Bandi: 35 lat anti-aging w kraju i za granicą
Bandi: 35 lat anti-aging w kraju i za granicą

"Muszę się przyznać, że obecny trend rozważnego sprawdzania składników przez konsumentki, unikania surowców wątpliwych, bardzo mi pasuje osobiście. Jednocześnie napawa mnie dumą, że byliśmy swoistymi prekursorami stawiania na skuteczność i składniki aktywne." - mówi Joanna Draniak-Kicińska, prezeska firmy Bandi. Jej firma właśnie świętuje 35-lecie, choć wypada ono w szczególnym, niełatwym dla całego biznesu momencie.

- Czy to 35. urodziny Bandi ściągnęły cię z powrotem do Polski?

Joanna Draniak-Kicińska: To trochę bardziej skomplikowane, powodów było więcej, choć rzeczywiście masz rację – nasza firma obchodzi w tym roku jubileusz 35-lecia. Za nami więc całkiem długa historia! Naturalnie, ze względu na sytuację epidemiczną to świętowanie jest ograniczone. Liczę jednak, że jeszcze bardziej okrągłą rocznicę, 40-tkę Bandi, uda nam się celebrować w pełnym znaczeniu tego słowa – z wszystkimi ważnymi i bliskimi naszej firmie ludźmi. Blisko i bezpośrednio.

- Ponad dwa lata temu wyleciałaś z rodziną do Stanów. Zaczęłaś rozwijać tam biznes numer dwa – markę całkowicie i od samego początku osadzoną na rynku amerykańskim. W Polsce pozostawiłaś firmę w rękach zaufanych ci osób, zarządzając nią zdalnie, co zważywszy choćby na różnicę czasu samo sobie było wyzwaniem. A potem przyszła pandemia i rzeczywistość zaczęła się mocno komplikować…

JDK: Zgadzam się w 100 proc. Czas, w którym zdecydowaliśmy się podjąć ten odważny krok i spróbować swoich sił za oceanem, okazał się najtrudniejszym z możliwych. Covid mocno komplikuje funkcjonowanie biznesu, szczególnie startupom, a taką firmą przecież jesteśmy w USA. Prowadzenie przedsiębiorstwa w naszej branży, kiedy w zasadzie nie ma żadnych interakcji osobistych, jest zadaniem karkołomnym, by nie rzec – niewykonalnym. W Stanach kupcy z dużych korporacji wciąż pracują zdalnie, więc można tylko wyobrazić sobie, jak ciężko jest nowej firmie przebić się na jakiekolwiek spotkanie, choćby i w wersji online. Wyjechaliśmy do USA w połowie 2019 roku. Gdy tylko udało nam się odrobinę zadomowić w Wirginii, uporać z wszelkimi kwestiami administracyjnymi i wystartować z amerykańskim biznesem, wtedy w świat uderzyła pandemia. Mieliśmy właśnie po raz pierwszy pojawić się na dużej imprezie kosmetycznej w Nowym Jorku, wszystko już było przygotowane, gdy na dzień przed targi zostały odwołane... Potem świat wszedł w lockdown na dobre. Proste wcześniej sprawy, nagle stały się wręcz niemożliwe. I ten stan zatrzymania w zasadzie utrzymuje się w Stanach do dziś.

- Czy to oznacza, że odpuszczasz sobie, przynajmniej na razie, swój American Dream?

JDK: Ja mam mocny charakter i tak łatwo się nie poddaję! Oczywiście, prowadzenie firmy w USA okazało się zdecydowanie bardziej skomplikowanie niż zakładałam w najgorszych scenariuszach. Pandemii po prostu nie przewidziałam w żadnym z nich… Trudno mi teraz mówić kategorycznie o przyszłości naszego amerykańskiego biznesu. Robię, co mogę, by jednak udało się nam nie tylko przetrwać, ale i rozwinąć. Na razie działamy mimo niesprzyjających warunków. Teraz, dla odmiany, biznesem amerykańskim zarządzam z Polski – chyba już przywykłam do pracy w dwóch strefach czasowych [śmiech…]. Oczywiście musieliśmy na nowo przeorganizować z mężem nasze życie prywatne, bo zawsze jesteśmy jako rodzina razem. Dzieci kontynuują naukę w amerykańskiej szkole zdalnie, z pomocą bardzo zaangażowanych nauczycieli. Szkoła rzeczywiście stanęła na wysokości zadania, kiedy poinformowaliśmy ich, że musimy na nieco dłużej wyjechać do Polski. Bardzo doceniam każde takie życiowe wsparcie!

- Tam jesteście startupem, tu masz firmę z historią. Wiadomo, że rynek kosmetyczny był i jest wyjątkowo wymagający. Co pomagało wam podczas rynkowych turbulencji przez te wszystkie lata?

JDK: Pewnie zabrzmi to banalnie, ale najważniejsi w tych wszystkich trudnych momentach są po prostu ludzie. Osoby, które tworzą firmę. Osoby, które z zaangażowaniem od lat z nami pracują. Ich siła sprawdza się właśnie w takich granicznych sytuacjach. Do tej pory rzeczywiście udawało nam się rozmaite przeszkody pokonywać. Zawsze wychodziliśmy z przeróżnych opresji na prostą. Chciałabym więc z tego miejsca podkreślić, jak bardzo doceniam lojalność, kreatywność, pozytywną energię osób, z którymi pracujemy, czy wręcz – tak po ludzku – jesteśmy razem. Wiem, że mogę na nich zawsze polegać, a zaufanie w biznesie jest bezcenne. Dlatego z takim kapitałem ludzkim można przetrwać gorsze momenty, ale jest też z kim cieszyć się sukcesami.

- Okazałaś swoim menadżerom wielkie zaufanie, wyjeżdżając do Stanów i rozdzielając część swoich obowiązków między nich…

JDK: I naprawdę świetnie się sprawdzili w swoich rolach! Teraz zrobiliśmy im naszym przyjazdem niespodziankę [śmiech…]. Nikt nie wiedział, że pojawimy się w firmie! Reakcja na nasz widok była jednak bardziej niż pozytywna. A ja po prostu spodziewam się trudnych dla całego biznesu kosmetycznego (i nie tylko) czasów, więc chcę być blisko, trzymać rękę na pulsie i pomóc przygotować firmę na taką ewentualność.

- Rzeczywiście, biznes mierzy się teraz z wieloma wyzwaniami. Rosnące ceny produkcji, zaburzone łańcuchy dostaw, pracownicy na kwarantannach…

JDK: Sytuacja ekonomiczna na rynku w ogóle jest mocno niepokojąca. Wszystkie wskaźniki i zawirowania covidowe nie są obojętne dla poszczególnych firm. Mocno rosną ceny, co nas naprawdę martwi, bo ze wszystkich sił staramy się utrzymać przystępne ceny naszych produktów. Musimy kupować w obcych walutach coraz droższe surowce i coraz droższe opakowania, a przychody mamy przede wszystkim w złotówkach… Wolimy więc teraz być tu w Polsce i dmuchać na zimne, niż później gasić ewentualne pożary. To jest główny powód, dla którego jestem znów w Polsce. Nasi menadżerowie muszą mieć pewność, że w tym trudnym momencie jesteśmy blisko i wspieramy się wzajemnie w podejmowanych decyzjach. Nie jest wyzwaniem kierować firmą, kiedy gospodarka pędzi, ale rolą dobrego menadżera jest zabezpieczyć firmę na gorsze czasy.

- Myślałaś kiedykolwiek o sprzedaży firmy?

JDK: Nie zajmuję się tym, bo na razie mam sporo pomysłów, co dalej. Oczywiście na rynku jest trend konsolidacyjny i coraz więcej firm sprzedaje całość lub część swoich udziałów funduszom lub innym graczom. My jednak chcemy pozostać w naszym kluczowym biznesie, czyli produkcji i sprzedaży kosmetyków. Sprzedaży firmy w naszych planach nie uwzględniamy.

- Bandi część przychodów uzyskuje również z produkcji zleconej. To chyba stabilizuje biznes?

JDK: Tak. Oczywiście trzeba mieć wkalkulowane, że czasem firmy, z którymi pracujemy, wypływają na szersze wody i z czasem przechodzą do większych i tańszych podmiotów świadczących tego typu usługi. Na szczęście w private label nie ma flauty – wciąż pozyskujemy nowych partnerów w Polsce i za granicą, z którymi sporo się od siebie uczymy.

- Przejmowałaś firmę jako młoda osoba. Po drodze sporo się zdarzyło. Jaką prezeską jesteś teraz? Czujesz się silniejsza?

JDK: Starszą … W moim wewnętrznym poczuciu wciąż pozostałam sobą. Jednak wiadomo, że z czasem dojrzewamy, zmieniamy perspektywę, nasze wybory pewnie w różnych okresach życia bywają inne lub byłyby inne, gdyby można było cofnąć czas. Nie wydaje mi się jednak, żebym zmieniła się radykalnie. Zawsze byłam idealistką i wciąż zachowuję wierność swoim młodzieńczym ideałom. Czy jestem silniejsza? Chyba tak, ale to pewnie zawsze przychodzi z wiekiem.

- A jaką marką jest obecnie Bandi?

JDK: Na pewno lepiej rozpoznawalną niż jeszcze kilka-kilkanaście lat temu. Ciężka praca, jaką podjęliśmy nad marką – jej dystrybucją, komunikacją, wizerunkiem, przynosi wyczekiwane efekty. To daje mi mnóstwo satysfakcji. Dziś wiele konsumentek zna markę – i to nie tylko jej nazwę, ale wie, co nas wyróżnia. Naprawdę cieszę się, że udało nam się uniknąć tego, co bywa przekleństwem marek z długą tradycją – czyli zwyczajnie ich zestarzenia się. W Bandi mamy teraz sporo klientek, które są z nami przez te wszystkie lata, ale też nasze kosmetyki kupuje coraz szersza grupa młodszych kobiet. Pracujemy nad portfolio, by przyciągało konsumentki w różnym wieku i z różnymi potrzebami. Udaje się nam to i mamy na to dowody sprzedażowe, ale też właśnie rosnące wyniki rozpoznawalności.

- Z którym trendem kosmetycznym Bandi jest najbardziej po drodze?

JDK: Naszą filozofią od samego początku jest transparentność, uważny skład i skuteczność produktów. Nie koloryzujemy i nie biegniemy więc za kolejnymi modami, których przez lata trochę pojawiało się na rynku. Robimy swoje i okazuje się, że od samego początku wybraliśmy właściwą ścieżkę. Moja mama, założycielka firmy, zawsze stawiała na najwyższej jakości surowce – skuteczne, ciekawe, bezpieczne. Nie oszczędzała nigdy na tym i takie podejście mi przekazała. Nasz dział R&D zawsze intensywnie pracuje, by konsumentka otrzymała najwyższą możliwą skuteczność przy zachowaniu pełni bezpieczeństwa. Stawiamy na rzetelność. Dokładnie badamy poszczególne składniki, weryfikując, czy moda na nie wynika z marketingowej otoczki czy rzeczywiście idzie za tym nowa jakość. Muszę się przyznać, że obecny trend rozważnego sprawdzania składników przez konsumentki, unikania surowców wątpliwych, bardzo mi pasuje osobiście. Jednocześnie napawa mnie dumą, że byliśmy swoistymi prekursorami stawiania na skuteczność i składniki aktywne. To jest w DNA naszej marki.

- Pytanie z gatunku tych, na które odpowiadają kandydaci do pracy: gdzie widzisz Bandi za kolejne 10-15 lat?

JDK: Nie wiem, czy cię zaskoczę: chciałabym, by za 15 lat Bandi było rozpoznawalne także za oceanem, chciałabym widzieć nasze produkty w sieci drogerii Ulta. To naprawdę byłoby coś! Wiem, że wypromowanie brandu w USA nie jest łatwe, ale trzeba mieć marzenia i odwagę, by je realizować. Te dwa lata, które tam spędziłam są teraz dla mnie kopalnią wiedzy. Dużo się nauczyłam o samym rynku, jak działa, jak jest zorganizowany, jak kupują Amerykanie, jakie są ich kosmetyczne potrzeby. Wierzę, że mrówczą pracą i małymi kroczkami uda nam się zbudować tam markę.

- A w Polsce?

JDK: Będę szczęśliwa wiedząc, że mamy wciąż naszych wiernych i lojalnych klientów. Doświadczyliśmy tego w Covidzie, szczególnie w pierwszych tygodniach pandemii. Ten początkowy okres był naprawdę przerażający - na krótko, ale jednak sprzedaż zupełnie się zatrzymała. Dla firmy zatrudniającej blisko 100 osób brak przychodów może być zabójczy. Wtedy wsparli nas klienci. Na szczęście mamy dobrze działający e-commerce, coraz lepiej rozwinięte social media. W tym trudnym momencie okazało się to swego rodzaju polisą. Rozwijaliśmy tę część biznesu, wiedząc, że musimy dostosować się do coraz bardziej cyfrowego świata, ale nie spodziewaliśmy się, że kiedykolwiek stanie się on w zasadzie wyłącznie cyfrowy! Podczas lockdownu uruchomiliśmy też program, który pomagał sprzedawać kosmetyki online zamkniętym na cztery spusty salonom kosmetycznym – to byli przecież nasi wieloletni partnerzy, nie mogliśmy więc zostawić ich wtedy na lodzie. Podsumowując: klienci i partnerzy zawsze będą dla nas najważniejsi. Ogromnie doceniamy ich lojalność, w trudnych chwilach nie zostaliśmy sami. 

- Mówisz o wsparciu, jaki otrzymaliście, ale Covid pokazał też, jak szybko zareagowały firmy kosmetyczne, w tym wasza, przekazując rozmaite produkty szpitalom, schroniskom, noclegowniom. Czas prawdziwej solidarności…

JDK: Tak, rzeczywiście widać było wtedy, jak bardzo możemy być solidarni, empatyczni, zaangażowani. To było zresztą absolutnie naturalne i do głowy nawet nie przyszłoby mi, żeby traktować naszą pomoc szpitalom jako coś wyjątkowego. Budowany przez lata zespół stał się małą społecznością, z własną wrażliwością, poglądami. Jesteśmy swojego rodzaju zbiorowym organizmem, i w takiej roli staramy się włączać w życie szerokiego społeczeństwa. Angażujemy się rozmaite lokalne i krajowe szlachetne inicjatywy ważne dla nas, a jest to szeroki zakres: pomagamy sportowcom, działamy na rzecz zwierząt,  a także od lat jako firma współpracujemy z Fundacją Po Drugie, działającą na rzecz budowy domu dla nieletnich, samotnych matek. To bardzo ciężkie wyzwanie, bo polskie prawo jest w tym obszarze wyjątkowo trudne. Jednak przeszkody nas nie zniechęcają do działania. Cel jest ważniejszy, nawet jeśli droga do niego wiedzie wyboista.

- Jaką lekcję wyniosłaś z tych ostatnich miesięcy?

JDK: Na pewno taką, że trzeba być zawsze przygotowanym na nieoczekiwane. Pandemia pokazała nam, ile mogą być warte plany, prognozy, przewidywania. A jednocześnie, że w każdej sytuacji trzeba poszukiwać najlepszych możliwych rozwiązań. Czasem minimalizować straty, czasem otwierać furtki dla nowych możliwości.

- To na koniec urodzinowo: co mogłabyś powiedzieć klientom, pracownikom i kontrahentom Bandi w krótkim przesłaniu byliśmy, jesteśmy, będziemy…

JDK: Byliśmy, jesteśmy, będziemy transparentni, otwarci, wrażliwi na to, co dzieje się wokół nas. Jesteśmy, byliśmy i będziemy wdzięczni naszym Klientom, Pracownikom, Kontrahentom za lojalność i ważne miejsce Bandi w ich życiu. To ogromna radość kiedy możemy świętować kolejne urodzimy w rosnącej grupie ludzi dobrze nam życzących. Wartości, które zawsze były nam bliskie, takimi pozostaną. I na tych fundamentach tworzymy i będziemy tworzyć świetne kosmetyki. Bo na tym znamy się najlepiej!

Dzięki za nasze spotkanie (online niestey wciąż - znak czasów...)
Lidia Lewandowska, Wirtualne Kosmetyki
# Wywiady i opinie
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Paese - Product Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Product Manager Oferta pracy: Harper Hygienics - Starszy Specjalista ds. Rozwoju Produktu Oferta pracy: Marketing Manager - kosmetyki naturalne - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej - Senelle Cosmetics Oferta pracy - Główny Technolog - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Media Manager - rekrutacja zewnętrzna (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Specjalista ds. Private Label - Laboratorium Kosmetyczne Floslek Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Eksportu w branży kosmetycznej Oferta pracy: Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Oferta pracy: Brandclinic - Kierownik Działu Zakupów Oferta pracy: Cosibella - Specjalista ds. nowych marek Oferta pracy: Notino - Beauty Consultant Trainer Oferta pracy: Paese - Junior Product Manager Oferta pracy: Brandclinic - Specjalista ds. rozwoju produktów Oferta pracy: Estetica Group - Import Manager Oferta pracy: Młodszy Kontroler Finansowy - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Saraya Poland - Pracownik działu kontroli jakości Oferta pracy: Sarantis Polska - Specjalista (-ka) ds. marketingu (kategoria Kosmetyki) Oferta pracy: Grupa Eurocash – Kontigo - Młodszy Specjalista ds. Rozwoju Marek Oferta pracy: Euphora Paese - Specjalista ds. obsługi klienta e-commerce Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Sprzedaży (surowce dla branży kosmetycznej i chemii gospodarczej) Oferta pracy: Dermomedica Group - Specjalista ds. obsługi Klienta sklepu internetowego Oferta pracy - Export Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Eagle Recruitment - Dyrektor Eksportu Oferta pracy: DOZ - Category manager (marki własne) Oferta pracy: Orientana - Specjalista ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Harper Hygienics - Junior Marketing Project Manager Oferta pracy: Nacomi - Specjalista ds. badań i rozwoju produktów kosmetycznych Oferta pracy: Młodszy Technolog - IOC Oferta pracy: Brand Manager - Kolorado Oferta pracy: Technolog - Marion Oferta pracy: E-commerce manager - Marion Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków w Organique Oferta pracy: E-commerce manager w Organique Oferta pracy: Brand Manager - Eagle Recruitment Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Zakupów - Hebe Oferta pracy: Product Manager w Dziale Marek Własnych - Make up - Drogerie Natura Oferta pracy: Technolog Kosmetyczny ds. Badań i Rozwoju - Newu Oferta pracy: Grupa Inco SA - Technolog R&D Oferta pracy: E-commerce Key Account Manager (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Pelion SA - Product Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. zakupów i logistyki Oferta pracy: Polemika - Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Resibo - Specjalista ds. zakupów Oferta pracy: Brand Manager/Product Manager Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Specjalista ds. Eksportu Oferta pracy: Abriga Polska - Specjalista ds. rozwoju produktu Veoli Botanica - Product Manager Verona Products Professional - Export Manager Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Senelle Cosmetics: Specjalista ds. marketingu - Content Manager Mokosh Cosmetics: Specjalista ds. Marketingu i PR Kire Skin - Export Manager Nitai - Specjalista/ka ds. Kluczowych Klientów Auchan - Kupiec - Kosmetyki i Drogeria Oferta pracy: Brand Manager - Natura Siberica Oferta pracy: Brand Manager - Phytopharm Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży eksportowej - Veoli Botanica Oferta pracy: Marketing Manager - Paese Technolog produkcji kosmetyków Oferta pracy: MPS International Sp. z o.o. - Technolog TECHNOLOG, SPECJALISTA ds. BADAWCZO ROZWOJOWYCH Indigo - Asystent Laboratorium R&D Grafton - Analityk Zakupów Veoli Botanica - Kosmetolog - Doradca Klienta Oferta pracy: MPS International - Technolog Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager