Coty rozpoczęło rok fiskalny 2026 od spadków sprzedaży. Przychody producenta marek takich jak Kylie Cosmetics, Max Factor czy Rimmel London zmniejszyły się w pierwszym kwartale o 6% do 1,58 mld USD (spadek o 8% w ujęciu porównywalnym).
Największe tąpnięcie odnotowano w segmencie prestige beauty – sprzedaż zmalała o 4% do 1 mld USD, głównie z powodu słabszego popytu na kosmetyki do makijażu i pielęgnacji skóry. Firma tłumaczy także spadek decyzją o „dopasowaniu poziomu zapasów” wśród detalistów do realnego popytu na perfumy z segmentu premium.
W segmencie kosmetyków masowych (consumer beauty) sprzedaż zmniejszyła się aż o 9% do 507 mln USD, co było wynikiem osłabienia popytu na rynkach europejskich i ograniczenia zakupów przez sieci handlowe w kategoriach zapachów masowych.
– Strategiczny postęp Coty przyspiesza. Koncentrujemy się na umocnieniu pozycji w segmencie prestige beauty, ze szczególnym naciskiem na perfumy i zapachy w różnych przedziałach cenowych, uzupełnione o kompetencje w zakresie kosmetyków kolorowych i pielęgnacji skóry – powiedziała Sue Nabi, CEO Coty.
Firma zapowiada, że w najbliższych latach skupi inwestycje na markach o największym potencjale długoterminowego wzrostu oraz na rozwijaniu nowych licencji i marek dodanych do portfela.
Sprzedaż spadła we wszystkich kluczowych regionach działalności:
w USA o 6% do 649,6 mln USD,
w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce (EMEA) o 4% do 754,8 mln USD,
w regionie Azji i Pacyfiku aż o 9% do 172,8 mln USD.
Mimo słabszych wyników, Coty pozostaje optymistyczne co do kolejnego kwartału, licząc na wzrosty napędzane segmentem perfum. – Po ostatnich zmianach obserwujemy poprawę trendów, zwłaszcza w kategorii prestige – podkreśliła Nabi.
Sprzedaż perfum premium w USA wzrosła w pierwszym kwartale o średnio kilkuprocentowy wynik jednocyfrowy, co pozwala oczekiwać powrotu wzrostów sprzedaży w II kwartale.
Jednocześnie Coty traci jedną ze swoich najbardziej prestiżowych licencji – Gucci Beauty. Po przejęciu Kering Beauté przez L’Oréal francuski gigant przejmie prawa do marki po wygaśnięciu obecnej umowy.
Coty nadal będzie zarządzać marką Gucci Beauty do czasu zakończenia kontraktu, koncentrując się – jak zapowiedziano – na „optymalizacji marki w pozostałym okresie licencji”.
Firma rozpoczęła także strategiczny przegląd segmentu Consumer Beauty, by skuteczniej konkurować w kategorii kolorowych kosmetyków – wartej 1,2 mld USD. W jej skład wchodzą marki CoverGirl, Rimmel London, Sally Hansen i Max Factor.
Rok 2025 był dla Coty trudny – firma doświadczała wahań sprzedaży i w kwietniu ogłosiła redukcję 700 miejsc pracy w ramach transformacyjnego programu „All-in to Win”, uruchomionego w 2020 roku, mającego uprościć strukturę organizacyjną i zwiększyć efektywność w kluczowych regionach.