BasicLab: Każdy rok był jak słynne pudełko czekoladek z Forresta Gumpa

BasicLab: Każdy rok był jak słynne pudełko czekoladek z Forresta Gumpa

Wystartowały na konkurencyjnym rynku kosmetycznym w okresie startupowego boomu. Zbudowały markę, którą od początku wyróżnia wysoka jakość i skuteczność produktów. Świetna komunikacja, spójność brandu, zaangażowana społeczność użytkowniczek, a przede wszystkim nieustanna praca nad rozwojem, sprawiły, że po pięciu latach BasicLab jest nie tylko marką doskonale rozpoznawaną, ale docenianą przez najbardziej wymagające konsumentki.

Przy urodzinowym torcie BasicLab rozmawiamy z Joanną Zgajewską i Anitą Zacharską, założycielkami i właścicielkami firmy.

5 lat BasicLab – który rok działalności był Waszym zdaniem największym wyzwaniem?

Każdy rok był wyzwaniem. Biznes kosmetyczny nie jest ani prosty ani łatwy, jak się go czasami postrzega. Przecież wiele marek nie daje rady utrzymać się na powierzchni, o czym rzadko się pamięta.

Dla nas każdy kolejny rok jest jak to słynne pudełko czekoladek z „Foresta Gumpa” – nigdy nie wiesz jaką czekoladkę wyciągniesz… Co roku mierzymy się z różnymi problemami, ale nasze doświadczenie i wiedza sprawiają, że do wielu trudnych sytuacji potrafimy się lepiej przygotować i wiele z nich przewidzieć. Stworzyłyśmy markę o przemyślanej architekturze i strategii i konsekwentnie tę strategię realizujemy. To jest nasza siła.

A w którym miałyście poczucie, że sprawy idą w najlepszym możliwym kierunku?

Poza rokiem 2019, który był czasem wyjątkowo trudnym, mamy przekonanie, że idziemy w dobrym kierunku. Skoro przeżyłyśmy burze sięgające 10° w skali Beauforta, sprostamy każdej sytuacji. Może być tylko lepiej.

Jak dziś postrzegacie swój brand na tle rynkowej konkurencji?

BasicLab to unikatowy koncept, ale oczywiście dostrzegamy i doceniamy inne interesujące brandy. Nie szukamy jednak inspiracji, nie podążamy za trendami, my raczej je tworzymy. Nie przyglądamy się nadmiernie konkurencji. Wsłuchujemy się w potrzeby klientów i polegamy na własnym doświadczeniu i intuicji, bo doskonale znamy i rozumiemy rynek kosmetyczny.

Co jest Waszą ambicją na kolejną 5-latkę?

Chciałybyśmy, żeby towarzysząca nam od zawsze idea „5 filarów pielęgnacji BasicLab” stała się powszechną praktyką. Jesteśmy przekonane, że nasz plan działania: Restart/Antyoksydacja/Równowaga/Prewencja/Stymulacja to gwarancja zdrowej, a zatem pięknej skóry. Marzy nam się też żeby za 5 lat BasicLab była marką globalną, dostępną nie tylko dla Polek, ale dla kobiet na całym świecie. Koncept BasicLab jest uniwersalny

Czego w tym czasie dowiedziałyście się o sektorze kosmetycznym, o czym być może nie wiedziałyście wcześniej?

To, co nas niezmiennie zaskakuje, to brak konsekwencji wielu marek kosmetycznych. Pracowałyśmy dla brandów konsekwentnie i przez lata realizujących obraną strategię marketingową, a z czasem przekonałyśmy się, że to co wydawało się oczywiste, jest raczej rzadkością. Strategia marketingowa to strategia długofalowa: potrzebuje czasu i wytrwałości żeby skutecznie zadziałała. Nie można pozycjonować się jako marka naturalna, a po roku czy dwóch zmieniać pozycjonowanie i wypracowany koncept o 180 stopni. Klienci tego nie zrozumieją. Mamy wrażenie, że niektóre marki beauty, zamiast skupić się na słuchaniu swoich klientów, zbyt mocno inspirują się trendami czy działaniami konkurencji.  A w marketingu, tak jak w małżeństwie: zdrada się nie opłaca. Jeśli zdobyłeś konsumenta i przekonałeś go do idei swojej marki, dbaj o niego! On odpłaci się lojalnością.

- Czy 5 lat kierowania firmą wzmocniło Was jako ludzi i jak wspólne kierowanie spółką przełożyło się na Wasze osobiste relacje?

Prawdę mówiąc, kiedy zakładałyśmy wspólny biznes, nie byłyśmy przyjaciółkami, tylko znajomymi z pracy. Dopiero teraz możemy o sobie powiedzieć, że jesteśmy przyjaciółkami i jest to przyjaźń, która zdała niejeden egzamin.

Dyskutujemy, a nawet kłócimy się, ale też czytamy swoje emocje i bardzo często dajemy się przekonać do racji drugiej strony. To jest bardzo cenne. Przez te lata wiele się od siebie nawzajem nauczyłyśmy i nabyłyśmy cech, których nie miałyśmy wcześniej. Umiemy spojrzeć na zagadnienie z perspektywy drugiej osoby, ale przede wszystkim mamy świadomość, że możemy na siebie liczyć.

Życzę Wam więc utrzymania pozytywnego kursu i dalszych sukcesów. Wiem, jaką drogę w biznesie przebyłyście, bo znamy się przecież niemal od samego startu BasicLab na rynku: -) Powodzenia! Dziękuję za rozmowę. Lidia Lewandowska.

# Wywiady i opinie
loki joanna

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi