Pracownikom spodobała się zdalna praca i liczą na większy jej wymiar po pandemii
Pracownikom spodobała się zdalna praca i liczą na większy jej wymiar po pandemii

57 proc. pracowników w Polsce oczekuje, że po pandemii nadal częściej będzie pracować zdalnie - wynika z badania firmy doradczej Deloitte. Jednocześnie 31 proc. obawia się, że będzie musiało pracować w większym wymiarze za to samo wynagrodzenie.

Badanie „Voice of the European workforce” zostało przeprowadzone w czerwcu 2020 r. i objęło 10 tys. pracowników z siedmiu krajów w Europie (Francji, Niemiec, Włoch, Portugalii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Polski). 80 proc. europejskich respondentów badania przyznało, że w ostatnich miesiącach doświadczyło co najmniej jednej zmiany warunków pracy, przy czym najczęstszą, wskazywaną przez 57 proc. ankietowanych, było przejście na pracę zdalną. Ok. 60 proc. osób, które pracowały zdalnie i 20 proc. wykonujących swoje obowiązki z biura przyznało, że praca stała się bardziej elastyczna w swojej formie. - Jak wynika z naszego raportu, możliwości częstszej pracy zdalnej po powrocie sytuacji do normalności, spodziewa się 62 proc. pracowników w Europie i 57 proc. nad Wisłą. Co ciekawe, w przypadku ankietowanych z Europy odsetek ten jest nawet wyższy wśród osób, którym przed pandemią nie zdarzało się pracować zdalnie i wynosi 70 proc. – powiedział lider zespołu ds. kapitału ludzkiego w Europie Środkowej John Guziak.

Bez większych problemów w przestawieniu się na home office

Dla ponad 80 proc. respondentów w Europie przestawienie się na pracę zdalną w związku z pandemią i inne związane z tym zmiany, jak elastyczne godziny pracy czy większa autonomia, było łatwe lub bardzo łatwe. Większość europejskich pracowników (86 proc.) odpowiadała, że najłatwiej przyszło im dostosowanie się do wzrostu ich autonomii w miejscu pracy. Polscy pracownicy najczęściej wskazywali na zmianę godzin pracy i bardziej elastyczny harmonogram (85 proc.) - podało Deloitte. 40 proc. ankietowanych z Europy przyznało, że w przystosowaniu się do zmian, jakie przyniósł COVID-19, pomocne było zaufanie ze strony liderów. 38 proc. wskazało na zaufanie współpracowników. Polscy pracownicy najczęściej odpowiadali, że kluczowe w przystosowaniu się do nowej sytuacji było zaufanie kolegów i członków zespołu oraz upływ czasu, natomiast zaufanie liderów było na czwartym miejscu.

Szefie zaufaj mi!

Jak podkreślili autorzy raportu, tworzenie atmosfery zaufania w pracy wymaga świadomego wysiłku ze strony przełożonych zwłaszcza, gdy zespoły pracują zdalnie. - Polacy liczą, że wzrost zaufania zarówno liderów do swoich zespołów, jak i między współpracownikami jest zmianą, która zostanie z nimi także po pandemii. Odpowiedziało tak 38 proc. polskich pracowników. Jedna trzecia naszych ankietowanych w Europie oczekuje, że także w czasach postpandemicznych będą mieli większą elastyczność w decydowaniu o tym, kiedy i w jaki sposób będą pracować - zauważył John Guziak. Wg Deloitte, przy większym rozproszeniu kadry firmy muszą nauczyć się, jak zarządzać bardziej autonomicznymi pracownikami i zespołami, co będzie wymagało odejścia od starych modeli wynagradzania i oceny.

Pracownicy boją się, że po pandemii będą pracować więcej za tyle samo

32 proc. pracowników w Europie i 31 proc. w Polsce wyraża obawę przed koniecznością pracy w większym wymiarze za to samo wynagrodzenie. Ustępuje jej tylko wzrost niepewności zatrudnienia. Taką obawę wyraża 46 proc. polskich pracowników i 36 proc. w Europie" - podano w komunikacie. 60 proc. respondentów z Europy i 65 proc. w Polsce uważa, że najbardziej przydatna w rzeczywistości popandemicznej będzie umiejętność dostosowania się do nowych warunków. Pozytywnie lub bardzo pozytywnie swoją zawodową przyszłość ocenia 55 proc. ankietowanych z Polski i prawie połowa pracowników w Europie.

fot. unsplash.com
# Badania rynkowe
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager