GfK - An NIQ Company: Mniej Polaków narzeka na złą sytuację finansową

GfK - An NIQ Company: Mniej Polaków narzeka na złą sytuację finansową

43 proc. Polaków uważa, że ich sytuacja finansowa jest gorsza w porównaniu do okresu sprzed 12 miesięcy. To wynik, który nie napawa optymizmem, ale jest wyraźnie lepszy niż jeszcze pół roku temu. W marcu br. taki pogląd podzielało jeszcze więcej, bo aż 53 proc. badanych.

Spadła także liczba osób, które w najbliższej przyszłości spodziewają się pogorszenia sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego (27 proc. vs 37 proc.). Z kolei niemal co 4 osoba liczy na jej poprawę. To wnioski z najnowszego badania Current Consumer Mood przeprowadzonego przez GfK – An NIQ Company.

Ostatnie dwa i pół roku to dla polskich konsumentów czas wielkiej próby – zwłaszcza w kontekście finansowym. Kryzys, wysoka inflacja oraz rosnące koszty utrzymania dotknęły wszystkich, choć w różnym stopniu. Potwierdzają to wyniki najnowszej edycji badania Current Consumer Mood zrealizowanego przez GfK – An NIQ Company: aż 43 proc. Polaków uważa, że ich sytuacja finansowa pogorszyła się w porównaniu z poprzednim rokiem. To dużo, choć jeszcze nieco ponad pół roku temu podobnego zdania było 53 proc. badanych, a więc o 10 p.p. więcej.

– Sytuacja ekonomiczna polskich gospodarstw domowych nadal jest daleka od tej, jaka miała miejsce jeszcze przed pandemią. Dane, które gromadzimy na przestrzeni kolejnych edycji badania Current Consumer Mood, pokazują jednak lekką odbudowę nastrojów i oceny stanu domowych budżetów. To już trzecia kolejna fala badania, w której liczba osób negatywnie postrzegających swoją sytuację finansową sukcesywnie spada – mówi Dominika Grusznic-Drobińska, director marketing & consumer intelligence w GfK – an NIQ Company.

Nabywcy widzą światełko w tunelu

Pozytywnych symptomów jest więcej. Raport GfK – An NIQ Company pokazuje, że zmniejszył się także odsetek Polaków, którzy spodziewają się pogorszenia sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego w najbliższej przyszłości. Takie przewidywania ma obecnie 27 proc. respondentów, chociaż jeszcze w marcu tego roku liczba ta wynosiła 37 proc., a w grudniu 2022 roku aż 44 proc. Mamy więc do czynienia z widocznym trendem spadkowym, który może oznaczać, że polscy konsumenci po wielu miesiącach recesji w końcu dostrzegają światełko w tunelu. Jednocześnie ponad połowa badanych sądzi, że ich położenie finansowe nie ulegnie zmianie, a 23 proc. uważa nawet, że najbliższe miesiące przyniosą poprawę w tym obszarze.

– Biorąc pod uwagę wszystkie analizowane zmienne, możemy stwierdzić, że Polacy z nieco większym spokojem myślą o przyszłości. Negatywne przeświadczenia ustąpiły miejsca nieco bardziej zrównoważonemu podejściu. Potwierdza to także wskaźnik Barometru Nastrojów Konsumentów GfK – An NIQ Company, który od kilku miesięcy pozostaje na stabilnym poziomie – mówi Dominika Grusznic-Drobińska i dodaje, że na ten moment niezwykle trudno określić, jak zmienią się zachowania konsumentów w perspektywie długofalowej. – Olbrzymia dynamika zmian na poziomie geopolitycznymi i gospodarczym sprawia, że przewidywanie tego, co wydarzy się za kilkanaście miesięcy obarczone jest relatywnie wysokim ryzykiem błędu. Znacznie bardziej precyzyjna i wiarygodna jest perspektywa krótko- i średnioterminowa. W najbliższym czasie spodziewamy się, że część konsumentów odstąpi od strategii silnego oszczędzania, a co za tym idzie –  skorzysta z promocji w trakcie Black Week oraz mniej oszczędnie podejdzie do przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia  – dodaje ekspertka.   

# Badania rynkowe
loki joanna

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi