Drogerie Natura: daliśmy radę, elastycznie reagując na zmieniającą się sytuację, wdrażając zmiany i zachowując rygor kosztowy

Drogerie Natura: daliśmy radę, elastycznie reagując na zmieniającą się sytuację, wdrażając zmiany i zachowując rygor kosztowy

Sonda "Było, Jest, Będzie" 2020-2021

Barbara Goździkowska, prezes zarządu Drogerie Natura:

Trzy kluczowe, Pani zdaniem, słowa dla biznesu w roku 2020…

Elastyczność, rygor kosztowy, zmiana.

Plany a rzeczywistość – na ile w 2020 udało się Państwu zrealizować wcześniejsze założenia?

Mamy ambitną strategię kilkuletnią. Choć 2020 to utrudniał, niektóre cele realizowaliśmy szybciej niż zakładał plan. Bardzo ważne dla nas rozwój e-commerce, rozwój marek własnych czy wprowadzenie zmian asortymentowych udało się z sukcesem zrealizować. Inne plany i założenia przesunęliśmy na nadchodzący rok i kolejne lata – np. otwarcia nowych sklepów.

W które obszary rynku i kategorie produktowe najmocniej uderzyła pandemia?

Pandemia najbardziej dotknęła kosmetykę kolorową. Ograniczona możliwość wyjść, spotkań towarzyskich, praca zdalna czy konieczność noszenia maseczek sprawiają, że klientki rzadziej sięgają po tę kategorię w trakcie zakupów w drogeriach. Szczególnie ucierpiały mniejsze marki oraz nowości. Topowe marki i topy produktowe, cieszące się dużym zainteresowaniem, bronią się, nawet w tym trudnym dla kategorii czasie.

Co okazało się istotnym czynnikiem dla Państwa firmy, by przetrwać pandemiczny kryzys?

Zwinność, szybkie reagowanie, płynne i skuteczne wdrażanie zmian oraz ogromny rygor kosztowy.

Musieliśmy bardzo szybko dostosować się do nowej i stale zmieniającej się rzeczywistości. Zmiany następowały z dnia na dzień. Wprowadzane były kolejne obostrzenia, nowe przepisy dotyczące funkcjonowania punktów handlowych, ale również nas - obywateli. Społeczeństwo wpadło w panikę. Z dnia na dzień przeprowadziliśmy rewizję strategii. Uruchomiliśmy zakupy towarów, które jak pokazała nowa rzeczywistość, były kluczowe dla naszych klientów. Znacznie ograniczyliśmy zakupy tych produktów, które przestały być istotne w tym czasie.

W naszej krótkookresowej strategii dla firmy najistotniejszy jest…

Rozwój omni-kanałowości. Zależy nam, aby klient kupował jak chce, kiedy chce i gdzie chce - czy w drogerii, czy online. W obecnej sytuacji priorytetem jest dla nas bezpieczeństwo naszych klientów. Jeśli z oczywistych względów wolą oni pozostać w domu i dokonać zakupów w sieci, dajemy im taką możliwość, oferując produkty dostępne w drogeriach stacjonarnych oraz asortyment dostępny tylko w naszej drogerii internetowej. Znacznie rozszerzyliśmy nasz asortyment online o kategorie niedostępne w sklepach, tak aby zaspokajać jak najszersze potrzeby klienta. Nasza sprzedaż e-commerce wzrosła 400% bo część klientów wybrała zakupy online.

W strategii długofalowej stawiamy na…

E-commerce, szeroki asortyment online oraz budowanie silnej pozycji sieci omni-kanałowej, inspirowanej naturą.

Jakie zmiany widać w zachowaniu konsumentów? Na ile wydają się one Pani trwałe?

Zakupy robimy ze zdecydowanie mniejszą częstotliwością. Ograniczamy konieczność wyjść czy przebywania w zatłoczonych miejscach, a co za tym idzie robimy większe jednorazowe zakupy. Rzadziej decydujemy się na kupno czegoś pod wpływem impulsu, kupujemy raczej przemyślane i niezbędne towary. Robimy to bardziej świadomie i racjonalnie. Zakładam, że przynajmniej przez kolejny rok ten trend się utrzyma. Widzimy też, że trend na naturalne, dobrej jakości produkty utrzymuje się. Nadal rośnie świadomość klientów na temat tego co jest dla nich dobre i zdrowe.

Przewiduję, że w 2021 najsilniejszym trendem na rynku kosmetycznym będzie…

Sądzę, że wciąż dbałość o zdrowie i naturalność opierająca się w znacznej mierze na naturalnej pielęgnacji. Wybór dobrych jakościowo kosmetyków i produktów w korzystnych cenach oraz większych pojemnościach. Dbałość o zdrowie, higienę i bezpieczeństwo, gdyż wyrobione przez bez mała rok nawyki, definitywnie zostaną z nami na bardzo długo. Szeroko rozumiane wellness i równowaga pomiędzy ciałem a duchem. Zmęczenie i rozgoryczenie pandemią odbija się na całym naszym organizmie, dlatego będziemy dbać o swój spokój, harmonię oraz dobre samopoczucie.

Najważniejsze wyzwanie stojące przed branżą u progu 2021 to…

Jak najszybsze przezwyciężenie pandemii i odnalezienie się w zmienionej, choć mam nadzieję już ustabilizowanej, rzeczywistości.

Sobie i konkurencji życzymy…

Aktualnie najpopularniejszymi życzeniami są te dotyczące zdrowia i spokoju i tego oczywiście życzę nam i naszej konkurencji. Poza tym chciałabym życzyć ustabilizowania sytuacji i jak najszybszego powrotu do normalności. Choć mamy pełną świadomość faktu, że wiele zmian w zachowaniach zakupowych konsumentów wyryło się w nich na dobre, a długo wyczekiwana normalność będzie zupełnie inną i nową wersją tej dotąd nam znanej. 

# Wywiady i opinie
 reklama