LCA 2022 oczami jurorów - Anita Błaszczak o kosmetycznym FOMO, któremu można ulec przy tak bogatej ofercie produktów
LCA 2022 oczami jurorów - Anita Błaszczak o kosmetycznym FOMO, któremu można ulec przy tak bogatej ofercie produktów

Zjawisko określane z angielska jako fear of missing out, w skrócie FOMO, uważane za cywilizacyjną chorobą współczesności, diagnozowaną często u użytkowników mediów społecznościowych, może też dotknąć jury konkursów kosmetycznych.

Przekonuję się o tym coraz bardziej podczas kolejnych edycji Love Cosmetics Awards, gdy w krótkim czasie trzeba wypróbować i obiektywnie ocenić setki produktów, wybierając te naprawdę zasługujące na wyróżnienie.

W pojedynkę nie da rady, tym bardziej, że w konkursie startują kosmetyki dla różnych grup wiekowych, różnych typów cery czy włosów, nie wspominając o indywidualnych gustach czy potrzebach. Do testowania włączają się więc „krewni i znajomi królika” - najczęściej z entuzjazmem (kobiety!), ale mam też testerki, które do obietnic producentów podchodzą z rezerwą i oceniają ze sporą dozą krytycyzmu. W pierwszej grupie znajdują się zwykle kobiety, które (podobnie jak niżej podpisana) niezależnie od wieku, są gotowe wklepać i wsmarować  w siebie niemal nieograniczoną liczbę kremów, balsamów, odżywek i serum. Z kolei mężczyźni są w swoim stosunku do kosmetyków raczej praktyczni, np. narzekają, że ekologiczny krem do golenia wcale się nie pieni, za to dziwnie pachnie, a nadmiar produktów w jednej linii raczej ich przytłacza niż fascynuje.

Wtedy też pojawia się FOMO, czyli obawa, że nie będąc w stanie przetestować wszystkiego osobiście, mogłam przeoczyć jakiś kosmetyczny brylant, działający jak wróżka z bajki o Kopciuszku. Tym bardziej, że firmy, szczególnie kosmetyczne startupy, rzadziej teraz stosują ułatwiający wybór podział na kategorie wiekowe. Co więcej, podobnie jak w bajkach, także w kosmetykach pozory mogą mylić. Przyciągające uwagę atrakcyjne opakowanie, opatrzone hasłami o niesamowitym działaniu i skuteczności, kryje niekiedy bardzo przeciętny produkt. Kryterium dobrego wyboru nie zawsze jest też wysoka cena. W tym roku częściej sprawdzałam ceny konkursowych kosmetyków, które potem nie raz mnie zaskakiwały relacją ceny do jakości. I nie zawsze były to zaskoczenia pozytywne. Krem czy serum, które nie wyróżnia się ani opakowaniem, ani efektywnością, a kosztuje prawie 200 zł? Owszem, wpisuje się w modny teraz nurt eko, a moda na młode, niszowe „kraftowe” marki w połączeniu z rosnącymi dochodami polskich konsumentów podbija ambicje kosmetycznych startupów. Także te cenowe, bo nad jakością i spójnością marki nierzadko trzeba jeszcze popracować. O taką spójność – począwszy od samego produktu, po opakowanie, koncepcję marketingową – umiejętnie dbają czołowe polskie firmy: Ziaja, Dr Irena Eris czy AA, czyli Oceanic,  a z młodych marek - Bosqie czy Creamy. O całość doznań konsumenta, począwszy od otwarcia pudełeczka, świetnie potrafi zadbać Yonelle.

Konkurs LCA udowadnia, jak liczna i silna jest konkurencja na rynku urody, o który zabiega coraz więcej firm. Nasz konkurs pokazuje też, że polski rynek przyciąga rosnącą liczbę zachodnich graczy, także tych, które chcą się wpasować w tzw. średnią półkę cenową. Teraz, gdy wojna w Ukrainie i sankcje na Rosję, odcięły ich od tamtych rynków, Polska dodatkowo zyskała na atrakcyjności. Ta zwiększona konkurencja w połączeniu z rosnącymi kosztami życia (i kredytów) pewnie zmusi część firm do przemyślenia swojej „customer value proposition”, czyli wartości dla klienta, który dłużej pomyśli nad kupnem kosmetyku z ceną z górnej półki.

Anita Błaszczak jest dziennikarką ekonomiczną dziennika "Rzeczpospolita". Specjalizuje się w tematyce brandingu (współredaguje wieloletni ranking Najcenniejszych Polskich Marek) oraz pisze od lat o branży kosmetycznej.

# LOVE COSMETICS AWARDS
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej - Senelle Cosmetics Oferta pracy - Główny Technolog - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Media Manager - rekrutacja zewnętrzna (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Specjalista ds. Private Label - Laboratorium Kosmetyczne Floslek Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Eksportu w branży kosmetycznej Oferta pracy: Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Oferta pracy: Brandclinic - Kierownik Działu Zakupów Oferta pracy: Cosibella - Specjalista ds. nowych marek Oferta pracy: Notino - Beauty Consultant Trainer Oferta pracy: Paese - Junior Product Manager Oferta pracy: Brandclinic - Specjalista ds. rozwoju produktów Oferta pracy: Estetica Group - Import Manager Oferta pracy: Młodszy Kontroler Finansowy - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Saraya Poland - Pracownik działu kontroli jakości Oferta pracy: Sarantis Polska - Specjalista (-ka) ds. marketingu (kategoria Kosmetyki) Oferta pracy: Grupa Eurocash – Kontigo - Młodszy Specjalista ds. Rozwoju Marek Oferta pracy: Euphora Paese - Specjalista ds. obsługi klienta e-commerce Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Sprzedaży (surowce dla branży kosmetycznej i chemii gospodarczej) Oferta pracy: Dermomedica Group - Specjalista ds. obsługi Klienta sklepu internetowego Oferta pracy - Export Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Eagle Recruitment - Dyrektor Eksportu Oferta pracy: DOZ - Category manager (marki własne) Oferta pracy: Orientana - Specjalista ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Harper Hygienics - Junior Marketing Project Manager Oferta pracy: Nacomi - Specjalista ds. badań i rozwoju produktów kosmetycznych Oferta pracy: Młodszy Technolog - IOC Oferta pracy: Brand Manager - Kolorado Oferta pracy: Technolog - Marion Oferta pracy: E-commerce manager - Marion Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków w Organique Oferta pracy: E-commerce manager w Organique Oferta pracy: Brand Manager - Eagle Recruitment Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Zakupów - Hebe Oferta pracy: Product Manager w Dziale Marek Własnych - Make up - Drogerie Natura Oferta pracy: Technolog Kosmetyczny ds. Badań i Rozwoju - Newu Oferta pracy: Grupa Inco SA - Technolog R&D Oferta pracy: E-commerce Key Account Manager (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Pelion SA - Product Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. zakupów i logistyki Oferta pracy: Polemika - Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Resibo - Specjalista ds. zakupów Oferta pracy: Brand Manager/Product Manager Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Specjalista ds. Eksportu Oferta pracy: Abriga Polska - Specjalista ds. rozwoju produktu Veoli Botanica - Product Manager Verona Products Professional - Export Manager Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Senelle Cosmetics: Specjalista ds. marketingu - Content Manager Mokosh Cosmetics: Specjalista ds. Marketingu i PR Kire Skin - Export Manager Nitai - Specjalista/ka ds. Kluczowych Klientów Auchan - Kupiec - Kosmetyki i Drogeria Oferta pracy: Brand Manager - Natura Siberica Oferta pracy: Brand Manager - Phytopharm Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży eksportowej - Veoli Botanica Oferta pracy: Marketing Manager - Paese Technolog produkcji kosmetyków Oferta pracy: MPS International Sp. z o.o. - Technolog TECHNOLOG, SPECJALISTA ds. BADAWCZO ROZWOJOWYCH Indigo - Asystent Laboratorium R&D Grafton - Analityk Zakupów Veoli Botanica - Kosmetolog - Doradca Klienta Oferta pracy: MPS International - Technolog Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager