Polski rynek e-commerce należy do najszybciej rozwijających się w Europie – jego wartość na początku 2021 r. przekroczyła 100 mld zł, a od trzech lat w KRS przybywa ok. 25 proc. sklepów internetowych rocznie. Dziś w Polsce zarejestrowanych jest 51 tys. sklepów internetowych, ale niestety aż ¾ z nich znajduje się w złej lub bardzo złej sytuacji finansowej.
Z raportu Advox „Zwyczaje e-zakupowe Polaków 2021” wynika, że 28 proc., a więc niemal ⅓ respondentów, kupuje przez Internet raz w tygodniu lub częściej – blisko 3 proc. nawet codziennie. Większość, bo blisko 60 proc., robi to raz lub kilka razy w miesiącu. Aż 44 proc. przyznaje, że na zwiększenie częstotliwości robienia przez nich zakupów w Internecie znaczny wpływ miała pandemia. Blisko połowa kupujących online przeciętnie wydaje tą drogą między 101 a 300 zł miesięcznie. Ponad ⅕ wydaje pomiędzy 301 a 500 zł miesięcznie, a niecałe 20 proc. pomiędzy 51 a 100 zł. Niecałe 10 proc. wydaje powyżej 500 zł miesięcznie.
Najpopularniejszymi urządzeniami, za których pośrednictwem Polacy robią zakupy w Internecie, pozostają komputer stacjonarny lub laptop, wskazane przez ponad połowę badanych. Ponad 1/4 używa do tego przeglądarki na smartfonie lub tablecie, a niemal ⅕ korzysta z aplikacji mobilnych i platform zakupowych. – Coraz więcej osób, szczególnie młodych, ceni sobie wygodę robienia zakupów w dowolnym miejscu i czasie, dlatego mobile commerce, zwany też mCommercem, jest dziś niezwykle ważnym aspektem działań proklienckich. Z mobilnych aplikacji zakupowych, które w Polsce dopiero rosną w siłę, korzysta już 70 proc. użytkowników smartfonów na świecie – komentuje Rafał Gadomski, CEO Advox Studio.
Najczęściej kupowanymi online kategoriami produktów od lat pozostają odzież i dodatki, które w raporcie Advox wskazało 62 proc. respondentów. Na drugim miejscu znalazło się obuwie – 56 proc. odpowiedzi, a na trzecim kosmetyki i perfumy – 49 proc. odpowiedzi. Najrzadziej kupowane online produkty to oprogramowanie komputerowe (13 proc. odpowiedzi) oraz materiały budowlane i wykończeniowe (14 proc.). Już co 5. internetowy konsument robi tą drogą zakupy spożywcze.
W sumie aż 80 proc. internetowych konsumentów po zakupach dodaje swoje recenzje produktów na stronach sklepów internetowych. – Wiele sklepów nie chce dawać klientom możliwości recenzowania swoich produktów, obawiając się negatywnych wypowiedzi, ale to błąd. Możliwość zapoznania się z opiniami zwykłych użytkowników zwiększa zaufanie klientów do sprzedających – dodaje Rafał Gadomski, CEO Advox Studio.