PMR prognozuje dalsze wzrosty sprzedaży w segmencie kosmetyków naturalnych
PMR prognozuje dalsze wzrosty sprzedaży w segmencie kosmetyków naturalnych

Kosmetyki naturalne stanowią 4% całego rynku kosmetycznego w Polsce. Udział ten w nadchodzących latach będzie rosnąć, a sprzedaż będzie wspierana przez trendy związane ze zdrowym stylem życia.

Rynek kosmetyków naturalnych w Polsce wart był 0,9 mld zł w 2018 r., wynika z danych zawartych w najnowszym raporcie PMR „Rynek żywności bio i kosmetyków naturalnych w Polsce 2019. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2019-2024”. Kosmetyki naturalne odpowiadają już za prawie 4% wartości całego rynku kosmetycznego. To jednak wciąż znacznie mniej niż w krajach Europy Zachodniej, gdzie udział ten potrafi sięgać liczb dwucyfrowych.

Duże perspektywy wzrostu

Prognozy przygotowane na potrzeby raportu wskazują, że w nadchodzących latach segment ten będzie dynamicznie rosnąć, nawet dwukrotnie szybciej niż cały rynek kosmetyczny. Wzrost popularności kosmetyków naturalnych związany jest m.in. z rosnącą świadomością ekologiczną konsumentów. Konsumenci starają się m.in. unikać produktów testowanych na zwierzętach czy takich, które zawierają dużą ilość związków chemicznych. Znaczenie ma także rosnąca liczba osób deklarujących weganizm czy wegetarianizm – przekłada się to nie tylko na dietę, ale także na inne zakupy.

Z wyników badania przeprowadzonego przez PMR wynika, że 16% Polaków kupuje kosmetyki naturalne. Zdecydowanie częściej tego typu zakupów dokonują kobiety niż mężczyźni.

Trendy wspierają sprzedaż

Wzrostowi sprzedaży kosmetyków naturalnych będzie sprzyjać panująca od kilku lat moda na slow life i coraz większa świadomość konsumentów. W rezultacie rośnie popularność organicznych i ekologicznych kosmetyków, wyprodukowanych z wykorzystaniem naturalnych składników, a produkty takie przestały być już niszą na polskim rynku kosmetycznym. Konsumenci stają się coraz bardziej świadomi śledząc skład produktów kosmetycznych. Także za sprawą zmieniającej się świadomości konsumentów – którym nie jest obcy los zwierząt, decydujących się na wyłączenie produktów odzwierzęcych ze swojej diety, jak również w używanych kosmetykach – rośnie zapotrzebowanie na kosmetyki wegańskie.

Z trendem naturalności współgra również moda na kosmetyki ze Wschodu. Dotyczy to zarówno kosmetyków z Dalekiego Wschodu (J-Beauty, K-Beauty), które czerpią z tradycyjnych składników chrakterystycznych dla tamtejszych regionów. Coraz śmielej sygnalizują swoją obecność na rynku również kosmetyki rosyjskie.

Trafiły do nas na fali poszukiwania nowych specyfików i nieustającej mody na wszystko co naturalne i jak najmniej "doprawione" chemią.

Ich siłą jest bogactwo substancji pochodzenia roślinnego, mineralnego i zwierzęcego. Receptury bazują na tamtejszych skarbach przyrody. Już same ich nazwy mogą stanowić podpowiedź, z jakiego regionu czerpią najwięcej: np. Bajkal Herbals czy Natura Siberica. Największą siłą marki Natura Siberica są oryginalne receptury wykorzystujące zioła i rośliny pozyskiwane z dziewiczych terenów Syberii oraz upraw ekologicznych. Sprzedaż kosmetyków ze Wschodu przestała być domeną wyłącznie internetu i małych tradycyjnych drogerii. Obecnie oferty drogerii sieciowych są już naprawdę bogate w tego typu asortyment. Również popularne perfumerie zaczęły oferować kosmetyki ze Wschodu, produkty te mozna znaleźć również w sieciach hipermarketów. Ta szeroka dystrybucja upowszechnia trend.

Internet źródłem informacji

Konsumenci coraz częściej czytają etykiety, śledzą skład produktów kosmetycznych, chcąc wybrać te o najwyższej jakości. Dużą rolę odgrywają w tym zakresie blogi i inne źródła internetowe. Blogerki często popularyzują wiedzę na temat wykorzystania surowców naturalnych w codziennej pielęgnacji i korzyści wynikających z korzystania z naturalnych i ekologicznych kosmetyków. Co więcej, produkty takie będą coraz wyraźniej zaznaczać się w kolejnych kategoriach (np. w środkach czystości). Według badania PMR, 23% respondentów, jako źródło wiedzy o produktach bio, w tym kosmetykach naturalnych wskazało Internet, w tym social media.

Źródło to najczęściej wskazywały kobiety, oraz konsumenci reprezentujący gospodarstwa domowe rozporządzające dochodem per capita netto pomiędzy 3-4 tys.

Cały raport (wersja płatna) dostępny na stronie PMR - TUTAJ.

# Badania rynkowe

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Export Manager/rekrutracja ukryta Oferta pracy: Dr Grehen - Specjalista działu sprzedaży i mediów społecznościowych Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Oferta pracy: Torf Corporation - Specjalista ds. digital marketingu Oferta pracy: Dax Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Jeronimo Martins Drogerie i Farmacja - Menedżer ds. E-commerce Oferta pracy: Drogerie Natura - Brand Manager (kosmetyki kolorowe, marki własne) Oferta pracy: Sanofi - Specjalista Technolog w Dziale Badawczo-Rozwojowym(R&D) Oferta pracy: Maurisse - Specjalista ds. marketingu - Product Manager Oferta pracy: Elfa Pharm Polska - Specjalista ds. marketingu internetowego i social media Oferta pracy: Technolog Kosmetyków Naturalnych Oferta pracy: Key Account Manager Oferta pracy: NATURATIV Szef Sprzedaży i Rozwoju Rynku - Polska Oferta pracy: Technolog - MPS Koszalin Oferta pracy: Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Barwa - Krajowy Koordynator ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Partner of Promotion - Specjalista ds. PR Oferta pracy: Miraculum - Brand Manager Oferta pracy: Super-Pharm Manager ds. Zakupów Działu Kosmetycznego Oferta pracy: Beliso - Export Manager Oferta pracy: Laboratorum Kosmetyczne Dr Irena Eris: Koordynator Wsparcia Sprzedaży - Europa Wschodnia Oferta pracy: Veoli Botanica - Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Farmona - Marketing Manager Oferta pracy: 4mass Regionalny Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Floslek - Specjalista ds. marketingu&PR Oferta pracy: Jeronimo Martins - Menedżer ds. Marketingu Digital Oferta pracy: Miya Cosmetics - Digital Manager Oferta pracy: Miya Cosmetics - Specjalista ds. sprzedaży Oferta pracy: Delia Cosmetics - Brand Manager Herla - Regionalny Kierownik Sprzedaży Herla - Eksport Manager Oferta Pracy: Equalan Pharma - Młodszy Specjalista ds. Marketingu TZMO SA - Koordynator Sekcji Wyrobów Kosmetycznych Nivea - Przedstawiciel Handlowy ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Delia Cosmetics - Product Manager Oferta pracy: Delia Cosmetics - Dyrektor Sprzedaży Rekrutacja ukryta - Junior Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Farmona - Brand Manager Oferta pracy: Oceanic - Młodszy Specjalista ds. wdrożeń kosmetycznych Oferta pracy: Organique - Product Manager Eveline Cosmetics - Brand Manager Cosmo Group: Regionalny Trener Sprzedaży/Manager w Dziale Szkoleń Produktowych Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK: Starszy Specjalista ds. Kontroli Jakości Oferta pracy: Oriflame - Koordynator ds. Ciągłego Doskonalenia Oferta pracy: Bio-Estetic - Account Manager Oferta pracy: Tenex - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Senior R&D Formulation Specialist - Wrocław Oferta pracy: Abriga -  Specjalista ds. sprzedaży na rynek hiszpański i brytyjski Oferta pracy: Nuco - Specjalista ds. Kreacji Oferta Pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Zakupów Oferta pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Brand Manager Orkla Care - Technolog w Dziale Badań i Rozwoju BodyBoom - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Dax Cosmetics - Junior Product Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego