Polacy coraz bardziej dbają o siebie i zwracają uwagę na składy kosmetyków

Polacy coraz bardziej dbają o siebie i zwracają uwagę na składy kosmetyków

Polski rynek kosmetyków rośnie nieprzerwanie od kilku lat. W ubiegłym roku, mimo panującej pandemii i wprowadzanych obostrzeń, branża odnotowała wzrost, choć był on mniejszy niż w ostatnich latach. Jak zapowiadają eksperci, spowolnienie tempa rozwoju było chwilowe i już w tym roku ma ono wrócić na poprzednie tory oraz rosnąć rocznie o ok. 4 proc.

Dobra kondycja rynku i optymistyczne prognozy sprzedaży wskazują na dalszy rozwój branży w nadchodzących miesiącach. Zmieniają się jednak trendy i nawyki zakupowe konsumentów, których producenci nie powinni ignorować.

Rynek kosmetyków rósł nieprzerwanie od 2006 roku w średnim tempie 4 proc. rocznie. Również w ubiegłym roku, pomimo pandemii koronawirusa oraz wprowadzanych ograniczeń w handlu, odnotował wzrost na poziomie 1,6 proc., osiągając wartość ok. 25 mld zł. Jak podają eksperci z PMR, już w bieżącym roku tempo wzrostu rynku kosmetyków ma ponownie wynieść ponad 4 proc., a wartość rynku szacowana jest na 26,1 mld złotych[1]. Co ciekawe, w dobie pandemii częstotliwość robienia zakupów kosmetycznych nie zmalała – 40 proc. badanych zadeklarowało, że dokonuje ich raz w miesiącu[2]. W koszyku zakupowym Polaków najczęściej znajdowały się kosmetyki do pielęgnacji twarzy i ciała, za to mniej sięgano po produkty do makijażu[3]. Rzadsze wychodzenie z domu, czasowe zamknięcie salonów kosmetycznych oraz zmniejszenie wydatków na świadczone przez nie usługi[4], sprzyjało eksperymentowaniu z produktami do pielęgnacji oraz naturalnymi kosmetykami w warunkach domowych.

E-commerce przyszłością sprzedaży kosmetyków

Drogerie są wciąż głównym miejscem zakupu kosmetyków przez Polaków[5], ale w dobie pandemii odnotowały one spadki sprzedaży[6], mimo że nie dotknął ich zakaz handlu. Epidemia wzmocniła pozycję hipermarketów i dyskontów, gdzie oprócz kosmetyków można za jednym razem zaopatrzyć się też w artykuły spożywcze. Jednak prawdziwy okres świetności przeżywają aktualnie sklepy internetowe. Sieć nie jest już tylko źródłem wiedzy o produktach, to również coraz popularniejsze miejsce ich zakupu – obecnie co trzeci Polak kupuje kosmetyki online[7]. Na wzrost zainteresowania zakupami przez internet bez wątpienia wpłynęła propagowana postawa ograniczenia wychodzenia z domu – odbiór paczki od kuriera czy z paczkomatu stwarza mniejsze ryzyko zarażenia niż wizyta w zatłoczonym sklepie.

Sprzedaż kosmetyków online ma ogromny potencjał wzrostu – według ekspertów PMR w najbliższych latach będzie ona rosnąć nawet trzykrotnie szybciej niż sprzedaż stacjonarna[8]. Największe firmy kosmetyczne stawiają na multikanałowość w dotarciu do klientów, a mniejsi producenci, którzy też chcą się rozwijać, muszą dotrzymać kroku dużym graczom i brać z nich przykład. Sklepy internetowe powinny być w dzisiejszych czasach podstawowym kanałem sprzedaży konsumenci poszukują wygodnych, bezpiecznych i szybkich form robienia zakupów, a potrzeby te doskonale spełnia właśnie e-commerce – komentuje Aneta Stacherek, założycielka marki Bellamama oraz prezes zarządu Lajuu SA.

Świadomi konsumenci wybierają kosmetyki naturalne

Podążanie za aktualnymi trendami i dopasowywanie asortymentu do zmieniających się potrzeb i oczekiwań konsumentów jest równie ważne, jak dobór odpowiednich kanałów sprzedaży. Z przeprowadzonych badań wynika, że Polacy stają się racjonalnymi konsumentami – już połowa ankietowanych zawsze przed zakupem czyta skład produktu[9]. Zwracamy też coraz większą uwagę na jakość składników, pochodzenie kosmetyków (preferowane są produkty lokalne) czy opakowanie, które można poddać recyklingowi.

Współcześnie dbanie o wygląd zaczyna być rozpatrywane w kategorii zdrowia i well-beingu – dla 89 proc. ankietowanych Polaków regularna pielęgnacja i utrzymywanie higieny osobistej jest ważniejsze niż sposób odżywiania czy aktywność fizyczna[10]. Dostrzegany jest jednak wpływ diety stosowanej przez konsumentów na kupowane przez nich kosmetyki – wraz z coraz większą popularnością weganizmu pojawia się więcej marek oferujących produkty niezawierające składników odzwierzęcych. Konsumenci wymagają też, aby kosmetyki były nietestowane na zwierzętach i przyjazne środowisku. Jak zapowiada PMR, wzmocnienie trendu zdrowego stylu życia w najbliższych latach będzie przekładać się na popularność naturalnych preparatów pielęgnacyjnych oraz produktów ekologicznych[11].

– Zainteresowanie kosmetykami naturalnymi w Polsce będzie wzrastać – według analiz Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia, segment produktów ekologicznych wzrósł w czerwcu 2020 roku o 39 proc. w stosunku do roku poprzedniego[12]. Co więcej, już teraz 93 proc. Polek z dużych miast używa naturalnych kosmetyków[13]. Od preparatów z naturalnym składem, oprócz skuteczności, konsumenci wymagają też m.in. ekologicznego opakowania i są skłonni zapłacić więcej za kosmetyk spełniający ich wymagania. Podobny stosunek klienci mają do produktów pochodzenia lokalnego – jeśli w ofercie znajduje się tańszy, zagraniczny kosmetyk, to ponad połowa Polaków deklaruje, że wybierze ten droższy, ale polski[14] – komentuje Aneta Stacherek.

Dynamika rozwoju polskiej branży kosmetycznej w kolejnych miesiącach będzie wciąż zależała od pandemii, ale wypracowane podczas ostatnich miesięcy mechanizmy działania ułatwią dalsze funkcjonowanie firm na rynku. Rozwój sprzedaży w Internecie, zwiększenie asortymentu produktów do pielęgnacji oraz, zgodnie z trendami, wprowadzanie kosmetyków naturalnych do oferty powinny być drogowskazem wyznaczającym dalszy rozwój marek

Więcej informacji o markach:

Lajuu by Weronika Rosati to polska marka premium z naturalnymi, wegańskimi, nietestowanymi na zwierzętach kosmetykami do pielęgnacji skóry. ZoMarka stawia na aktywne, skoncentrowane formuły oraz składy pochodzenia naturalnego tj. ekstrakty i oleje roślinne, które wzbogaca innowacyjnymi komponentami takimi jak bioferment z bambusa, lift oleoactif czyli roślinny botoks. Kosmetyki Lajuu by Weronika Rosati będą dostępne w sprzedaży w sklepie internetowym www.lajuu.pl już w maju 2021 roku. Bellamama to polska marka specjalizująca się w tworzeniu naturalnych, wegańskich kosmetyków dla kobiet w ciąży oraz po porodzie. Została założona przez Anetę Stacherek, która będąc w ciąży zauważyła, że na rynku brakuje skutecznych produktów z naturalnym, ekologicznym składem bezpiecznym dla mamy i dziecka oraz niedrażniącym zapachem.


[1] Raport PMR „Handel detaliczny artykułami kosmetycznymi w Polsce 2021. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2021-2026”

[2] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/polacy-wydaja-na-kosmetyki-srednio-100-zl-miesiecznie

[3] https://wirtualnekosmetyki.pl/-badania-rynkowe/payback-zbadal,-gdzie,-co-i-za-ile-kupuja-polacy-w-kategorii-kosmetykow-i-srodkow-czystosci

[4] https://www.bankier.pl/wiadomosc/Ponad-polowa-Polakow-ograniczyla-wydatki-w-pandemii-8004277.html

[5] https://handelextra.pl/artykuly/238591,wiemy-gdzie-i-za-ile-polacy-zwykle-kupuja-kosmetyki

[6] Raport Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego „Branża kosmetyczna vs. COVID-19. Pół roku funkcjonowania w pandemii”

[7] https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/co-trzeci-polak-kupuje-kosmetyki-online

[8] Raport PMR „Handel detaliczny artykułami kosmetycznymi w Polsce 2021. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2021-2026”

[9] https://www.ekonsument.pl/a67217_schylek_konsumpcjonizmu_polacy_podejmuja_coraz_bardziej_swiadome_decyzje_zakupowe.html

[10] https://nutridome.pl/nmag/jak-dbaja-o-siebie-polacy

[11] Raport PMR „Handel detaliczny artykułami kosmetycznymi w Polsce 2021. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2021-2026”

[12] https://forsal.pl/lifestyle/luksus/artykuly/7837661,rynek-ekologicznych-kosmetykow-w-polsce-to-niemal-200-mln-zl-gfk-polonia.html

[13] Badanie Instytutu Badawczego SW Research dla marki Ekocuda.

[14] https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/press-releases/articles/w-czasie-covid-19-polacy-gotowi-zaplacic-wiecej-za-lokalne-produkty.html

# Raporty tematyczne
Ladymakeup

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi