LCA 2022 oczami jurorów - Anita Błaszczak o kosmetycznym FOMO, któremu można ulec przy tak bogatej ofercie produktów

LCA 2022 oczami jurorów - Anita Błaszczak o kosmetycznym FOMO, któremu można ulec przy tak bogatej ofercie produktów

Zjawisko określane z angielska jako fear of missing out, w skrócie FOMO, uważane za cywilizacyjną chorobą współczesności, diagnozowaną często u użytkowników mediów społecznościowych, może też dotknąć jury konkursów kosmetycznych.

Przekonuję się o tym coraz bardziej podczas kolejnych edycji Love Cosmetics Awards, gdy w krótkim czasie trzeba wypróbować i obiektywnie ocenić setki produktów, wybierając te naprawdę zasługujące na wyróżnienie.

W pojedynkę nie da rady, tym bardziej, że w konkursie startują kosmetyki dla różnych grup wiekowych, różnych typów cery czy włosów, nie wspominając o indywidualnych gustach czy potrzebach. Do testowania włączają się więc „krewni i znajomi królika” - najczęściej z entuzjazmem (kobiety!), ale mam też testerki, które do obietnic producentów podchodzą z rezerwą i oceniają ze sporą dozą krytycyzmu. W pierwszej grupie znajdują się zwykle kobiety, które (podobnie jak niżej podpisana) niezależnie od wieku, są gotowe wklepać i wsmarować  w siebie niemal nieograniczoną liczbę kremów, balsamów, odżywek i serum. Z kolei mężczyźni są w swoim stosunku do kosmetyków raczej praktyczni, np. narzekają, że ekologiczny krem do golenia wcale się nie pieni, za to dziwnie pachnie, a nadmiar produktów w jednej linii raczej ich przytłacza niż fascynuje.

Wtedy też pojawia się FOMO, czyli obawa, że nie będąc w stanie przetestować wszystkiego osobiście, mogłam przeoczyć jakiś kosmetyczny brylant, działający jak wróżka z bajki o Kopciuszku. Tym bardziej, że firmy, szczególnie kosmetyczne startupy, rzadziej teraz stosują ułatwiający wybór podział na kategorie wiekowe. Co więcej, podobnie jak w bajkach, także w kosmetykach pozory mogą mylić. Przyciągające uwagę atrakcyjne opakowanie, opatrzone hasłami o niesamowitym działaniu i skuteczności, kryje niekiedy bardzo przeciętny produkt. Kryterium dobrego wyboru nie zawsze jest też wysoka cena. W tym roku częściej sprawdzałam ceny konkursowych kosmetyków, które potem nie raz mnie zaskakiwały relacją ceny do jakości. I nie zawsze były to zaskoczenia pozytywne. Krem czy serum, które nie wyróżnia się ani opakowaniem, ani efektywnością, a kosztuje prawie 200 zł? Owszem, wpisuje się w modny teraz nurt eko, a moda na młode, niszowe „kraftowe” marki w połączeniu z rosnącymi dochodami polskich konsumentów podbija ambicje kosmetycznych startupów. Także te cenowe, bo nad jakością i spójnością marki nierzadko trzeba jeszcze popracować. O taką spójność – począwszy od samego produktu, po opakowanie, koncepcję marketingową – umiejętnie dbają czołowe polskie firmy: Ziaja, Dr Irena Eris czy AA, czyli Oceanic,  a z młodych marek - Bosqie czy Creamy. O całość doznań konsumenta, począwszy od otwarcia pudełeczka, świetnie potrafi zadbać Yonelle.

Konkurs LCA udowadnia, jak liczna i silna jest konkurencja na rynku urody, o który zabiega coraz więcej firm. Nasz konkurs pokazuje też, że polski rynek przyciąga rosnącą liczbę zachodnich graczy, także tych, które chcą się wpasować w tzw. średnią półkę cenową. Teraz, gdy wojna w Ukrainie i sankcje na Rosję, odcięły ich od tamtych rynków, Polska dodatkowo zyskała na atrakcyjności. Ta zwiększona konkurencja w połączeniu z rosnącymi kosztami życia (i kredytów) pewnie zmusi część firm do przemyślenia swojej „customer value proposition”, czyli wartości dla klienta, który dłużej pomyśli nad kupnem kosmetyku z ceną z górnej półki.

Anita Błaszczak jest dziennikarką ekonomiczną dziennika "Rzeczpospolita". Specjalizuje się w tematyce brandingu (współredaguje wieloletni ranking Najcenniejszych Polskich Marek) oraz pisze od lat o branży kosmetycznej.

# LOVE COSMETICS AWARDS
Ladymakeup

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi