LCA 2024 - Mergers&Acquisitions Expert - Bielenda Kosmetyki Naturalne

LCA 2024 - Mergers&Acquisitions Expert - Bielenda Kosmetyki Naturalne

Na polskim rynku kosmetycznym niekwestionowanym liderem – wręcz gwiazdą – akwizycji i fuzji jest od kilku lat firma Bielenda Kosmetyki Naturalne. Portfolio należących do niej marek jest w tym momencie imponujące, a każdy kolejny zakup staje się głośnym wydarzeniem w świecie biznesu.

Są dwie strategie. Rozwój organiczny. Wymaga czasu i zawsze ma pewien limitowany pułap możliwości. Druga to rozwój przez akwizycje. Efekt zdobywania udziałów rynkowych jest zdecydowanie szybszy, daje markom efekt synergii, ale na pewno wymaga znaczących nakładów finansowych. Bielenda, wspomagana od 2020 roku kapitałowo przez fundusz Innova Capital, od lat podąża tą drugą ścieżką ścieżką – oczywiście nie zaniedbując rozwoju organicznego.

Od firmy rodzinnej do dużego biznesu kosmetycznego

Historia Bielendy na starcie podobna jest do wielu innych polskich biznesów kosmetycznych tworzonych na przełomie lat 80/90-tych poprzedniego wieku. Firmę założyła w Krakowie w 1990 roku Barbara Bielenda – charyzmatyczna osoba, która w sektorze kosmetycznym miała wysoką specjalizację i wieloletnie doświadczenie. Razem z mężem i synami krok po kroku rozwijali stworzoną przez siebie markę. Każde z nich zostawiło w firmie kawał serca, pasji, wytrwałości. Dzięki ich ciężkiej pracy marka zdobywała sukcesywnie sympatię konsumentek i dawała sobie radę w niełatwym starciu z koncernami, które wchodziły na polski rynek, kiedy ten otworzył się po 1989 roku. Polacy byli wtedy mocno zapatrzeni w zagraniczne nowości, do tej pory niedostępne, nic zatem dziwnego, że w tamtym czasie wydawały się bardziej kuszące. Polscy producenci musieli mocno zawalczyć o to, by ich rodzime firmy obroniły się rynkowo i polskie marki na nowo zdobyły serca konsumentów. I to jest wspólny sukces największych polskich firm kosmetycznych! Ich liderzy szybko zrozumieli, jak ważny jest marketing, nowoczesna dystrybucja, inwestycje w badania i rozwój, by nie dać się zepchnąć do narożnika. Ostatecznie wysoka jakość produktów, kreatywność w ich tworzeniu i odpowiadanie na realne potrzeby klientów, zaowocowały przekonaniem konsumentów, że polskie kosmetyki są po prostu bardzo dobre. To dzięki temu polski rynek kosmetyczny jest tak wyjątkowy – z wysokim udziałem marek lokalnych.

W firmie wyraźne przyspieszenie nastąpiło w latach dwutysięcznych. Stery zarządzania przejął po mamie Marek Bielenda i wspólnie ze swoim bratem Jackiem zaczęli jeszcze mocniej rozwijać biznes. Zatrudniali najlepszych rynkowych fachowców: w laboratorium, marketingu, sprzedaży. Byli liderami, do których zespół miał pełne zaufanie. Ich wizje były ambitne, nigdy nie grali na przeczekanie, zawsze wykorzystywali perspektywiczne sytuacje biznesowe i postawili na działania M&A mocniej niż jakikolwiek inny konkurent. Od 2020 roku nawiązali strategiczny sojusz z funduszem Innova Capital, co miało dodatkowe bezpośrednie przełożenie na mocne inwestycje w przejęcia.

Obecnie do Grupy Bielenda należą takie marki jak: Bielenda (stworzona przez firmę w 1990 r.), Bielenda Professional (stworzona przez firmę w 2004 r.), Bielenda Professional Supremelab (stworzona przez firmę w 2017 r.), BodyBoom (przejęta w 2019 r.), FaceBoom i BabyBoom (stworzone przez firmę w 2020 r.), Soraya i Dermika (przejęte w 2020 r.), SheHand, SheFootManFoot (przejęte w 2021 r.), SheCare (stworzona przez firmę w 2022 r.), SkinArté (stworzona przez firmę w 2023 r.), Tołpa i ON (przejęte w 2023 r.) oraz Miya Cosmetics (przejęta w 2024 roku).

Bielenda – pozycja czempiona dzieki przejęciom

Grupa Bielenda wspólnie z Innova Capital od kilku lat konsekwentnie realizuje cel zbudowania lidera polskiego rynku kosmetycznego oraz znaczącego gracza na globalnym rynku beauty. Właśnie temu służy systematyczne rozszerzanie portfolio o kolejne marki, co prowadzi do dynamicznego wzrostu jej udziałów rynkowych, przede wszystkim – w kluczowym dla tej branży – segmencie kosmetyków do pielęgnacji twarzy.

- Kolejne przejęcie, a tym samym wzmocnienie Grupy Bielenda jest wyrazem naszego konsekwentnego, przemyślanego rozwoju. Realizowane przez nas transakcje są możliwe dzięki posiadanemu przez nas w tym zakresie know-how, które w połączeniu z doświadczeniem i energią całego zespołu pracowników oraz współpracowników firmy, jest kluczowe dla dalszego rozwoju. Naszym wspólnym celem i ambicją jest umocnienie pozycji na rynku wewnętrznym oraz odważne konkurowanie na rynkach globalnych. Aby sprostać wyzwaniom, które się z tym wiążą, musimy stawiać na nieustanny wzrost i budowanie przewagi, którą zapewnia innowacyjność oraz różnorodność produktów, nowoczesne zaplecza laboratoryjne czy zdolności produkcyjne i logistyczne – mówił Marek Bielenda, prezes zarządu Bielenda Kosmetyki Naturalne po transakcji związanej z zakupem marki Miya Cosmetics.

Każda kolejna akwizycja prowadziła do wzmacniania pozycji firmy. Doskonale czując i znając rynkowe trendy, firma rozwija każdy ze swoich brandów. Kieruje go do określonej grupy odbiorców. Mądrze pozycjonuje. Jej kosmetyki zdobywają nagrody w prestiżowych konkursach, ale co ważniejsze, cieszą się wysoką popularnością wśród konsumentów - a to przecież ostatecznie przesądza o rosnącej sprzedaży i rosnących rynkowych udziałach firmy. Obrany kurs okazał się właściwym!

OPINIA JURY:
W tej kategorii zwycięzca mógł być tylko jeden. Bez najmniejszych wątpliwości Grupa Bielenda mistrzowsko rozgrywa branżowe szachy przejęć i fuzji. Świetnie dobiera marki, które uzupełniają się wzajemnie w portfolio i zwiększają skalę rynkowej ekspansji. Tylko silne marki i silne grupy kapitałowe są w stanie umacniać się na niezwykle konkurencyjnym rynku. Tylko znacząca skala biznesu pozwala realnie myśleć o ekspansji zagranicznej. W branżowych kuluarach coraz częściej nie mówi się: „czy Bielenda jeszcze kogoś przejmie?”, ale raczej „kogo i kiedy?”. Bielenda wyznacza na polskim rynku nowy trend. Buduje kosmetyczne imperium. Każde przejęcie jest niezwykle drobiazgowo analizowane, by miało biznesowy sens i jak do tej pory wszystko się sprawdza. Pod jej parasolem przejmowane marki zyskują wiatr w żagle. Rynkowe doświadczenie zarządu, wsparcie dużego funduszu oraz szerokie kompetencje obu stron, pozwalają imponująco rozwijać się na wymagającym rynku kosmetycznym i przesądzają o sukcesie firmy. Pozostaje tylko pogratulować odwagi, klarownej wizji i ambicji w sięganiu po więcej.

 

Materiał powstał we współpracy z laureatem konkursu Love Cosmetics Awards - firmą Bielenda Kosmetyki Naturalne.
# LOVE COSMETICS AWARDS
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Communication Manager (kosmetyki naturalne) - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: New Approach Product Manager/Brand Manager Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. Trade Marketingu - Paese Oferta pracy: Business Development Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: MG Evolution - Dyrektor Handlowy Oferta pracy: MG Evolution - Content Manager Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi