Koniunkturę na rynku kosmetycznym nakręcają młode konsumentki
Koniunkturę na rynku kosmetycznym nakręcają młode konsumentki

Młode kobiety w wieku 18–29 lat stanowią podstawową grupę konsumentek dla niemal wszystkich kanałów dystrybucji kosmetyków.

Bezkonkurencyjnie najpopularniejszym miejscem zakupu kosmetyków zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn, są drogerie. Ponad 90 proc. nabywców kupuje w tym kanale regularnie.

Kanał drogeryjny to przede wszystkim sieć Rossmann. Trzy razy więcej kobiet kupuje tam, niż w innych drogeriach (31 do 91 proc.), dla mężczyzn to nawet większa dysproporcja (15 do 90 proc.)! Generalnie rzecz biorąc zakupów w sieci Rossmann dokonuje większość populacji, bez wyraźnych różnic socjodemograficznych. Jednak w większości pozostałych kanałów dystrybucji dominują już młode Polki. Zauważalne jest to już w innych sieciach drogeryjnych. W sieci Hebe zakupów dokonuje 31 proc. kobiet, w tym 41 proc. kobiet z przedziału wiekowego 18–29 lat. Podobnie sytuacja występuje w sieci Natura/Aster, w której zaopatruje się 28 proc. populacji kobiet, w tym 38 proc. młodych Polek.

Podobne zjawisko występuje w innych kanałach dystrybucji. W handlu nowoczesnym (czyli w hipermarketach lub supermarketach Auchan, Carrefour, Leclerc, Real, Tesco), gdzie dokonywanie zakupów kosmetycznych deklaruje 41 proc. kobiet, odsetek kupujących młodych kobiet wynosi 48 proc. W sieci aptek Superpharm kupuje 29 proc. ogółu kobiet, a 39 proc. młodych pań. Na stoiskach specjalistycznych (lub w sklepach) z kosmetykami, takich jak sieci Body Shop czy Inglot, również częściej kupują młode kobiety (17 do 24 proc.).

Internet to także domena młodych konsumentek. Stanowią dominującą grupę kupujących zarówno w przypadku wirtualnych drogerii, jak i wirtualnych sklepów producentów czy dystrybutorów. W pierwszym przypadku dysproporcja wynosi 27 do 40 proc., w drugim 16 do 22 proc.

Jedynie w przypadku perfumerii (np. Sephora, Douglas) i handlu tradycyjnego nie występuje analogiczne zróżnicowanie wiekowe konsumentek, z obserwowanym wyższym odsetkiem deklaracji zakupowych młodych kobiet w stosunku do całej populacji.

Łukasz Bielewicz, Strategic Insight Manager w dziale Consumer Goods & Retail w GfK, komentuje:

Uwagę zwraca różnica w motywacjach dbania o siebie między kobietami i mężczyznami. Kobiety robią to z pobudek „wewnętrznych” – by wyrazić siebie i czuć się dobrze swojej skórze, podczas gdy mężczyźni częściej dbają o siebie, by zaspokoić oczekiwania innych. W efekcie widać zarówno zupełnie inny model używania i kupowania kosmetyków. Kobiety dużo częściej i chętniej zmieniają kupowane produkty i marki ich producentów, podczas gdy mężczyźni – gdy już znajdą produkt, który spełnia ich oczekiwania – są wobec niego lojalni.

O badaniu
Raport GfK Beauty 2016 bazuje na informacjach pozyskanych z trzech komplementarnych źródeł danych: wywiadów online z kobietami (N=500) i mężczyznami (N=200) pochodzącymi z Online Access panelu GfK, reprezentatywnej próby (N=8000) polskich gospodarstw domowych pochodzących z Panelu Gospodarstw Domowych GfK oraz raportów własnych GfK – Consumer Trends Report, Polska na Widelcu, Zwyczaje Żywieniowe Polaków.

# Badania rynkowe
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: MPS International Sp. z o.o. - Technolog TECHNOLOG, SPECJALISTA ds. BADAWCZO ROZWOJOWYCH Indigo - Asystent Laboratorium R&D Grafton - Analityk Zakupów Veoli Botanica - Kosmetolog - Doradca Klienta Oferta pracy: MPS International - Technolog Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager