materiał jest najlepszy, w co spakować produkt, by zachował swoje właściwości, był zgodny z prawem kosmetycznym, pięknie wyglądał i najlepiej kosztował niewiele, by finalna cena produktu była jak najbardziej przyjazna konsumentom. 

Niestety, wybór między tworzywem sztucznym, a szkłem nie jest taki oczywisty. Badania pokazują, że pierwsze, co przychodzi do głowy po usłyszeniu hasła „opakowanie ekologiczne” to najczęściej opakowanie szklane. Natomiast niewiele osób zdaje sobie sprawę z faktu, że ślad środowiskowy szkła jest większy niż plastiku.

Plastik wymaga mniejszego zużycia energii na przetworzenie i transport. A energię w Polsce pozyskujemy ze spalania węgla, co przy przetwarzaniu szkła oznacza większą produkcję szkodliwych gazów i zanieczyszczenie powietrza.

Natomiast plastik często jest zanieczyszczony domieszkami i mimo niskiego zużycia energii przy jego przetwarzaniu, nie jesteśmy w stanie ponownie go użyć w branży kosmetycznej. Efekt końcowy materiału plastikowego po recyklingu nie spełnia wymogów jakościowych opakowań kosmetycznych.

W odróżnieniu od plastiku, szkło (niebarwione i bez zanieczyszczeń) może być przetwarzane w nieskończoność, co jest niewątpliwie jego zaletą – po prostu nie tworzymy odpadów, z którymi nie wiadomo, co zrobić, tak jak funkcjonuje to w branży plastikowej. Niestety, szkło jest delikatniejsze i łatwiej ulega zniszczeniu. Potrzeba więcej materiału, by zabezpieczyć produkty w transporcie, a straty wynikające ze stłuczki są większe.

Tak naprawdę w tym wszystkim bardziej chodzi o prawidłowy recykling i przetwarzanie śmieci, o gospodarkę w obiegu zamkniętym, niż o całkowitą eliminację tworzyw sztucznych. Nie chcemy tworzyć odpadów, których nie można użyć ponownie – czy to plastikowych czy szklanych.

W naszej ofercie mamy produkty zarówno w szklanych, jak i plastikowych opakowaniach. Nasze decyzje opakowaniowe wynikały z konkretnej sytuacji i konkretnego produktu, a także dostępności opakowań na rynku polskim. Cały czas pracujemy nad znalezieniem najlepszego proekologicznego opakowania dla produktów Hagi. 

# Wywiady i opinie
reklama