Lidia Lewandowska: kosmetyki - lubię to!
Lidia Lewandowska: kosmetyki - lubię to!

Parafrazując Benedykta Chmielowskiego powiem tak: rynek kosmetyczny, jaki jest, każdy widzi. Graczy rynkowych jest wielu, silna konkurencja wymusza więc poszukiwanie właściwego pomysłu na swój biznes: na markę, dystrybucję, eksport…

Ten konkurs pokazuje niczym w soczewce, jak sektor rozwija się w Polsce.

Mamy światowe koncerny – z markami znanymi globalnie. Silną polską ekstraklasę - marki kochane przez polskich konsumentów, ale też z coraz większymi zasięgami sprzedaży eksportowej.

Mamy ambitne startupy (nierzadko zakładane przez osoby, które miały już doświadczenie w firmach kosmetycznych). Leitmotivem wielu z nich jest pozycjonowanie się jako born-global.

Jest też sporo firm, które postawiły na jakąś specjalizację i próbują rozwijać się w wybranych kategoriach produktowych. Dystans dzielący je od czołówki w liczbach bezwzględnych - dotyczących wielkości sprzedaży czy rynkowych udziałów - jest spory, ale pod względem marketingowej kreatywności, jakości produktów czy stawiania na nowatorskie rozwiązania, jest naprawdę nieźle!

Z modą na eko pojawiły się także marki rzemieślnicze, manufakturowe. Niektóre w tej niszy pozostaną, nie czując presji na ściganie się z wielkimi tego świata. Inne będą pozyskiwane środki reinwestować w rozwój, by jednak zwiększać skalę działania.

Ha, wyprodukować można wszystko, pytanie, jak przy tak rozdrobnionym rynku, sprzedawać??? Sprzedaż jest wyzwaniem! I to jest chyba też największy ból młodych firm, jak zbudować dobrą, zapewniającą stabilny rozwój dystrybucję? Łatwo nie jest, ale szklany sufit można jednak przebić - czego najlepszym dowodem jest obecność co najmniej kilku młodych marek na półkach największych sieci handlowych.

Wyzwań firmom kosmetycznym nie brak. Ta konkurencyjność sektora sprawia jednak, że nie można tu stać w miejscu. Trzeba wciąż pracować nad marką, rozwijać sprzedaż, inwestować w badania i rozwój, zawieszać biznesową poprzeczkę coraz wyżej.

Z przyjemnością obserwuję, jak wiele firm fantastycznie rozwija się tu w Polsce, ale również cieszy mnie każde spotkanie z polską marką na półkach zagranicznych drogerii. Zawsze trzymam kciuki za P-Beauty. Kibicuję fajnym markom i życzę im, by stawały się prawdziwymi LoveBrands! Jestem szczęściarą. Lubię kosmetyki (od lat!). Lubię ludzi, którzy je tworzą. A gdy się coś naprawdę lubi, to taka praca jest tylko przyjemnością.

Moja Konkursowa Szczęśliwa 7: -)

  1. LESS4AGE – produkty, których największym atutem jest skuteczność. Po prostu. Zaawansowane formuły kosmetyków działają naprawdę błyskawicznie. A czego dziś oczekują konsumentki? Właśnie natychmiastowych efektów! W tym przypadku: mówisz – masz… Świetna alternatywa dla pań, które z różnych przyczyn nie mogą lub nie chcą korzystać z inwazyjnych zabiegów medycyny estetycznej, a zależy im na młodym wyglądzie.
  2. YOPE – z tymi kosmetykami zwykłe umycie rąk czy wklepanie kremu w dłonie to coś więcej:-) Fantastyczne zapachy kosmetyków urzekają, opakowania intrygują, a rodzinne pozycjonowanie jest bardzo sympatyczne. Szybki rozwój tej firmy wywołuje wręcz lekkie niedowierzanie i jednoczesny podziw, że w tak krótkim czasie można tak mocno zaistnieć w świadomości konsumentów.
  3. MIYA COSMETICS – maseczki 5-minutowe myPUREexpress. Kolejna marka, która niczym kosmetyczne pendolino szybko zdobyła serca klientów i swoje miejsce na półce drogeryjnej. Wspomniane maseczki to znów właściwa odpowiedź na znaki czasu: konsumentki lubią produkty, które są proste i przyjemne w użyciu i szybko zapewniają oczekiwany efekt. Cytując jedną z internautek: „maseczka oczyszczająca robi to, co robią glinkowe maseczki, tylko bardziej i lepiej.”
  4. ALKEMIE - Beauty:activate! Biomimetyczny peeling enzymatyczny - w tej marce bardzo cenię naukowe zacięcie i trzymanie ręki na pulsie kosmetycznych innowacji. Firma stawia na najwyższe surowce, nowatorskie rozwiązania i tworzy kosmetyki zgodne z tym, co dermatolodzy dziś wiedzą o skórze i jej potrzebach. Efektem zastosowania tego konkretnego produktu jest niesamowicie gładka, rozjaśniona oraz świeża skóra twarzy. Super-przyjemny kosmetyk i super-zauważalny efekt!
  5. STARA MYDLARNIA – linia Bodymania. Lubię „domowe spa”. Te kosmetyki mega przyjemnie pachną, zawierają dobroczynne dla skóry składniki, ich opakowania świetnie wyglądają na łazienkowej półce. Bodymania samą komunikacją zachęca, by potraktować własne ciało z dobrocią... To ten typ kosmetyków, przy których człowiek automatycznie zwalnia, wrzuca na luz, relaksuje się, oczyszcza ciało i umysł. Kompletna linia, w której nie brak niczego. Po prostu totalne zanurzenie w chillout.
  6. NUTKA NATURALNIE POLSKA – codzienne kosmetyki do higieny i pielęgnacji nie muszą, a nawet nie powinny być drogie. Ale też tani kosmetyk, na który stać statystyczną Kowalską, nie może być nudny czy co gorsza kiepskiej jakości. W tym przypadku ekonomiczna cena, przyzwoita jakość i intrygujące składniki stanowią dobre trio, by przekonać do siebie konsumenta.
  7. SYLVECO – DUETUS - bardzo nowatorska marka kosmetyków pielęgnacyjnych. Mocno osadzona w trendach. Wpisuje się w trend współdzielenia, bo kosmetyki są i dla niej, i dla niego. Produkty chronią przed smogiem, a to też bardzo silny kierunek kosmetyczny ostatnich dwóch lat. Produkty są funkcjonalne, estetyczne, mają dobrą komunikację na opakowaniach, przystępne ceny - także TAK:-)

Lidia Lewandowska
Właścicielka firmy konsultingowej Cosmetics Insight Poland oraz portalu WirtualneKosmetyki.pl. Od ponad 15 lat związana z branżą kosmetyczną. Dziennikarka, analityczka, pomysłodawczyni i uczestniczka wielu branżowych dyskusji. Autorka książki "Piękne historie. Sukces polskich marek kosmetycznych" (PWN 2016).

# LOVE COSMETICS AWARDS 2020

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Brand Manager - rekrutacja ukryta Oferta pracy: Export Manager/rekrutracja ukryta Oferta pracy: Dr Grehen - Specjalista działu sprzedaży i mediów społecznościowych Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Oferta pracy: Torf Corporation - Specjalista ds. digital marketingu Oferta pracy: Dax Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Jeronimo Martins Drogerie i Farmacja - Menedżer ds. E-commerce Oferta pracy: Drogerie Natura - Brand Manager (kosmetyki kolorowe, marki własne) Oferta pracy: Sanofi - Specjalista Technolog w Dziale Badawczo-Rozwojowym(R&D) Oferta pracy: Maurisse - Specjalista ds. marketingu - Product Manager Oferta pracy: Elfa Pharm Polska - Specjalista ds. marketingu internetowego i social media Oferta pracy: Technolog Kosmetyków Naturalnych Oferta pracy: Key Account Manager Oferta pracy: NATURATIV Szef Sprzedaży i Rozwoju Rynku - Polska Oferta pracy: Technolog - MPS Koszalin Oferta pracy: Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Barwa - Krajowy Koordynator ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Partner of Promotion - Specjalista ds. PR Oferta pracy: Miraculum - Brand Manager Oferta pracy: Super-Pharm Manager ds. Zakupów Działu Kosmetycznego Oferta pracy: Beliso - Export Manager Oferta pracy: Laboratorum Kosmetyczne Dr Irena Eris: Koordynator Wsparcia Sprzedaży - Europa Wschodnia Oferta pracy: Veoli Botanica - Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Farmona - Marketing Manager Oferta pracy: 4mass Regionalny Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Floslek - Specjalista ds. marketingu&PR Oferta pracy: Jeronimo Martins - Menedżer ds. Marketingu Digital Oferta pracy: Miya Cosmetics - Digital Manager Oferta pracy: Miya Cosmetics - Specjalista ds. sprzedaży Oferta pracy: Delia Cosmetics - Brand Manager Herla - Regionalny Kierownik Sprzedaży Herla - Eksport Manager Oferta Pracy: Equalan Pharma - Młodszy Specjalista ds. Marketingu TZMO SA - Koordynator Sekcji Wyrobów Kosmetycznych Nivea - Przedstawiciel Handlowy ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Delia Cosmetics - Product Manager Oferta pracy: Delia Cosmetics - Dyrektor Sprzedaży Rekrutacja ukryta - Junior Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Farmona - Brand Manager Oferta pracy: Oceanic - Młodszy Specjalista ds. wdrożeń kosmetycznych Oferta pracy: Organique - Product Manager Eveline Cosmetics - Brand Manager Cosmo Group: Regionalny Trener Sprzedaży/Manager w Dziale Szkoleń Produktowych Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK: Starszy Specjalista ds. Kontroli Jakości Oferta pracy: Oriflame - Koordynator ds. Ciągłego Doskonalenia Oferta pracy: Bio-Estetic - Account Manager Oferta pracy: Tenex - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Senior R&D Formulation Specialist - Wrocław Oferta pracy: Abriga -  Specjalista ds. sprzedaży na rynek hiszpański i brytyjski Oferta pracy: Nuco - Specjalista ds. Kreacji Oferta Pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Zakupów Oferta pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Brand Manager Orkla Care - Technolog w Dziale Badań i Rozwoju BodyBoom - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Dax Cosmetics - Junior Product Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego